Praca zespołowa bywa praktykowana już w szkole, gdzie nauczyciele dzielą uczniów na grupy i przydzielają im zadania do wykonania. W założeniu chcą bowiem, aby każdy z nich wniósł coś od siebie, pokazał swoją kreatywność. W rezultacie często jednak okazuje się, że pracuje tylko część grupy i wykonuje całość zadania za wszystkich.

W dorosłym życiu praca zespołowa wygląda już oczywiście zupełnie inaczej, a zadania, których podejmuje się grupa, wymagają większej odpowiedzialności, nie zmienia to jednak faktu, że tak jak w szkole - nie wszyscy są zawsze w porządku i nie zawsze praca wygląda tak, jak powinna. Nie da się więc ukryć, że taki sposób wykonywania zadań ma zarówno zalety, jak i wady, które przybliżymy w artykule!

Praca zespołowa - zalety

Dzięki pracy zespołowej możemy uzyskać znacznie lepsze efekty naszych działań. Wyobraźmy sobie, że ktoś chce mieć własny dom. Gdyby od początku do końca postanowił go wybudować samodzielnie, zajęłoby mu to dużo czasu, energii, poza tym mogą pojawić się takie zadania, z którymi nie wszyscy są w stanie sobie poradzić. Wystarczy jednak zatrudnienie ekipy budowlanej, złożonej z osób, które doskonale znają się na swoim fachu i dobrze współpracują, a wymarzone cztery ściany powstaną szybciej, niż można było się spodziewać. Zazwyczaj, kiedy mowa o pracy zespołowej, myślimy o zawodach kreatywnych, podziale zadań nad projektem, jednak powyższy przykład pokazuje, że dobrze dobrany zespół jest niezbędny także w pracy fizycznej.

Zdecydowanie jedną z największych zalet, jakie niesie ze sobą praca zespołowa, jest możliwość wyzwolenia kreatywności w każdym z członków grupy. Niejednokrotnie burza mózgów bywa niezwykle pomocna przy wszelkiego rodzaju projektach. Ktoś poczuje się zablokowany, ale wystarczy jedno zdanie innej osoby, by lawina pomysłów sama spłynęła. Nawet jeżeli padnie pomysł irracjonalny, może być przyczynkiem do powstania czegoś wielkiego. Wspólne obrady, planowanie i kreowanie może świetnie wpłynąć na ostateczny kształt zadania.

Dużym plusem pracy zespołowej jest również podział obowiązków oraz odpowiedzialności, jaka spada na wykonującego. Skoro projektem ma zająć się kilka osób, to oczywiste, że wszystko powinno pójść znacznie szybciej, niż w przypadku, gdzie praca wykonywana byłaby samodzielnie. Dodatkowo ilu ludzi, tyle talentów i umiejętności, jeżeli więc części zadania zostaną przydzielone odpowiednim osobom, projekt powinien zyskać najwyższy poziom. Każdy bowiem wkłada w niego swój talent i zaangażowanie.

Zazwyczaj obecność innych ludzi i fakt, że ktoś stale obserwuje nasze postępy, sprawia, że w żadnym razie nie chcemy wyjść na osobę leniwą, nieskuteczną. Dlatego nasza aktywność się zwiększa, wykonujemy pracę szybciej i sprawniej. Nie chcemy być źle ocenieni przez resztę grupy, a już na pewno sprawić, że projekt się nie powiedzie.

Poza tym, jeżeli zespół jest dobrze dobrany, a jego członkowie lubią się i szanują, zdecydowanie lepiej i efektywniej pracuje się w takiej właśnie atmosferze. Napięcie i stres są zdecydowanie mniejsze, dzięki czemu jest nam po prostu przyjemniej, a pracę przestajemy traktować jak obowiązek. Warto wspomnieć i zapamiętać, że wielu pracowników stawia dobrą atmosferę ponad pieniędzmi, jeżeli chodzi o motywację do pracy.

Praca zespołowa ma też wady

Nie da się jednak ukryć, że praca zespołowa nie zawsze wygląda tak kolorowo. Trudno pracować w grupie, w której znajdują się indywidualiści, niechętnie dzielący się swoją wiedzą, która mogłaby pomóc. Niektóre osoby po prostu nie potrafią współpracować w grupie i chcą, aby wszelkie zasługi zostały przypisane im, dlatego niejako utrudniają pracę, żeby pokazać, że samodzielnie zrobiliby to znacznie lepiej. Nie zawsze oczywiście chodzi tylko o złośliwość i pokazanie, kto pracuje lepiej. Pewnym ludziom po prostu przyjemniej i wydajniej pracuje się w pojedynkę i przez to praca zespołowa okazuje się prawdziwą katorgą.

Innym czynnikiem, który może sprawić, że praca zespołowa się nie powiedzie są źle dobrane osoby w grupie. Może zdarzyć się tak, że niemal wszyscy chcą być liderami, w związku z czym narasta frustracja i konflikty, a mimo wszystko tak naprawdę nikt nie kieruje zespołem dobrze. Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie lidera jeszcze przed rozpoczęciem projektu i wykonanie tego zadania przez kadrę zarządzającą. W tym przypadku błędem może okazać się wskazanie lidera przez grupę - już sam moment wyboru może być powodem kłótni i niedopowiedzeń.

Równie niekorzystny może być źle dobrany lider, który nie potrafi delegować zadań i kontrolować pracy całej grupy. Jej członkowie z pewnością odczują, że coś idzie nie tak właśnie przez złe zarządzanie. Jeżeli pojawią się takie głosy, warto pomyśleć o zmianie lidera.

Im większa jest grupa osób, tym częściej może zdarzyć się tak, że któryś z członków zespołu będzie próbował nie robić za wiele i udawać, że pracuje. Taka osoba jest przekonana, że zadanie i tak zostanie wykonane, w związku z czym może wykorzystać czas wspólnej pracy na lenistwo.

Zespół składa się z odmiennych osobowości. Każda z nich ma własne tempo pracy, które nie musi podobać się innym. I tak osoby żywiołowe mogą się denerwować, kiedy ktoś robi wszystko dokładnie i wolno czy odwrotnie - staranne osoby, którym nie szkoda czasu, mogą denerwować się na kogoś, kto wszystko robi w pośpiechu i rozpoczyna wiele zadań w tym samym czasie. Na tym polu również mogą pojawić się konflikty.

Najważniejszy w pracy zespołowej jest wzajemny szacunek i dobra komunikacja. Dzięki temu praca z pewnością będzie sprawniejsza. Istotny jest również szacunek do czasu innych ludzi. Warto się nie spóźniać na zebrania i wykonywać punkty wzajemnego planu. Praca zespołowa naprawdę może pomóc w wykonywaniu zadań, jednak stworzenie odpowiedniej, dopasowanej grupy z pewnością wymaga czasu.