Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

PIT za 2015 wyślesz przez Internet

Wielu podatników bardzo ucieszyła ta wiadomość - zeznanie roczne PIT mogą złożyć drogą elektroniczną, przez internet. Wystarczy wypełnić odpowiedni formularz i podpisać go autoryzowanym podpisem. Wysłać go można na kilka sposobów: za pomocą formularzy interaktywnych, aplikacji e-Deklaracje Desktop lub wysłać e-PIT za pomocą programu.

Jednak wielu rozliczających się wciąż nie jest pewnych, czy konkretny PIT mogą złożyć przez internet, czy osobiście. Przedstawiamy więc najpopularniejsze pytania dotyczące składania PIT za 2015 przez internet.

Które formularze zeznań rocznych za 2015 mogę złożyć przez internet?

Wszystkie! W tym te najpopularniejsze, jak PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-39 z powodzeniem można złożyć przez internet. Wystarczy prawidłowo wypełnić formularz interaktywny, który można pobrać ze strony e-deklaracje.gov.pl (zakładka formularze). Następnie zainstalować specjalną wtyczkę do e-Deklaracji oraz oprogramowanie (program Adobe Reader w wersji 9.0.0 lub nowszej). Z tak przygotowanym oprogramowaniem, nie pozostaje nic innego, jak pobranie odpowiedniego formularza PIT.

Inną opcją jest pobranie z tej samej strony aplikację e-Deklaracje Desktop oraz niezbędne oprogramowanie, które jest wymagane do jej obsługi. Po zainstalowaniu aplikacji na komputerze, wypełniający odszukuje w niej zakładkę z katalogiem formularzy i wybierają interesujący go druk. Po wypełnieniu i przesłaniu PIT, podatnik musi pamiętać o pobraniu urzędowego poświadczenie odbioru. Znajdzie je w zakładce “moje rozliczenia -> wysłane”. Obok formularza powinna znajdować się opcja “Pobierz UPO”. Po kliknięciu, potwierdzenie można zapisać na komputerze.

Można także skorzystać ze specjalnego programu do wypełnienia PIT, który dostępny jest na stronie Gazety Prawnej.

Czy wysyłając PIT przez internet, muszę go podpisać elektronicznym e-podpisem?

Nie. Według przepisów podatnik ma do wyboru dwa rodzaje podpisów, których mogą użyć podczas wypełniania e-deklaracji. Pierwszym z nich jest e-podpis weryfikowany za pomocą płatnego, ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Drugą opcją jest inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań, czyli dane autoryzujące podatnika (imię, nazwisko, identyfikator podatkowy, data urodzenia oraz kwota przychodu z zeznania podatkowego sprzed dwóch lat).

Pierwszy z wymienionych podpisów przeznaczony jest dla osób prawnych (np. spółek z o.o.), natomiast drugiego podpisu mogą używać osoby fizyczne - dzięki temu w łatwy i bezpłatny sposób prześlą deklarację.

Czy to prawda, że urząd skarbowy może wypełnić zeznanie roczne za mnie?

Tak, jednak opcja ta dotyczy tylko formularza PIT-37. Możliwość wstępnego wypełnienia pojawiła się w marcu 2015 roku i polega na tym, że podatnik po otwarciu e-formularza PIT może wybrać opcję, która zaczyta dane do zeznania rocznego. Obowiązkiem podatnika w tej sytuacji jest sprawdzenie poprawności danych i wprowadzenie ewentualnych poprawek. Jeżeli wszystko się zgadza, podatnik przesyła PIT po podpisaniu go autoryzowanym podpisem.

Czy w e-PIT mam możliwość przekazania 1% podatku?

Tak. Zeznania papierowe i elektroniczne mają dokładnie takie same przywileje. Dlatego i w jednym i w drugim podatnik ma możliwość przekazania 1% podatku, a także skorzystania z ulg podatkowych - jeżeli spełnia takie warunki - np. ulgi na dzieci, internetowej lub rehabilitacyjnej. Jeżeli podatnik przekazał w zeszłym roku darowiznę, będzie mógł również skorzystać z odliczenia od dochodu.

W praktyce, ulgi rozliczane są w załącznikach do formularza PIT. Wypełniając go elektronicznie, podatnik musi wpisać liczbę załączników w odpowiednim polu. Wtedy, pod formularzem pojawi się odpowiedni załącznik, w którym podatnik będzie mógł dokonać przekazania 1% podatku.

Skąd mogę mieć pewność, że urząd dostał moją elektroniczną deklarację?

Jak już wyżej wspomniano, po wysyłce PIT, w programie należy odszukać zakładkę “moje rozliczenia -> wysłane”. Obok formularza powinna znaleźć się opcja “pobierz UPO”. Wystarczy kliknąć i pobrać potwierdzenie na swój komputer.

Jak widać, przesłanie e-deklaracji nie jest takie trudne, a z pewnością do jego zalet zalicza się wygoda i oszczędność czasu.