Poradnik Pracownika

Czy kobiety są nadal bardziej rozrzutne od mężczyzn podczas zakupów w sieci?

Jak to jest w obecnych czasach - czy nadal zauważamy różnice w zachowaniach i podejściu do kwestii zakupów? Jak wygląda proces zakupowy kobiet i mężczyzn? Gdzie są podobieństwa, a gdzie różnice? Raport nawyków zakupowych w sieci sporządzony przez Izbę Gospodarki Elektronicznej w 2022 roku posłuży nam do udzielenia odpowiedzi na te oraz inne pytania z zakresu świata e-commerce. Przekonamy się, czy prawdziwe jest utarte od dawna przekonanie, że to płeć piękna więcej wydaje na zakupy i jest bardziej rozrzutna w tej kwestii.

Źródło: pixabay.com

Na początek - SEO!

Przygotowując biznesplan dla e-commerce, warto przyjrzeć się opublikowanym statystykom, aby dostosować swoje działania konkretnie pod daną grupę odbiorców. To pomoże w osiągnięciu sukcesu. Jeśli liczysz również na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, postaw na Search Engine Optimization, czyli SEO. Szereg czynności dość skomplikowanych dla osób niebędących w temacie przeprowadzi agencja SEO. Dla specjalistów przygotowanie strategii optymalizacji i pozycjonowania, audyt SEO czy UX to chleb powszedni. Co ważne, zapewnią oni unikalne podejście do rozwoju Twojego e-commerce.

Jeśli z kolei prowadzisz sklep online oraz w formie stacjonarnej, pomyśl o pozycjonowaniu lokalnym. Dzięki temu dotrzesz do klientów w swoim regionie lub najbliższej okolicy. Specjaliści SEO pomogą Ci stworzyć wizytówkę Google, abyś był jeszcze bardziej widoczny i łatwiej dostępny dla potencjalnych odbiorców. Wizytówkę oczywiście również warto pozycjonować.

Na co zwracają uwagę e-klienci w procesie zakupowym? 

Jako właściciel strony dotychczas nie za bardzo zwracałeś uwagę na treści znajdujące się na Twojej stronie? Musisz wiedzieć, że internauci (obu płci), zanim coś kupią, szukają dodatkowych informacji czy opinii, a także korzystają ze stron, na których jest opcja porównywania cen. Statystyki pokazują, że przeszło 66% potencjalnych klientów przed e-zakupem przeprowadza research. To powinno przekonać Cię, aby opisy kategorii, produktów, sekcja blogowa czy z recenzjami były na wysokim poziomie. Dostarczysz nie tylko odpowiedzi na pytania e-klientów, ale też wesprzesz ich decyzje zakupowe.

Jeśli chodzi o to, na czym klienci opierają swoje wybory, w przypadku kobiet (16%) są to rekomendacje bliskich. 15% z nich korzysta też z wiarygodnych blogów lub vlogów. Mężczyźni w 14% najczęściej odwiedzają fora internetowe i strony z porównywarkami cenowymi. Seniorzy (33%) decyzję podejmuje po konsultacji z rodziną, a także sprzedawcą. 

Wysokiej jakości content to zatem sposób na wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów, a także efektywne pozycjonowanie stron. 

Miejsca najczęściej wybierane na zakupy internetowe 

Raport mówi jasno: 8/10 osób robi e-zakupy każdego miesiąca średnio raz bądź dwa razy, bez względu na płeć i wiek. A gdzie robią je najczęściej? Kobiety preferują sklepy online, a także portale zakupowe i aukcyjne, mężczyźni mają bardzo podobne zdanie, a dodatkowo zakupy robią w sklepach, które mają własną “apkę”. Wskaźnik ten jest wyraźnym sygnałem dla właścicieli e-sklepów, aby zadbali o optymalizację swojej witryny pod kątem urządzeń mobilnych.

Jeśli zakupy w Internecie, to za pomocą jakich sprzętów?

