Poradnik Pracownika

Zawód: SEO-wiec – z czym to się je?

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych jest zadaniem, którym zajmują się SEO-wcy. Tacy eksperci pojawili się w momencie, kiedy coraz większą popularnością w Polsce zaczął cieszyć się internet, zwiększała się jego dostępność, a internauci zaczęli szukać w Google produktów, usług i informacji. Czym konkretnie zajmuje się SEO-wiec? Jakie są jego zadania oraz kompetencje?

SEO-wiec – czym się zajmuje?

Chcesz zostać takim specjalistą? Miej na uwadze, że to praca, która wymaga ciągłego rozwoju, analizowania zmian w algorytmie wyszukiwania Google i dostosowywania się do nich. Ktoś, kto działa w branży długo, od kilkunastu lat, ten wie, jak diametralnie zmieniły się zadania wykonywane przez SEO-wców. Kiedyś konkurencja była niewielka, a oczekiwane efekty można było uzyskać nawet z dnia na dzień. Ponadto algorytm wyszukiwania nie był aż tak skomplikowany, jak jest teraz. 

Kompetencje SEO-wca

Umiejętności takiego specjalisty zależą od jego doświadczenia, stażu rynkowego, ale również od zadań, które ma wykonywać w danej firmie. Oto przykładowe kompetencje SEO-wca:

  • Znajomość języków HTML i CSS. 
  • Znajomość co najmniej podstaw języków PHP i JavaScript.
  • Umiejętność posługiwania się popularnymi narzędziami SEO, takimi jak Senuto, Semstorm, Screaming Frog, Ahrefs, Majestic SEO, Semrush, MOZ, Google Search Console, Google Analytics, Google Tag Manager, Planer słów kluczowych Google. 
  • Znajomość algorytmu Google.
  • Doświadczenie w budowaniu profilu linkowego.
  • Umiejętność wprowadzania zmian optymalizacyjnych w stronach WWW.
  • Wiedza z zakresu content marketingu. 
  • Umiejętność wykazania słabych i mocnych stron witryny z punktu widzenia SEO.
  • Doświadczenie w weryfikacji jakości contentu.
  • Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie dokumentacji i rozmowę z klientami.

Pod tym względem wymagania firm są różne i też często od tego zależą kompetencje SEO-wca. Agencje pracują najczęściej z podobnymi narzędziami, ale nie zawsze są one takie same, dlatego mogą się pojawić konkretne oczekiwania co do znajomości innych rozwiązań.

Jakie są zadania SEO-wca?

W zależności od projektu prace realizowane przez danego eksperta mogą się różnić. Często przy dużych realizacjach działa wielu specjalistów, a ich zadania są podzielone. Natomiast ogólnie do obowiązków SEO-wców należą:

  • Przygotowywanie audytów SEO, czyli analizy słabych i mocnych stron witryny, rekomendacji zmian, które należy wprowadzić, aby serwis mógł budować widoczność w Google.
  • Analiza słów kluczowych – które są wykorzystywane do optymalizacji witryny. SEO-wiec wykorzystuje do tego narzędzia, takie jak choćby Senuto czy Planer słów kluczowych Google Ads. 
  • Analiza profilu linkowego i jego optymalizacja – czyli zdobywanie odnośników prowadzących do danej witryny, usuwanie tych, które mogą negatywnie wpływać na widoczność strony lub ich dodawanie do Disavow Tool. 
  • Instalacja certyfikatu SSL, tj. wdrożenie szyfrowanego połączenia.
  • Przyśpieszenie działania witryny i optymalizacja pod Core Web Vitals, czyli nowy czynnik rankingowy, wprowadzony w 2021 roku.
  • Monitorowanie błędów związanych z indeksowaniem i ich eliminowanie.
  • Wdrażanie w witrynie przekierowań 301 i innych.
  • Opracowanie optymalnego układu menu. 
  • Wykorzystanie w serwisie danych strukturalnych.
  • Zlecanie przygotowania treści copywriterom – wybór słów kluczowych, opracowanie wytycznych, które obowiązują przy tych treściach.
  • Monitorowanie zmian w algorytmie Google – przeprowadzanie samodzielnych testów, a także zapoznawanie się z treściami branżowymi, które pojawiają się w najlepszych blogach tematycznych. 
  • Konsultowanie zmian, które chce przeprowadzić właściciel strony, mających wpływ na widoczność witryny w Google.
  • Raportowanie pracy dla klientów. 

Jeśli chodzi o zadania SEO-wca, to dużo zależy również od miejsca pracy, podziału obowiązków w firmie. Chcesz budować widoczność Twojej strony samodzielnie? Jak widzisz, potrzebujesz do tego wielu umiejętności i doświadczenia. Jeśli zależy Ci na skutecznych działaniach, a nie widzisz siebie w tej branży, to skorzystaj z usług krakowskiej agencji SEO/SEM Delante. Buduj widoczność witryny, bazując na wiedzy ekspertów. 

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny