Kompetencje twarde są ważne podczas każdej rekrutacji. Dlatego warto zwracać na nie szczególną uwagę i mieć ich świadomość. Czym właściwie są? Czy można je rozwijać? Przeczytaj artykuł, by poznać odpowiedzi.

Czym są kompetencje?

Kompetencje to ogół naszych kwalifikacji, na które składa się doświadczenie zawodowe, posiadana wiedza oraz ogół umiejętności oraz cechy charakteru oraz umiejętności interpersonalne.

Kompetencje dzieli się na kompetencje twarde (podstawowe, konkretne, wymagane) oraz miękkie, dopełniające ogół kwalifikacji.

Nasze kwalifikacje mają duży wpływ na to, w jaki sposób będziemy wykonywać swoją pracę, jak bardzo będziemy w nią zaangażowani, a nasze działania przynoszące efekty. Co oczywiste, im więcej umiejętności, tym lepiej dla naszej pozycji na rynku pracy. Oczywiście wymagania zmieniają się w zależności od miejsca pracy i każdy pracodawca kładzie nacisk na coś innego. Zawsze warto inwestować w siebie, rozwijać kompetencje, aby móc dostawać coraz lepsze propozycje.

kompetencje twarde

Kompetencje miękkie

Na kompetencje miękkie składają się nasze cechy charakteru oraz umiejętności interpersonalne, czyli np. komunikatywność, kreatywność czy dobra organizacja pracy lub umiejętność pracy w zespole.

Kompetencje twarde

Z kolei kompetencje twarde są kwalifikacjami podstawowymi w rekrutacji na dane stanowisko. Są konkretne i można je jasno udowodnić - za pomocą odpowiednich dokumentów (np. dyplomów czy certyfikatów) albo w trakcie wykonywania zadań podczas okresu próbnego czy rekrutacji.

Kompetencje twarde to wiedza, jaką posiadamy, oraz praktyczne umiejętności. W ich przypadku albo się je posiada, albo nie, nie ma stanu pośredniego, dlatego ich określenie nie powinno sprawić problemu.

Najpowszechniejszymi i najbardziej uniwersalnymi przykładami jest np. znajomość języków obcych oraz umiejętność obsługi komputera. Te kwalifikacje są wymagane niemal w każdym miejscu pracy. Poza tym do kompetencji twardych można zaliczyć posiadanie specjalistycznej wiedzy czy obsługa konkretnych programów związanych z danym zawodem.

Czy kompetencje twarde można rozwijać?

Im więcej i lepiej rozwinięte kwalifikacje posiadamy, tym lepiej wypadamy w oczach pracodawców, tym samym możemy znaleźć dobrą, satysfakcjonującą pracę. Dlatego warto rozwijać swoje kompetencje.

W przypadku kompetencji twardych sprawa jest właściwie prosta - jeżeli mamy wiedzę, możemy ją rozwijać, zdobywać nowe informacje, możemy uczyć się jazdy samochodem czy języków obcych. Wystarczy praca własna lub zapisanie się na kurs czy szkolenie. Jeżeli jednak chodzi o kwalifikacje miękkie, tutaj możemy już napotkać pewne problemy, ponieważ cechy charakteru zmienia się o wiele trudniej. Co nie znaczy jednak, że jest to niemożliwe. Pracy nad sobą należy jednak poświęcić znacznie więcej czasu.

W jakim celu warto mieć świadomość swoich kompetencji?

Zdecydowanie warto mieć świadomość własnych kompetencji, chociażby po to, aby móc je rozwijać i doskonalić. Dzięki temu poznamy swoje mocne strony na tyle dobrze, że przedstawienie ich na rozmowie kwalifikacyjnej nie będzie żadnym problemem. Poza tym będziemy mogli sprawniej poruszać się na rynku pracy i odpowiadać na lepsze propozycje płynące od pracodawców.