Współcześnie na rynku pracy ma miejsce prawdziwa mieszanka pokoleniowa, możemy bowiem spotkać pracowników aż z czterech pokoleń. Każde z nich różni się zarówno stylem pracy, jak i wyznawanymi wartościami. Aby prowadzić w pełni udaną współpracę z przedstawicielami każdego pokolenia, warto poznać ich główne cechy. Jak zachowują się pokolenia na rynku pracy? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj ich krótką charakterystykę.

Pokolenia na rynku pracy - Baby Boomers jako najstarsza generacja

Urodzili się między 1946 a 1964 rokiem, w czasach wyżu demograficznego, który miał miejsce po II wojnie światowej. Nietrudno więc zauważyć, że najstarsi przedstawiciele mają 70, a najmłodsi 52, tym samym choć część z nich jest nadal aktywna zawodowo, wielu przeszło już na emeryturę.

Przedstawiciele tego pokolenia są na rynku pracy od lat. Ciężką i intensywną pracą pięli się po drabinie sukcesu, dlatego nie powinno dziwić, że wielu z nich odgrywa rolę prawdziwych autorytetów w swojej dziedzinie i zajmuje wysokie stanowiska. Pokolenie Baby Boomers uważa, że do sukcesu nie ma windy i jeżeli chce się coś osiągnąć, trzeba na to po prostu samodzielnie zapracować.

W stosunku do pracodawcy przedstawiciele pokolenia są lojalni. Głównie cenią sobie poczucie stabilizacji. Dla BB przepracowanie wielu lat, a nawet całego życia zawodowego w jednej firmie, nie jest niczym monotonnym, daje bowiem poczucie bezpieczeństwa, płynności finansowej, pomaga w identyfikacji z miejscem pracy. BB nie potrzebują świetnej atmosfery, nawet jeżeli jej nie ma, zazwyczaj nie narzekają. Praca nie musi im się kojarzyć z przyjemnością, chodzi się do niej po to, by zarabiać i godnie żyć. Z tego też względu to pokolenie najlepiej motywować właśnie pieniędzmi.

Dla pokolenia Baby Boomers ważne są autorytety, które szanują. Osoby na wyższym stanowisku, przedstawiciele niektórych zawodów czy osoby starsze wzbudzają podziw, a ich racje są zawsze brane pod uwagę.

Przedstawiciele tej generacji uważani są za osoby, których nie da się zmienić, które nie stawiają na rozwój i ich życie zawodowe stoi w miejscu. Nie jest to prawdą, bo choć wielu z nich rzeczywiście chce po prostu pracować, a pracę nas sobą uważa za niepotrzebną, bywają też tacy, którzy przez całe życie zawodowe szkolą się i rozwijają.

Pokolenie Baby Boomers jest niezwykle zaangażowane w powierzone im obowiązki. Dlatego też ta grupa jest narażona na pracoholizm czy brak umiejętności oddzielania życia prywatnego od pracy. Dodatkowo m.in. przez czasy, w których przyszło im dorastać i żyć, często uważają, że nie warto się wyróżniać i pozostać częścią tzw. szarej masy, bo taka postawa jest najlepsza, a to utrudnia rozwój.

Pokolenia na rynku pracy - Pokolenie X

Iksy to przedstawiciele pokolenia, które aktualnie jest jednym z dominujących na rynku pracy. Czas, w jakim się urodzili, jest określany odmiennie w zależności od kraju. W Polsce przyjmuje się lata 1965-1979, przez co generacja nazywana jest pokoleniem PRL. Nazwa pokolenia oznacza niewiadomą, która w przypadku Polaków sprawdza się idealnie. Czasy zmiany ustroju, zupełnie innej od dzisiejszej rzeczywistości powodowały, że młodzi ludzie nie wiedzieli, jak będzie wyglądał ich kolejny dzień.

Jeżeli chodzi o pokolenia na rynku pracy, Iksy są kolejnym, które ceni sobie stabilizację. Choć zdecydowanie łatwiej zmienić im miejsce pracy niż przedstawicielom BB, często ze względu na posiadanie rodziny i zobowiązań finansowych cenią sobie spokój i bezpieczeństwo, które daje im jedno stanowisko wykonywane przez lata. Nic więc dziwnego w tym, że są lojalni i mocno identyfikują się z miejscem pracy. Jeżeli jednak muszą je zmienić, nie jest to dużym problemem.

Wspominaliśmy, że pokolenie BB ma problem z oddzieleniem życia prywatnego od zawodowego i przez to praca może stać się ich całym życiem. Iksy są bardziej świadome tego, jak ważny jest wolny czas i cenią sobie odpoczynek. Poza tym uważane są za mistrzów organizacji. Nie są zwolennikami multitaskingu, wykonują zadania jedno po drugim, potrafią je również doskonale grupować według ważności, dzięki temu ich praca jest sumienna i efektywna.

Pokolenia na rynku pracy - czym wyróżnia się pokolenie Y?

Pokolenie Y to osoby urodzone w latach 1980-1995. Wychowywały się w zupełnie innych czasach niż ich rodzice, ich start był łatwiejszy, a realia zmieniły się nie do poznania. Większość Igreków to ludzie wykształceni, posługujący się językami obcymi, stawiający kompetencje miękkie nad twarde.

Jak radzą sobie przedstawiciele tego pokolenia w pracy? Przede wszystkim warto na początku zaznaczyć, że chociaż stereotypy mają ich za leni, którzy myślą tylko o sobie, nie jest to do końca prawdą. Po prostu Igreki cenią sobie wygodę. Nie lubią wiązać się umowami, nie cenią stabilizacji, wolą pracować na własny rachunek, być swoim szefem i pracować zdalnie.

Dla Igreków bardzo ważne jest oddzielenie pracy od życia prywatnego. Chcą mieć równie dużo czasu na odpoczynek. Często nie zgadzają się na pracowanie po godzinach, razi ich zbytnie zaangażowanie. Nie obawiają się również, że w konsekwencji np. rezygnacji z intensywniejszej pracy zostaną zwolnieni, nie boją się bowiem zmiany stanowiska. Pokolenie Y to pierwsza generacja w naszym zestawieniu przedstawiającym pokolenia na rynku pracy, która często zmienia pracodawcę i nie jest to dla niej żadnym problemem. Praca powinna być według nich pasją i jeżeli tak jest, niższe pieniądze nie są w ich opinii znakiem, że czas zmienić zawód. Najważniejsze, by robić to, co się kocha, w dobrej atmosferze.

Dużym problemem Igreków jest słaba organizacja pracy własnej. Ta generacja ma tendencję do rozpoczynania wielu zadań jednocześnie, a w konsekwencji albo niewykonania żadnego, albo wykonania ich dość pobieżnie. Przedstawiciele nie mają również umiejętności hierarchizacji zadań, przez co najważniejsze często zostawiają na koniec, co bywa sporym błędem.

Nowe pokolenia na rynku pracy - Pokolenie Z

Pokolenie Z to osoby urodzone po 1995 roku, więc osoby bardzo młode, które dopiero wchodzą na rynek pracy. Ze względu na czasy, w których się wychowali, nowe technologie nie mają przed nimi tajemnic, internet jest niemal drugą rzeczywistością, a świat nie ma granic. Większość danych na temat przedstawicieli pokolenia to prognozy, ze względu na to, że najstarsi z nich mają dopiero 21 lat.

Z racji swoich umiejętności i tego, że właściwie niemal od urodzenia pokolenie Z ma do czynienia ze smartfonami, komputerami itp., doskonale sprawdzą się w branżach takich jak PR, e-marketing czy oczywiście IT. Przez to, jak wiele czasu spędzają w internecie i zazwyczaj nie mają problemu z językami obcymi, przyjaźnią się z ludźmi z całego świata i tym samym nie widzą problemu pracowania w żadnym kraju, jeżeli tylko mogą robić to zdalnie. Rozliczna sieć kontaktów ułatwia im również kontakt z klientami.

Podobnie jak pokolenie Y, generacja Z również ceni sobie swobodę, niezależność, pracę zdalną i łączenie jej z pasją. Jednak ze względu na to, w jakim świecie zostali wychowani, często są niesamowicie niepokorni, co może utrudnić współpracę z nimi, poza tym mają problem z zachowaniem poufności informacji.

Pokolenia na rynku pracy różnią się od siebie w wielu kwestiach, jeżeli jednak pracodawcy zrozumieją, że każde z nich ma inne wartości i sposób pracy, z pewnością będzie w stanie zrobić wszystko, aby współpraca przebiegała pomyślnie, a każdy z przedstawicieli wnosił coś od siebie, co scali zespół i uczyni go efektywnym.