Benefity pozapłacowe coraz częściej stają się jednym z elementów systemu motywacyjnego przedsiębiorstwa. Już w ogłoszeniach o pracę można zauważyć poza wspomnieniem o pensji czy rodzaju umowy również informację o tym, na jakie benefity może liczyć pracownik. Najczęściej oferowane są one w dużych firmach, jednak nie jest to regułą. Czy benefity naprawdę motywują pracowników do działania? Jakie są ich rodzaje i czego oczekują pracownicy? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w niniejszym artykule.

Czym są benefity?

Benefity to świadczenia dla pracownika, które w założeniu mają zwiększyć jego motywację do dalszej pracy oraz efektywność. Nie powinny one zmniejszać wysokości pensji, być jej częścią, ale elementem dodatkowym. Warto również zaznaczyć, że benefity nie są świadczeniami pieniężnymi.

Czy benefity motywują pracowników?

Benefity są uznawane za jeden z elementów systemu motywacyjnego, za czynnik, który sprawia, że pracownicy chętniej i efektywniej wykonują swoje zadania. W Polsce, choć coraz więcej firm decyduje się na nie, można powiedzieć, że dopiero zyskują na popularności, za granicą jednak nierzadko są tak powszechne, że trudno wyobrazić sobie firmę, która nie oferuje pracownikom żadnych świadczeń pozapłacowych. Czy jednak naprawdę benefity spełniają swoją rolę?

Wszystko zależy od tego, czy dane świadczenie jest dopasowane do pracowników. Zanim pracodawca wybierze odpowiedni benefit, musi zastanowić się, czy na pewno jest on odpowiedni w jego firmie. Warto poznać swoich pracowników i na tej podstawie zdecydować, co najlepiej się sprawdzi. To oczywiste, że benefity nie spełnią żadnej roli, jeśli nikt nie będzie z nich korzystał. Jeżeli mamy świadomość, że nasi pracownicy zdecydowanie chętniej chodzą do kina niż do teatru, a zapewniamy bilety właśnie do teatru, nie możemy dziwić się, że benefity nie spełniają swojej roli, a pracownicy nie czują się ani trochę bardziej zmotywowani do wykonywania swoich zadań.

Oczywiście każdy człowiek jest inny i nie ma możliwości zapewnienia takich benefitów, które trafią w każdy gust i będą pasować wszystkim pracownikom, jednak w tym przypadku warto znaleźć i określić szersze kręgi zainteresowań i na ich podstawie zapewnić dodatkowe świadczenia pozapłacowe. W związku z tym jednym z głównych zadań działu HR przed wprowadzeniem benefitów w firmie powinno być poznanie pracowników i próba określenia, co tak naprawdę sprawi, że będą bardziej efektywni podczas wykonywania swoich obowiązków.

Benefity - poznaj ich rodzaje

Co może zostać uznane za benefity pozapłacowe? Jakie ich rodzaje można spotkać w polskich firmach? Czego z kolei oczekują pracownicy?

Najczęściej oferowanymi benefitami w Polsce są te związane z prywatną opieką medyczną. Pracownicy często dzięki temu nie muszą długo oczekiwać na wizytę, mają pewność, że zostaną przyjęci, wiele badań mogą wykonać taniej lub nawet za darmo. Firmy oferują również ubezpieczenia na życie, rzadziej programy emerytalne.

Popularnym benefitem jest również telefon służbowy lub laptop, który może być wykorzystywany również w celach prywatnych. Pracownicy wyrażają również chęć bonów na paliwo lub służbowego samochodu, który można wykorzystywać także prywatnie, jednak aktualnie dostęp do takich świadczeń jest niemal w pełni ograniczony.

Jedną z najpopularniejszych form benefitów jest dostęp do karty MultiSport, uprawniającej do korzystania z siłowni, basenów i innych obiektów sportowych. Aktywność fizyczna jest niezwykle popularna. Coraz więcej osób ćwiczy, zwraca uwagę na to, co je i stawia na zdrowy tryb życia. W związku z tym wielu pracowników ceni sobie możliwość korzystania z takich kart.

Innym rodzajem benefitów może być także elastyczny czas pracy. Niektóre firmy wyznaczają pewne widełki czasowe, w związku z czym przykładowo pracownik może rozpocząć pracę między 7 a 10 rano, w zależność od własnych preferencji. Dzięki temu pracownicy mają pewien komfort psychiczny. Wiedzą, że kiedy na przykład zaśpią, mogą przyjechać do biura godzinę później i nie będzie to żadnym problemem. Benefitem pozapłacowym jest również możliwość pracy zdalnej. Na co dzień pracownicy wykonują swoją pracę w biurze, ale jeśli obudzą się z bólem głowy, mogą powiadomić pracodawcę i zostać w ciepłym łóżku, gdzie pozbycie się dolegliwości z pewnością stanie się prostsze.

Codzienne przygotowywanie posiłków do biura nie jest takie proste. Każdemu z nas w pewnym momencie kończą się pomysły, nie mamy na nic ochoty, a już szczególnie na robienie kanapek, które właściwie wcale już nam nie smakują. Dlatego świetnym benefitem jest zapewnienie np. jednego posiłku dziennie pracownikom. Popularne jest również dostarczanie owoców lub wyznaczanie konkretnych dni, w których dostępne są np. kanapki, sałatki czy właśnie owoce dla wszystkich. Dzięki temu pracownicy wiedzą, że nawet jeśli zapomną czegoś do zjedzenia, nie będą chodzili przez cały dzień głodni i nie muszą zastanawiać się nad tym, co przygotują do jedzenia.

Benefity pozapłacowe to również wszelkiego rodzaju szkolenia, kursy itp. Darmowa lekcja języka obcego raz w tygodniu, szkolenia kompetencji miękkich, rozwój osobisty związany z wykonywanym zawodem - dzięki temu pracownicy czują, że nie stoją w miejscu, nie wykonują tylko biernie swoich obowiązków, ale rozwijają się, firma w ich inwestuje. Nie muszą sami zapisywać się na kursy, wydawać dodatkowych pieniędzy, wydaje się więc to doskonałym rozwiązaniem i jednocześnie skutecznym czynnikiem motywacyjnym.

Pracownicy mogą również otrzymywać darmowe lub tańsze bilety do kina, teatru lub na inne wydarzenia kulturalne, o czym już wspominaliśmy.

Benefity coraz częściej są stałym elementem systemu motywacyjnego firmy, a pracownicy doceniają je i realnie czują się bardziej zmotywowani do wykonywania swoich zadań. Warto jednak pamiętać o tym, że rację bytu mają tylko takie benefity, które naprawdę wpisują się w krąg zainteresowań pracowników i satysfakcjonują ich.