Smartfony zdecydowanie dominują w grupie kobiet i mężczyzn. Nawet 40% zakupów pochodzi właśnie z tych mobilnych urządzeń, a niemal drugie tyle dotyczy laptopów. Co ciekawe, 10% panów i tylko 2% pań zadeklarowało robienie zakupów w sieci przez smartwatcha. Przedstawiciele obu płci reprezentujący grupę seniorów w 83% posługują się laptopami na e-zakupach, a w drugiej kolejności komputerami typu PC (41%).

Czy kobiety i mężczyźni spotkają się na wspólnej ścieżce zakupowej?

Sporo podobieństwa widać w tym, w jaki sposób kupują obie grupy, ale wyraźne różnice badania wskazały na kategorie produktów. Panie, będąc na stronie danego sklepu, otwierają zakładki: moda, kosmetyki lub artykuły dziecięce. Mężczyźni zaś: sprzęt elektroniczny, gadżety, produkty wchodzące w zakres: moda i uroda. Prawdą więc nie jest, że branża urody i mody to w 100% domena kobiet! To przekonanie trzeba jak najszybciej odrzucić w zapomnienie!

Zdarza się, że rzecz kupiona online nie do końca spełnia nasze oczekiwania, nie trafiliśmy z rozmiarem lub po prostu zmieniliśmy zdanie. Wówczas zbawienna okazuje się opcja bezpłatnych zwrotów, którą operuje coraz więcej sklepów. Dzięki temu Polki i Polacy z większą odwagą korzystają z możliwości, jakie oferują zakupy w sieci. Praktykuje to aż 44% e-klientek i 41% e-klientów.

Ponadto przedstawiciele obu grup mają wspólne zdanie na temat wygody zakupów w Internecie. Często o decyzji zakupowej decyduje zarówno darmowa dostawa (i zwrot), szybka realizacja, jak i bezpieczne formy płatności za pomocą BLIKa czy przelewu.

Kto ponosi większe koszty?

W kwestii średnich miesięcznych wydatki na zakupy internetowe wyniki są niemal identyczne w przypadku dwóch grup. To 201-400 zł, z kolei przedział 51-100 zł dotyczy jednorazowych transakcji. Co z tego wynika? Badania pokazują, że powszechne przekonania o kobiecej skłonności do rozrzutności i ponoszenia większych wydatków są już przestarzałe. Prawdopodobnie jest to wynik prężnego rozwoju branży e-commerce i zwrotu konsumpcyjnego w momencie pandemii Covid-19. 

Podsumowanie

Raport Mr. & Mrs E-commerce omawia powszechne założenia, którym bliżej do stereotypów niż rzeczywistych zachowań dotyczących zarówno kobiet, mężczyzn, jak i grupy seniorów. Dane pokazują, że rozbieżność zakupowych nawyków pomiędzy kobietami a mężczyznami wyraźnie się zaciera, a statystyki coraz bardziej są ku sobie bliskie. W przypadku obu grup wydatki są zbliżone kwoty, podobnie zresztą jak z kwestią częstotliwości dokonywania zakupów online. Powszechne stwierdzenie, iż to kobiety są bardziej rozrzutne, można śmiało odrzucić i uznać za już nieaktualne. 

Analiza nawyków konsumpcyjnych może przydać się przedsiębiorstwom nastawionym od początku na bardzo konkretną grupę docelową. Ważne są różnice w zachowaniach zakupowych obu grup. Choć są naprawdę niewielkie i widocznie się zacierają, nie zaszkodzi dokładnie przyjrzeć się modelom zachowań czy potrzeb. Dlaczego? Jeśli Twoja firma nastawia się na odbiorców typu: tylko kobiety lub tylko mężczyźni, możesz w łatwy sposób wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i spersonalizować ofertę, content oraz cały marketing internetowy. Pamiętaj również, aby w tych działaniach uwzględnić wiek klientów, a nie tylko ich płeć.

Artykuł sponsorowany