Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Nowa praca - co robić, by się w niej odnaleźć?

Nowa praca jest niemal dla każdego ekscytująca. Jeszcze nie wiemy, czego możemy się spodziewać, czekamy na nowe zadania i obowiązki, całkowicie zmieniamy otoczenie i musimy odnaleźć się w nowym środowisku. Bez względu na to, czy to pierwsza praca w życiu, czy kolejny etap kariery zawodowej, każdy może czuć się równie zestresowany.

Czy zostanę dobrze przyjęty? Czy ludzie spojrzą na mnie przychylnie? Co zrobić, żeby pierwsze wrażenie było dobre? - takie pytania często padają przed pierwszymi dniami w nowym miejscu pracy. Nie jest tajemnicą, że dla większości pracowników w dzisiejszych czasach jednym z najważniejszych czynników motywacyjnych i aktywujących efektywność jest właśnie dobra atmosfera. Jednak kiedy wkraczamy do miejsca, gdzie ludzie dobrze się już znają, a my jesteśmy zupełnie nowi - obawy są jak najbardziej uzasadnione. Co zrobić, aby nowa praca nie okazała się dla nas aż tak stresująca i jak pomóc sobie w zaaklimatyzowaniu się? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Nowa praca to nowe możliwości

Z pewnością o wiele łatwiejsza jest nowa praca w firmie, w której znamy już któregoś z pracowników. Taka osoba może nam pomóc poznać zespół, wprowadzi nas w struktury firmy, zapozna z panującymi obyczajami. Nierzadko jednak wchodzimy do zupełnie nowego środowiska. Poznajemy ludzi, którzy pracują razem już od dłuższego czasu, są zżyci i zgrani. Może nam się wydawać, że nie ma szans na to, by zostać częścią zespołu. Pamiętajmy jednak, że do nowej firmy wchodzimy z czystą kartą i naprawdę warto popracować nad pierwszym wrażeniem, jakie wywołamy. Mamy na nie wpływ i nawet jeżeli poprzednia praca była dla nas katorgą, bo nie mogliśmy dogadać się ze współpracownikami, w kolejnej mamy szansę na to, by zacząć wszystko od nowa. Ważne jest tutaj nastawienie - powinniśmy dać sobie szansę!

Jak odnaleźć się w nowej pracy?

Przede wszystkim bądź pozytywnie nastawiony. Nowa praca powinna nastroić cię optymistycznie. Nie zakładaj z góry najczarniejszych scenariuszy. Z całą pewnością lepiej poczujesz się, kiedy zadbasz o swój wygląd. Ubierz się elegancko (warto wcześniej zapoznać się z dress codem firmy), zadbaj o włosy czy paznokcie. Powinno to zwiększyć twoją pewność siebie. Warto już od pierwszego dnia pokazać, że nie jesteś w firmie przypadkowo i zależy ci na jak najlepszym starcie. Współpracownicy na pewno docenią, że traktujesz nowe zajęcie na poważnie i nie wydajesz się osobą, która po prostu chce zarobić, nie zwracając uwagi na nic więcej.

Pamiętaj również o uśmiechu. Jeżeli będziesz witał ludzi smutnym czy znudzonym wyrazem twarzy, nie zrobisz dobrego pierwszego wrażenia. Przywitaj się z każdą nowo zapoznaną osobą, poślij w jej stronę uśmiech, wymień kilka zdań. Pokonaj nieśmiałość. Co prawda zbyt duża otwartość może być źle odebrana, ale złoty środek pokaże już od pierwszych chwil, że jesteś gotowy do współpracy.

