Poradnik Pracownika

Generowanie leadów. Jakie są ich podstawowe rodzaje?

Generowanie leadów, czyli pozyskiwanie danych kontaktowych (najczęściej adresów mailowych) potencjalnych klientów to ważny element nowoczesnego procesu sprzedaży. Dlaczego? Im więcej leadów zdobędziesz, tym większe są szansę, że wśród nich znajdziesz odbiorców Twojego produktu lub usługi. Warto jednak pamiętać, że kluczową kwestią jest również umiejętne zarządzanie leadami. Co to oznacza w praktyce? Dla nawiązania odpowiedniej relacji, musisz wiedzieć, czy masz do czynienia z leadem gorącym, ciepłym czy zimnym – każdy z tych rodzajów leadów wymaga odmiennego traktowania. 

Lead gorący

Lead gorący to określenie stosowane w kontekście osób, które już podjęły decyzję zakupową i są przygotowane na sfinalizowanie transakcji. Załóżmy, że szukasz nowego samochodu, bo stary odmówił posłuszeństwa. Wybrałaś(eś) model, porównałaś(eś) ceny, zdecydowałaś(eś) się na ofertę konkretnego salonu i chcesz podpisać umowę kupna – dla tamtejszych przedstawicieli handlowych jesteś więc leadem gorącym. W przypadku leadów gorących liczy się więc możliwie jak najbardziej sprawna obsługa klientów, zorientowana na komfortowe przeprowadzenie transakcji. 

Lead ciepły

Lead ciepły to osoba, która wprawdzie ma określoną potrzebę zakupową, ale jeszcze nie wybrała konkretnej oferty. Leady ciepłe najczęściej dopiero są na etapie rozeznawania się w dostępnych na rynku rozwiązaniach, porównując cenniki, zalety poszczególnych modeli produktów itp. Wróćmy do przykładu z samochodem: leadem ciepłym będzie osoba, której auto nadal jest sprawne, ale zdecydowanie wymaga wymiany, dlatego potencjalny klient zaczyna się rozglądać za modelem, który spełni jego oczekiwania. 

Lead zimny

Leadami zimnymi określa się osoby, które wprawdzie zaczynają odczuwać konkretną potrzebę zakupową, ale nie jest ona jeszcze na tyle pilna, żeby rzeczywiście interesować się konkretnymi ofertami. Przyjmijmy, że kanapa w Twoim salonie jest już kilka lat w użytku, ale nadal jest w bardzo dobrym stanie i nie planujesz jej zmieniać w najbliższym czasie, ale interesujesz się urządzaniem wnętrz, więc chętnie przeglądasz oferty modnych modeli mebli – w takim przypadku jesteś leadem zimnym.

Zwróć uwagę na to, że odpowiednie zarządzanie leadami może przekształcić leady ciepłe w gorące. Umiejętne utrzymywanie kontaktu z pozyskanymi leadami zwiększy szansę na to, że w przyszłości zdecydują się na skorzystanie z Twojej oferty, ale jeszcze raz przypominamy – każdy z rodzajów leadów wymaga od Ciebie innych działań. Nie możesz wrzucać do jednego worka wszystkich konsumentów. Dotyczy to głównie częstotliwości i formy kontaktów z odbiorcami. Prawidłowe zaklasyfikowanie pozyskanych w procesie generowania leadów kontaktów to fundament skutecznego zarządzania. 

Zarządzając leadami warto korzystać ze scoringu – sposobu punktowania poszczególnych konsumentów. Po co? Dzięki temu będziesz mógł/mogła skoncentrować się przede wszystkim na działaniach skierowanych do tych odbiorców, w przypadku których jest największe prawdopodobieństwo, że ostatecznie zdecydują się na skorzystanie z Twojej propozycji. 

Podsumowując: musisz liczyć się z tym, że w procesie generowania leadów nie pozyskasz wyłącznie leadów gorących. Wśród zebranych danych kontaktowych znajdą się również leady ciepłe i zimne, a ich odpowiednie zaklasyfikowanie ułatwia późniejsze zarządzanie leadami i w konsekwencji, zwiększa Twoją szansę na to, że lead ostatecznie przeobrazi się w klienta. Więcej informacji na temat pozyskiwania leadów znajdziesz w artykule https://landingi.com/pl/blog/proces-generowania-leadow/. Dowiesz się z niego przede wszystkimi, jak możesz w praktyce zbierać dane kontaktowe. 

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny