Poradnik Pracownika

Firmowy abonament medyczny staje się w Polsce standardem pracowniczym

Prywatne abonamenty medyczne w firmie jeszcze całkiem niedawno stanowiły novum - wyróżniały duże podmioty od mniejszych, które nie mogły tego zapewnić swoim pracownikom. Dziś stanowią już standard, bez którego trudno wyobrazić sobie atrakcyjną politykę HR wobec budowanego zespołu.

Na czym polegają firmowe abonamenty medyczne?

Pakiet medyczny można scharakteryzować jako formę prywatnej usługi medycznej świadczonej niejako w ramach alternatywy dla typowej opieki świadczonej przez NFZ. Trafia ona idealnie w potrzeby osób, które nie są - z różnych powodów - usatysfakcjonowane poziomem krajowej ochrony lub szukają jej rozszerzenia. Staje się również nadzwyczaj ważna w przypadku osób, które mają wolne zawody i w efekcie nie podlegają świadczeniom państwowym. 

Mechanizm działania prywatnych pakietów medycznych jest prosty. Usługa polega na zapewnieniu pacjentowi określonych świadczeń prywatnych w ramach opłacanego przez niego miesięcznego abonamentu. W ten sposób pakiety medyczne obejmują:

  • konsultacje ze specjalistami

  • badania diagnostyczne

  • zabiegi. 

Osoba decydująca się na abonament medyczny prywatnie, może dobrać go idealnie do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych. Ma to ogromne znaczenie patrząc na to, ile kosztuje prywatny pakiet medyczny: od kilkudziesięciu do kilkuset zł miesięcznie w zależności od skali usług zawartych w jego ramach. 

Firmowe abonamenty medyczne a prywatne pakiety

Analogicznie do prywatnych abonamentów działają pakiety firmowe. Pracodawcy zawierają umowy z przedstawicielami dużych sieci medycznych wykupując abonamenty dla członków swoich zespołów. Tu również bardzo ważną cechą jest elastyczność formuły. Można bowiem objąć poziomem np. standardowej usługi osoby, które pełnią w firmie role szeregowe, a następnie rozszerzać zakres abonamentów wraz ze znaczeniem poszczególnych pracowników. 

Ile kosztuje takie rozwiązanie? Jeśli spojrzeć na pakiety dla firm LUX MED prezentowane przez platformę MedicCentre.pl - operatora tej grupy - zauważyć można sporą rozpiętość wariantów. W przypadku samozatrudnionych i małych firm, najtańsze pakiety kosztują zaledwie 49 zł miesięcznie. Polecany wariant złoty to wydatek 99 zł; zawiera on:

dostęp do 19 specjalistów

  • 144 rodzaje badań laboratoryjnych

  • 120 badań diagnostycznych

  • 35 typów zabiegów ambulatoryjnych.

Oprócz tych propozycji, pacjenci mogą liczyć również na dostęp do 760 placówek, konsultacje realizowane przez Internet, 24-godzinną pomoc telefoniczną, szybki dostęp do specjalistów bez skierowania oraz trzy wizyty domowe. Coraz częściej też pracodawcy poszerzają firmowe pakiety medyczne o rozwiązanie dodatkowe - pakiety stomatologiczne. 

Biorąc pod uwagę koszt - 99 zł brutto - to niewielki wydatek dla pracodawcy zakładając, że przekłada się m.in. na większą dostępność pracownika i jego lepszą wydajność. Oczywiście wybierając opcję rozszerzoną, np. Prestige za 199 zł można liczyć na zdecydowanie większe korzyści - m.in.:

  • konsultacje z 47 specjalistami

  • 450 rodzajów badań laboratoryjnych

  • 275 badań diagnostycznych. 

Dodatkowo w największych pakietach zawarte są takie rozwiązania jak ponad sto testów alergicznych czy prowadzenie ciąży. 

Firmowe pakiety medyczne ważniejsze niż samochód

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, pakiety medyczne wykorzystywane są już przez ok. 3 mln Polaków. Nie ta liczba robi jednak wrażenie, ale dynamika wzrostu. Prywatne polisy lekarskie - pakiety i abonamenty - wybrało ponad 13 proc. osób więcej niż rok wcześniej. Pakiety medyczne są domeną głównie dużych miast - już co drugi mieszkaniec korzysta z prywatnych usług. Najbardziej chętnie aranżowane są wizyty u stomatologów, ginekologów i analizy laboratoryjne. Opieka medyczna stanowi również odczuwalną korzyść przez pracowników. Wskazywana jest jako najważniejszy element pakietu socjalnego zapewnianego od pracodawcy. W ten sposób abonamenty medyczne stawiane są wyżej m.in. niż dofinansowanie kształcenia, samochody służbowe, dopłaty do zajęć sportowych, laptopy firmowe czy telefony komórkowe. 

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny