Stres w pracy towarzyszy niemal każdemu z nas. Dla jednych jest ogromną motywacją, na drugich z kolei działa wręcz przeciwnie. W wielu przypadkach główną przyczyną nieprzyjemnych objawów stresu jest praca. Sprawdź, czy to dotyczy również ciebie.

Stres w pracy – przyczyny

Stres w pracy może mieć wiele przyczyn, jednak zwykle chodzi o brak poczucia stabilizacji, kiepską atmosferę wśród pracowników, zbyt szybkie tempo, za wiele zadań i obowiązków, wieczne napięcie towarzyszące wyścigowi szczurów i chęć ciągłego doskonalenia. Te wszystkie czynniki mogą sprawić, że stres zacznie nas paraliżować.

Objawy stresu w pracy

Objawy stresu zazwyczaj pojawiają się dość szybko. Początkowo mogą to być po prostu wilgotne dłonie, ściśnięty żołądek czy mdłości. Im dłużej trwa ten stan, tym więcej symptomów możemy zauważyć. Czujemy się coraz bardziej zmęczeni, a nasza odporność spada, przez co łapiemy każdą infekcję, jaka pojawi się na naszej drodze. Nie możemy skupić się na nawet najprostszym zadaniu, tracimy kreatywność i wiarę we własne możliwości, nic nas nie bawi, a nasze poczucie humoru ulatuje. Możemy być smutni i apatyczni lub wręcz przeciwnie – nerwowi, wybuchowi, może brakować nam cierpliwości, zdarzają się również niekontrolowane wybuchy płaczu. Stres w pracy może powodować bóle i zawroty głowy, ból mięśni czy klatki piersiowej. Dodatkowo zaczynamy mieć problemy z żołądkiem i jesteśmy częstym gościem toalety, tracimy całkowicie apetyt lub przeciwnie – zaczynamy podjadać. Charakterystyczne dla stresu jest uczucie „guli w gardle”, które pojawia się nie tylko w stresowej sytuacji, lecz  towarzyszy nam także na co dzień. Kiedy zostajemy narażeni na długotrwały stres, nasz organizm łatwiej może poddać się chorobom autoimmunologicznym, takim jak przykładowo Hashimoto czy cukrzyca typu I. Stres zwiększa ochotę na różnego rodzaju używki: papierosy, alkohol itp. Innymi objawami może być również dzwonienie w uszach lub nadmierne wypadanie włosów.

Ta długa lista dolegliwości pokazuje, jak bardzo niszczący może być dla nas stres w pracy. Warto z nim walczyć, ponieważ ignorowanie może nie być wystarczające.

Jak walczyć ze stresem w pracy?

Sposobów walki ze stresem jest wiele, warto jednak zacząć od bardzo istotnej kwestii – spróbujmy po prostu wysypiać się. To ważne dla naszego organizmu i naprawdę zwiększa odporność na stresowe sytuacje. Poza tym nie zapominajmy, że nie wszystko kręci się wokół pracy, czasami warto zwolnić, odciąć się, odpocząć, pomyśleć tylko o sobie i znaleźć czas, który poświęcimy jedynie na relaks – na przykład na długą kąpiel w wannie. Niestety, w wielu przypadkach samodzielne poradzenie sobie z długotrwałym stresem jest trudne, dlatego ważne jest wsparcie bliskich. Pomocna będzie oczywiście rozmowa z psychologiem lub psychoterapeutą. Dzięki terapii możemy się nauczyć radzić sobie w kryzysowych sytuacjach.