Poradnik Pracownika

Project manager – ile zarabia i co robi?

Aby projekt był odpowiednio przeprowadzony, nie panował chaos i wszyscy wiedzieli, jakie mają obowiązki, konieczny jest ktoś, kto będzie nim zarządzał. W celu sprawnego przeprowadzania tego rodzaju zadania w firmach zatrudniany jest project manager, czyli właśnie kierownik projektu. Czym właściwie zajmują się osoby na tym stanowisku? Jakie wymagania stawiają przed nimi pracodawcy? Ile zarabia project manager? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

Czym zajmuje się project manager?

Project manager, jak sama nazwa wskazuje, zarządza projektem – nie tylko planuje go, lecz także czuwa, aby wszelkie etapy prac przebiegały zgodnie z wytycznymi.  

Osoba na tym stanowisku zarządza grupą ludźmi, która odpowiada za tworzenie projektu. Nie chodzi tutaj o to, by wprowadzać terror, który zmusi pracowników do wytężonej, morderczej pracy, aby ze wszystkim zdążyć na czas, ale tak rozplanować pracę, by komunikacja była sprawna, a wykonywanie zadań nie powodowało frustracji.

Project manager wykonuje biznesplan, analizuje projekt oraz rynek, na jaki ma trafić, monitoruje konkurencję i działania pracowników. Musi on czuwać nad tym, aby wszystko przebiegało zgodnie z przepisami, a jeśli widzi, że w którymś momencie praca zwalnia czy nie idzie tak, jak powinna, musi odnaleźć przyczynę i rozwiązanie problemu.

Project manager często jest łącznikiem między pracownikami a zarządem firmy, ale także z firmami zewnętrznymi biorącymi udział w projekcie. Sporządza on wszelkiego rodzaju raporty dotyczące postępu prac – okresowo oraz po ich zakończeniu.

Często osoba na tym stanowisku przeprowadza również szkolenia związane z projektem.

Project manager może pracować właściwie w każdym przedsiębiorstwie, gdzie przeprowadzane są większe projekty, wymagające nadzoru. 

Jaki powinien być project manager?

Jakie cechy sprawiają, że dana osoba ma większe predyspozycje do wykonywania zawodu project managera?

Przede wszystkim przedstawiciele tego zawodu powinni doskonale radzić sobie z zarządzaniem ludźmi. Wiedzieć, jak taka współpraca powinna przebiegać i co zrobić, by jej uczestnicy dawali z siebie wszystko.

Konieczna jest otwartość w kontaktach z innymi ludźmi oraz komunikatywność. Project manager musi jasno i jednoznacznie formułować komunikaty. Musi również czuwać nad sprawną komunikacją między uczestnikami projektu.

Przydatny na tym stanowisku jest również analityczny umysł i umiejętność wyciągania wniosków. Dodatkowo potrzebna jest spostrzegawczość oraz umiejętność znajdowania i  rozwiązywania problemów, które opóźniają prace.

Przedstawiciel tej profesji nie powinien obawiać się zmian i wyzwań. Taka osoba musi być również odpowiedzialna i samodzielna, dobrze zarządzać pracą swoją i innych. Przydatna jest także kreatywność, rzetelność i skrupulatność.

Ze względu na sytuacje, których nie da się przewidzieć, osoby na tym stanowisku powinny być odporne na stres i potrafić podejmować szybkie decyzje.

Ile zarabia project manager?

Ważna jest również kwestia tego, ile zarabia project manager, uważa się bowiem często, że jest to jeden z najlepiej opłacanych zawodów. Przyglądając się danym portalu Pracuj.pl, można zauważyć, że między najwyższymi i najniższymi pensjami jest naprawdę spory przeskok. I tak, najmniej zarabiają osoby, które otrzymują wynagrodzenie w wysokości około 2800 złotych netto i mniej. Z kolei 25% najlepiej zarabiających osób na tym stanowisku otrzymuje pensję w wysokości 7000 złotych netto i więcej. Średnie zarobki project managera to 4500 złotych netto.

Jak wyglądają zarobki w poszczególnych województwach? Najwięcej zarabiają przedstawiciele tego zawodu pracujący w województwie mazowieckim (średnio ok. 6950 złotych), pomorskim (ok. 5700 złotych) oraz dolnośląskim (ok. 5410 złotych). Najmniej z kolei – w województwie zachodniopomorskim i łódzkim (średnio ok. 4260 złotych) oraz podkarpackim (ok. 4120 złotych).

Najlepiej zarabiają managerzy z Warszawy, Gdańska i Wrocławia.

Czego wymagają pracodawcy?

Analizując ogłoszenia o pracę na stanowisko project managera, można wywnioskować, że pracodawcy wymagają przede wszystkim:

  • wykształcenia wyższego kierunkowego

  • doświadczenia w zarządzaniu projektami

  • dobrej organizacji czasu pracy

  • znajomości języka angielskiego

  • znajomości metod prowadzenia projektów

  • wysokiej kultury osobistej

  • umiejętności negocjacyjnych

  • analitycznego umysłu

  • zdolności przywódczych

  • kreatywności

  • otwartości na ludzi i wyzwania

  • odporności na stres.

Stanowisko project managera kusi wysokimi zarobkami. Warto jednak wiedzieć, że osoba na tym stanowisku musi być naprawdę dobrze przygotowana do swojej roli, ponieważ czeka ją mnóstwo wytężonej pracy.