Zazwyczaj nowo przyjęta osoba oprowadzana jest po firmie i wdrażana w obowiązki przez jednego wybranego w tym celu pracownika. Okazuj mu więc szacunek, pokaż, że nie marnuje z tobą czasu. Przede wszystkim notuj, nawet banały. Jeżeli ktoś przez godzinę wykłada ci, co musisz zrobić, a ty po prostu siedzisz i patrzysz, a po jakimś czasie znowu o wszystko pytasz - trudno będzie ci wzbudzać sympatię. Szanuj czas swój i innych, weź w dłoń długopis i pisz. Dzięki temu nie będziesz musiał zajmować czyjegoś czasu, a po pewnym okresie sam będziesz już doskonale wiedzieć, co masz robić. Oczywiście w samym pytaniu nie ma nic złego, jeżeli więc w trakcie wprowadzania coś ci się nasunie - od razu zapisuj także pytania. Pamiętaj jednak, że osoba, która wprowadza cię w tajniki firmy, także pracuje. Jeżeli więc chcesz o coś dopytać nie oczekuj, że twoje pytanie będzie najpilniejszą sprawą. Poczekaj, jeżeli trzeba, nie bądź roszczeniowy. Po skończonym szkoleniu warto podziękować za poświęcony czas.

Postaraj się również dowiedzieć, jakie zwyczaje panują w firmie. Być może na urodziny przynosi się ciasto, a po pierwszej wypłacie przynosi coś równie pysznego. Podpytaj kogoś, jak to wygląda. Przyniesienie pysznego sernika z pewnością sprawi, że łatwiej będzie ci znaleźć kontakt z innymi  - kto odmówi pogawędki przy kawałku słodkości?

Nie obijaj się pod żadnym pozorem. Nowa praca to nowe obowiązki, pokażmy więc, że jesteśmy pracowici. Często zdarza się tak, że sami jeszcze do końca nie wiemy, co mamy robić, a powierzone nam zadania kończymy o wiele szybciej, niż ktoś to mógł założyć. Koniec końców okazuje się, że do wyjścia z pracy jeszcze 2 godziny, a my już siedzimy bezczynnie. Co wtedy robić? Na pewno nie leniuchować bezkarnie! Współpracownicy na pewno nie popatrzą na nas łaskawym okiem, kiedy przez godzinę będziemy błąkać się po Facebooku. Jeżeli więc skończymy powierzone zadanie, zapytajmy, co jeszcze możemy zrobić. Jeśli zadania dla nas na razie się skończyły, zapytajmy współpracowników, czy możemy w czymś im pomóc. Dzięki temu zobaczą oni, że można na nas liczyć, a lenistwo nie wchodzi u nas w grę.

Unikajmy również plotkowania. Dopiero zaczęliśmy pracę, dajmy więc wszystkim równe szanse. Jeżeli ktoś będzie próbował na dzień dobry wciągać nas w intrygi, zasygnalizujmy, że nie chcemy tego robić i wyrabiać sobie opinii w ten sposób. Pomyśl, ile razy uległeś plotkom, a później okazywało się, że obgadywane osoby są najbardziej pomocne i sympatyczne? Nie warto wchodzić w takie układy.

Nie zachowuj się również władczo i wyniośle. Nie oceniaj pracy innych, nie odzywaj się do nich z wyższością. Nawet jeżeli czujesz, że umiesz więcej, jesteś specjalistą w swojej dziedzinie - powstrzymaj się od oceny. Nie wiesz tak naprawdę, jak pracują twoi współpracownicy, sam nie zapoznałeś się ze swoimi zadaniami, jeśli więc zaczniesz od oceniania, z pewnością dobra atmosfera szybko się ulotni.

Nowa praca do dla wielu z nas zupełnie nowy rozdział w życiu. Starajmy się więc, by było to jak najlepsze doświadczenie. Niemal każdy chciałby pracować w zespole, który jest zżyty i działa jak jeden organizm. Dobra atmosfera jest przecież niezwykle ważna. Aby jednak tak się stało, trzeba włożyć wiele pracy na początku i dać się poznać jako osoba sympatyczna, uśmiechnięta i pracowita. Otwórz się na innych, a na pewno ci się uda!