Poradnik Pracownika

Pokojówka – jakie powinna posiadać kwalifikacje oraz ile zarabia?

Zawód pokojówki przez lata ewoluował – jego odbiór z czasem się zmienił i przybrał jaśniejsze barwy. Pomimo że każda pokojówka wykonuje na co dzień ciężką pracę fizyczną, większość z nich niekoniecznie jest skora do zmiany zawodu. Dlaczego? Co zaskakujące – ze względu na zarobki, ale niekoniecznie te osiągane w naszym kraju. Jaki jest zakres obowiązków osoby zajmującej stanowisko pokojówki? Czy zawód ten wymaga osiągnięcia jakiegoś konkretnego wykształcenia, czy może pracodawcy stawiają jednak na doświadczenie w tym zawodzie? I ostatecznie – ile można zarobić jako pokojówka? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!

Zakres obowiązków na stanowisku pokojówki

Pokojówka wykonuje głównie prace fizyczne, a do ich wachlarza należą zazwyczaj:

  • kontrola pokoi hotelowych oraz pomieszczeń ogólnie dostępnych (zaplecza, ciągów komunikacyjnych, korytarzy, wind, toalet publicznych, szatni pracowniczych) czy pokoi prywatnych i domów – a następnie dbanie o utrzymanie ich w czystości;
  • wymiana pościeli oraz jej ewidencja;
  • wymiana oraz uzupełnianie ręczników, ewidencja stanu materiałów;
  • uzupełnianie artykułów eksploatacyjnych według ustalonych standardów;
  • uzupełnianie materiałów reklamowych, jeżeli takie występują;
  • ewidencja braków w pokojach oraz usterek powstałych w trakcie wizyty gości (hotel);
  • zgłaszanie i odnoszenie rzeczy zaginionych pozostawionych przez gości hotelowych (hotel);
  • przekazywanie do pralni i odbiór z pralni rzeczy gości;
  • przekazywanie do pralni i odbiór z pralni pościeli hotelowej;
  • pranie hotelowej pościeli, ręczników, firan i innych materiałów (mniejsze obiekty), ręczników, firan, zasłon, kap itp. (w przypadku dużych obiektów);
  • realizowanie obowiązków w ramach indywidualnych życzeń gości hotelowych (prasowanie koszul, dostarczanie dodatkowych artykułów użytkowych i eksploatacyjnych itp.).

Wykształcenie czy doświadczenie?

Czy pracodawcy poszukujący pokojówek do współpracy stawiają przy weryfikacji kandydatów na wykształcenie czy doświadczenie? W przypadku zawodu pokojówki kluczowe są kompetencje zawodowe, tak więc i doświadczenie kandydata do pracy.

Polska jako kraj rozwijający się stawia m.in. nacisk na rozkwit lokalnej i krajowej turystyki, co przekłada się bezpośrednio na liczbę obiektów hotelowych w państwie, a zatem i na poziom zatrudnienia na stanowisku pokojówki. Niestety stan ogłoszonej epidemii w kraju przyczynił się do znacznego ograniczenia popytu na tego rodzaju personel. Jednak niezależnie od okoliczności pracodawcy w większości przypadków oczekują, że zatrudniona przez nich pokojówka posiada już wymagane doświadczenie, co w znaczącym stopniu przekłada się na jakość ich pracy oraz czas wdrożenia na stanowisku.

Bogate doświadczenie zawodowe jest w szczególności ważne dla kandydatów do pracy, którzy ubiegają się o stanowiska za granicą.

Pracodawcy zazwyczaj nie oczekują od kandydatek czy kandydatów do pracy określonego wykształcenia, jednak może się ono okazać kluczowym argumentem, w przypadku gdy osoba ubiega się o pracę w miejscu występowania środowiska międzynarodowego. Wtedy decydująca może okazać się znajomość języków obcych, tym bardziej potwierdzona certyfikatami czy ukończonymi szkoleniami. Co prawda zazwyczaj pokojówka nie ma kontaktu bezpośrednio z klientami, jednakże wszystko zależy od specyfiki miejsca, w którym wykonuje pracę, oraz charakterystyki stanowiska.

Wymagania fizyczne i zdrowotne

Pokojówka z założenia wykonuje pracę fizyczną zaliczaną do prac średnio ciężkich. Co do zasady do swobodnego wykonywania pracy w zawodzie pokojówki wymagana jest dobra sprawność fizyczna i ruchowa. Niektórzy pracodawcy otwarci są na zatrudnianie osób o pewnym określonym stopniu niepełnosprawności.

Podstawowymi przeciwwskazaniami do wykonywania zawodu pokojówki są choroby:

  • układu kostno-stawowego;
  • układu krążenia;
  • układu oddechowego;
  • dermatologiczne i uczuleniowe.

Pokojówka – jakie ma szanse na rozwój?

Czy pokojówka może liczyć na rozwój w swoim zawodzie? Czy są możliwe awanse w tym obszarze zawodowym, które zagwarantują pokojówce lżejszą pracę? Jak najbardziej – niestety zazwyczaj występują one w dużych obiektach.

Pokojówka realizująca swoje obowiązki sumiennie oraz z zaangażowaniem, wykazując się inicjatywą i uczciwością, może stać się kandydatką na stanowisko kierowniczki zespołu odpowiedzialnego za utrzymanie porządku w pokojach czy kierowniczki danego obszaru.

Kierownik zespołu sprzątającego jest osobą kontrolującą i weryfikującą jego pracę, odpowiada za zarządzanie materiałami i środkami czystości, zarządza kadrą oraz zazwyczaj jest odpowiedzialny za wyniki pracy zespołu przed kierownikiem hotelu/obiektu. Natomiast kierownicy działu mogą odpowiadać za określone wycinki odpowiedzialności w ramach prac porządkowych.

Ile zarabia pokojówka?

W Polsce zawód pokojówki nie cieszy się dużym powodzeniem z perspektywy finansowej – niestety jest to zawód słabo wynagradzany. Ze względu na stosunkowo niski próg wejścia na rynek pracy w tym obszarze średnie zarobki pokojówki w Polsce wynoszą 2269 zł netto wedle statystyk udostępnionych przez portal wynagrodzenia.pl. Oznacza to, że w Polsce pokojówka zarabia zazwyczaj niewiele więcej niż wynosi płaca minimalna. 25% osób w tym zawodzenia zarabia do 3920 zł netto.

Pokojówka, często zwana również pokojową, ma za zadanie utrzymać czystość w określonych obiektach, najczęściej hotelach, motelach czy pokojach wypoczynkowych, a nawet w domach prywatnych. Jest to niełatwa praca fizyczna, ale może być atrakcyjna w szczególności dla osób o nieskonkretyzowanym wykształceniu czy nierozwiniętych kwalifikacjach zawodowych.