W liście motywacyjnym czy w CV pracownicy nierzadko zamieszczają listę swoich cech charakteru, które ich zdaniem sprawiają, że są odpowiednimi kandydatami na dane stanowisko. Pracodawcy w wielu przypadkach nie mają możliwości skonfrontowania ich z rzeczywistością podczas przeglądania dokumentów rekrutacyjnych, jednak już podczas rozmowy kwalifikacyjnej można zweryfikować pewne zapisy. Zanim więc rozpoczniesz tworzenie CV, sprawdź, jakie cechy dobrego pracownika są pożądane na rynku pracy i co właściwie znaczą.

Cechy dobrego pracownika

Co warto podkreślić w swoich dokumentach, jeżeli staramy się o pracę? Przedstawiamy cechy dobrego pracownika, które mogą sprawić, że zostaniesz doceniony przez pracodawcę!

Chęć nauki

Świat nie stoi w miejscu, zmienia się sposób wykonywanej pracy, technologia idzie do przodu właściwie każdego dnia, dlatego tak ważne jest, by pracownik chciał się uczyć. Kiedy już opanuje sposób wykonywania wszystkich swoich obowiązków, nie powinien osiadać na laurach i nie podejmować kolejnych kroków, by stawać się coraz lepszym. Pracownik, który odmawia nauki nowych czynności, nie jest pożądany na rynku pracy.

Dobra organizacja czasu pracy

Dobra organizacja pracy, szczególnie w czasach, kiedy wymagana stała się wielozadaniowość, jest ważna dla pracodawców. Przede wszystkim cenią sobie oni osoby, które potrafią tak rozplanować zadania, że ich wykonanie nie sprawia im problemu, wyznaczyć sobie na nie odpowiednią ilość czasu oraz margines błędu, który często okazuje się niezbędny, i potrafią wskazać zadania najbardziej i najmniej ważne. Osoby, które dobrze organizują czas pracy, zazwyczaj rozpoczynają kolejne zadania dopiero wtedy, gdy skończą wcześniejsze, dzięki czemu nie zostawiają wielu niedokończonych prac i trudniej im stracić zapał.

Elastyczność

Jak już wspominaliśmy wcześniej, nic nie stoi w miejscu, dlatego też często sposób pracy i przyjęte strategie są ulepszane, tym samym w systemie codziennych obowiązków pojawiają się zmiany. Cenieni są pracownicy, którzy nie mają problemu z dostosowaniem się do nich. Problemów w tym zakresie najczęściej nie mają osoby, które zbierały doświadczenie w zupełnie odmiennych miejscach, dzięki czemu przyjęcie innego sposobu pracy nie jest dla nich żadnym problemem.

Komunikatywność

Komunikatywność często brana jest za umiejętność rozmawiania właściwie z każdą osobą i na każdy temat. Jednak tak naprawdę komunikatywne osoby nie muszą nawet dużo mówić. Przede wszystkim chodzi o to, aby przekazywane informacje były formułowane w taki sposób, by rozmówca bez problemu nas zrozumiał. Tę umiejętność pracodawca może sprawdzić już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. W związku  z tym komunikatywność zaliczamy do pożądanej cechy dobrego pracownika.

Lojalność

Pracodawcy cenią sobie lojalność pracowników. Co się na nią składa? Taki pracownik nie zawodzi szefostwa, wywiązuje się z wszelkich zadań, nawet jeżeli chce odejść z pracy, odpowiednio wcześniej o tym informuje, tak aby bezproblemowo znalazło się zastępstwo na jego miejsce.

Odpowiedzialność

Oczywiście do ważnej cechy dobrego pracownika zaliczamy również odpowiedzialność. Musi on ponosić odpowiedzialność za swoje czyny i nie próbować zwalać winy za każdą porażkę na kogoś innego. Odpowiedzialny pracownik rozpoczyna również pracę nieco wcześniej i zdaje sobie sprawę, ile od niego zależy.

Pewność siebie

Na rynku pracy ceniona jest również pewność siebie. Ważne, aby pracownik znał swoją wartość, nie obawiał się mówić o swoich zaletach i osiągnięciach, nie umniejszał sukcesów. Oczywiście, nie powinno popadać się ze skrajności w skrajność i nadmiernie się zachwalać.

Pozytywne nastawienie

Nikt nie lubi marud - ani w codziennym życiu, ani tym bardziej w miejscu pracy. Szczególnie kiedy właśnie wykonujemy ważny projekt, a ktoś usilnie co chwilę powtarza, że i tak nie damy rady. Cały zespół czuje się wtedy zdemotywowany. Dlatego pracodawcy cenią pracowników, którzy zarażają pozytywnym nastawieniem i potrafią odnaleźć plusy w każdej sytuacji.

Pracowitość

Pracowity pracownik jest, co oczywiste, ceniony na rynku pracy. Jednak cecha ta wydaje się wielu osobom na tyle oczywista, ponieważ w końcu skoro staramy się o pracę, nasza pracowitość powinna być czymś zupełnie naturalnym i rzadko znajduje swoje miejsce w CV czy liście motywacyjnym. Warto jednak to podkreślić! Ta cecha dobrego pracownika może być potwierdzona m.in. doświadczeniem zawodowym. Przykładowo, jeżeli pracowałeś jednocześnie w kilku miejscach, to najlepszy dowód na to, że pracowitość jest twoją mocną stroną.

Samodzielność w działaniu

Pracodawcy chcą, aby pracownik jak najszybciej wdrożył się w swoje obowiązki i nie potrzebował ciągłej pomocy bardziej doświadczonych kolegów. Dlatego ważna i ceniona jest samodzielność w działaniach. Dobrze, by pracownik najpierw sam próbował znaleźć rozwiązanie, zanim poprosi kogoś o pomoc.

Uczciwość

Co oczywiste, istotna jest również uczciwość. Pracownik musi sam wykonywać swoje obowiązki, wywiązywać się z nich, pracować sumiennie i nie działać na szkodę pracodawcy.

Zanim więc zamieścisz którąś z tych cech w swoim CV lub liście motywacyjnym, zastanów się, jak możesz ją udowodnić i pokazać, że posiadasz cechy dobrego pracownika.