Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Profil na LinkedIn - jak go prowadzić, by dostać pracę?

Coraz więcej osób zakłada profil na LinkedIn - nie tylko, kiedy szukają pracy, lecz także w każdym innym momencie kariery zawodowej. Mają oni bowiem okazję śledzić ścieżki kariery innych osób w branży, nawiązywać kontakty i zadbać o swój wizerunek w sieci. Czym właściwie jest LinkedIn? Jak prowadzić profil na tej stronie, by wzbudzić zainteresowanie innych? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Co to jest LinkedIn?

LinkedIn to portal społecznościowy, na którym konta posiadają setki milionów osób z całego świata, w tym coraz więcej Polaków. Przede wszystkim chodzi w nim o sporządzenie wirtualnego CV, w którym możemy nie tylko zawrzeć swoje doświadczenie zawodowe, lecz także umiejętności, przebyte kursy, akcje, na których nam zależy i wiele, wiele innych. Możemy również dołączyć do forów z naszej branży - zarówno tematycznych, jak i firmowych. Dodatkowo mamy możliwość nawiązywania kontaktów z naszymi współpracownikami z całego okresu zdobywania doświadczenia, ale też z osobami, które niekoniecznie są nam znane osobiście - pozwala to na rozszerzenie biznesowych kontaktów, co może nam pomóc w budowaniu kariery.

Czy warto założyć profil na LinkedIn?

Z pewnością jeżeli jesteśmy w trakcie poszukiwania pracy, warto założyć profil na LinkedIn. Dzięki temu możemy poznać nowych ludzi z branży, znaleźć interesujące nas firmy i ciekawe oferty. Dobrze stworzony i wypełniony profil może sprawić, że to potencjalny pracodawca odezwie się do nas, a nie odwrotnie. Poza tym niektóre firmy zamiast CV preferują właśnie przesłanie linku do swojego profilu. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i stworzyć taką wirtualną wizytówkę. Rzecz jasna nie jest koniecznością, ale z całą pewnością nie zaszkodzi.

Jak powinien wyglądać profil na LinkedIn?

Wyobraźmy sobie, że szukamy pracowników do swojej firmy. Przeglądamy więc profile kandydatów na LinkedIn. Na co zwrócilibyśmy uwagę, co mogłoby nas odrzucić od potencjalnego kandydata i obecność jakich informacji sprawiłaby, że zainteresujemy się kimś? Przed stworzeniem profilu spróbujmy spojrzeć na to właśnie z tej strony.

Oczywiście nie na wszystkie istotne kwestie możemy zwrócić uwagę, chociażby ze zwykłej nieświadomości. Jak więc powinno się prowadzić profil na LinkedIn, aby potencjalny pracodawca się nami zainteresował?

  1. Zacznijmy od zdjęcia. Przede wszystkim - dodajmy je. Profil na LinkedIn od razu stanie się bardziej wiarygodny, dodatkowo zyska na profesjonalności. Pamiętajmy jednak, że selfie z ręki, zdjęcie z wakacji, imprezy czy rodzinnego obiadu nie są dobrym wyjściem. Nie chodzi o to, żeby ubrać sztywną koszulę i mieć bardzo poważną minę, jednak dobrze postawić na zdjęcie, które bez problemu dołączylibyśmy np. do dokumentów. Jasne tło, uśmiech i odpowiednia poza, samowyzwalacz - niewiele potrzeba, żeby zdjęcie zrobione w domowym zaciszu wyglądało dobrze i profesjonalnie.
  2. Tym, na co wiele osób zwraca uwagę po wejściu na profil potencjalnego kandydata, jest poziom wypełnienia profilu. Dzięki temu od razu można zobaczyć, czy uzyska się na nim wszelkie niezbędne informacje. Warto zadbać o to, aby poziom był jak najwyższy, czyli wypełnić wszystkie możliwe do wypełnienia pola.
  3. Wprowadź swoje prawdziwe imię i nazwisko. Nie dodawaj w tym miejscu swojego zawodu, np. Anna Kowalska Handlowiec, czy pseudonimu np. Anka Skakanka. Profesjonalny profil posiada prawdziwe dane.
  4. Pod imieniem i nazwiskiem znajduje się sekcja, w której możesz opisać kim jesteś. Jeżeli sam tego nie zrobisz, LinkedIn automatycznie wstawi tam twoje aktualne stanowisko pracy. Czy to dobry pomysł? Niekoniecznie. W tym miejscu po raz pierwszy możesz określić branżę, w której działasz i słowa kluczowe, po których mogą znaleźć cię rekruterzy. Tym samym w nagłówku umieść zwięźle, czym się zajmujesz/czym chcesz się zajmować. Może być to przykładowo “Starszy specjalista ds. marketingu internetowego”, ale też równie dobrze “marketing internetowy, e-PR, social media, pozycjonowanie”. Wszystko zależy od ciebie! Pamiętaj jednak, aby nie zostawiać tej sekcji niewypełnionej.
  5. Spersonalizuj link do strony. Szczególnie jeżeli chcesz gdzieś wysłać swój profil lub umieszczasz go w CV. O wiele profesjonalniej wygląda link zakończony na /in/annakowalska niż np. /in/anna235y7466y6y6h6h6thy6h6h. Poza tym o wiele łatwiej go zapamiętać i wpisać w wyszukiwarkę. Jak to zrobić? Opcja zmiany jest dostępna tuż pod twoim zdjęciem. Obok linku odnajdziesz koło zębate, które po naciśnięciu przeniesie Cię do ustawień, gdzie po prawej stronie możesz spersonalizować link.
  6. Nie zapominaj również o uzupełnieniu sekcji “Podsumowanie”. Możesz tam krótko opisać swoje doświadczenie i zawrzeć cel zawodowy. Postaraj się zrobić to jak najbardziej zwięźle, dobrze jest zamknąć opis w 500 znakach. Można go nieco przedłużyć, jednak pamiętajmy, że zbyt długi tekst może nie zostać przeczytany.
  7. Opisz swoje stanowiska. Pamiętaj jednak, że szczegółowe opisanie każdego swojego obowiązku nie jest wcale pożądane. Skup się przede wszystkim na swoich najważniejszych zadaniach i osiągnięciach. Jeżeli możesz, postaw na liczby, one najlepiej obrazują sukces.
  8. Uzupełnij sekcję “Umiejętności”. Przemyśl ją jednak dokładnie i wpisz te, które są naprawdę istotne. Twoje umiejętności mogą zostać potwierdzone przez sieć kontaktów, którą posiadasz. Jeżeli zrobisz to samo, możliwe, że ktoś będzie się chciał odwdzięczyć. Pomóżcie sobie wzajemnie.
  9. Dbaj o swoją sieć kontaktów. Nie zawsze warto przyjmować wszystkie zaproszenia, które do nas przychodzą. Zastanów się nad tym, kto pojawia się wśród twoich znajomych.
  10. Dbaj o treści, które udostępniasz. Na swojej tablicy możesz bowiem dzielić się artykułami z branży. Sprawdzaj ich jakość. Udostępniając je, sugerujesz, że zgadzasz się z zawartą tam treścią.

Profil na LinkedIn może być jednym z kroków do sukcesu, dlatego jeżeli już zdecydujesz się na jego założenie, zadbaj o jego profesjonalny wygląd i odpowiednią treść