Poradnik Pracownika

Darmowy audyt SEO – co to i czy warto?

Brak optymalizacji strony internetowej skutkuje niskimi pozycjami w rankingu wyszukiwarki Google. Przekładają się one na mniejszą liczbę odwiedzin użytkowników. Poprawa tej sytuacji wymaga wielu działań, jednak powinny one być poprzedzone dokładną analizą strony. Bez tego niemożliwe jest skuteczne pozycjonowanie. Audyt SEO wskaże newralgiczne obszary, które wymagają pilnych zmian.

 Co to jest audyt strony?

Audyt SEO to nic innego jak kompleksowa i szczegółowa analiza strony internetowej lub sklepu online. Oczywiście dotyczy to płatnej wersji audytu. Bezpłatny nigdy nie będzie tak szczegółowy oraz wartościowy. Ocena czynników on-site i off-site będzie odzwierciedleniem stopnia optymalizacji witryny. Wysokie pozycje w rankingu Google osiągają te strony, które spełniają rygorystyczne wytyczne od Google.  Analiza witryny umożliwia dokładne sprawdzenie wszelkich aspektów, które mogą ograniczać potencjał pozycjonowania serwisu. Brane są pod uwagę zarówno te czynniki, które bezpośrednio, jak i pośrednio zmniejszają widoczność strony w internecie.

 Darmowy audyt SEO – podstawowa analiza stron WWW

W sieci możesz znaleźć darmowe narzędzia, dzięki którym w kilka chwil wykonasz podstawowy audyt SEO. W tym przypadku nie masz co spodziewać się rozbudowanego raportu ze szczegółowymi wytycznymi. Mimo to uzyskasz pewne informacje. Jest to rozwiązanie dla osób, które samodzielnie chcą spróbować swoich sił w obszarze SEO i hobbystycznie zajmują się poszczególnymi projektami. Może stanowić też wstępne rozeznanie przed wykonaniem szczegółowego, rozbudowanego audytu. Dzięki darmowemu możliwe jest początkowe rozeznanie w wadach i zaletach danej witryny internetowej. Taki audyt przeprowadzisz zupełnie za darmo i jest to podstawowa zaleta narzędzi oferowanych w sieci. Po przeprowadzeniu ogólnej analizy otrzymasz kilka wskazówek optymalizacyjnych. Wdrożenie ich w życie korzystnie wpłynie na stopień optymalizacji pod kątem wymagań robotów Google. Jednak nie zmieni pozycji Twojej witryny mocno. Ponadto może okazać się, że nie będziesz w stanie wyciągnąć odpowiednich wniosków i zaplanować działań – do tego wymagana jest wiedza. Jeżeli zależy Ci na szczegółowej analizie, to darmowa wersja audytu nie będzie dobrym pomysłem. Optymalnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest kompleksowa analiza SEO przeprowadzona przez specjalistów.

Darmowy audyt SEO – czy warto?

Zarówno bezpłatny audyt SEO online, jak i profesjonalną analizę strony internetowej warto wykonać przynajmniej kilkukrotnie w celu weryfikacji efektywności pozycjonowania. Po raz pierwszy taką ocenę optymalizacji przeprowadza się jeszcze na etapie projektowania serwisu, kiedy strona jest już gotowa, ale jeszcze nie została opublikowana. Wówczas zalecenia optymalizacyjne można wdrożyć od razu, tuż przed udostępnieniem jej użytkownikom – dzięki temu strona internetowa już na starcie będzie odpowiednio przygotowana pod kątem wymogów stawianych przez roboty wyszukiwarki. To doskonały sposób na to, aby już od pierwsze indeksacji budować widoczność.

Kolejna sytuacja, w której audyt strony internetowej jest wskazany, to etap przygotowań do kompleksowego procesu pozycjonowania witryny na wybrane wyrażenia kluczowe. Zanim rozpoczniesz proces pozyskiwania linków, sprawdź, czy na Twojej stronie nie występują błędy ograniczające skuteczność wdrażanej strategii. Może się okazać, że domena otrzymała wcześniej filtr (karę ręczną przyznawaną m.in. za nienaturalny profil linków). W takim przypadku wszelkie działania SEO powinny zostać poprzedzone weryfikacją profilu backlinków i usunięciem odnośników spamerskich. To, czy został nałożony filtr, sprawdzisz w narzędziu Google Search Console. Darmowy audyt SEO wykona także agencja SEO. To będzie wstępne rozpoznanie w tym, jak dużo działań należy wykonać na witrynie, ile mogą one zajmować czasu, jak bardzo są zaawansowane. Sprawdzenie tych kwestii pozwala na ustalenie budżetu miesięcznego, a zarazem stanie się punktem wyjścia do pełnego, płatnego audytu. Nie wierz w darmowe pełne i kompleksowe audyty – one nie istnieją. Dokładny audyt to wiele pracy, a czas specjalistów kosztuje.

Darmowy audyt www nie jest doskonały, ale to dobry początek. Warto wykonać go raz na kilka miesięcy, jeśli Twoja strona nie jest pod opieką agencji SEO. Google nieustannie wprowadza zmiany w algorytmie wyszukiwarki, mogą również nieco zmienić się wytyczne dla webmasterów. Darmowe audyty są doskonałym rozwiązaniem dla osób, które uczą się pozycjonowania samodzielnie na testowych stronach i chcą sprawdzić efekty, jednak całkowitą diagnozę uzyskasz jedynie przez płatny audyt.

Audyt SEO strony internetowej to narzędzie niezwykle przydatne na każdym etapie – zarówno w przypadku tworzenia nowego serwisu, jak i optymalizacji witryny już istniejącej. SEO audyt umożliwi dokładną weryfikację wszelkich aspektów, które mają nawet najmniejszy wpływ na to, jak roboty wyszukiwarki oceniają Twój serwis.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera.