Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Czy AI zabierze Ci pracę? Sztuczna inteligencja w marketingu – szanse czy zagrożenia?

Wynalezienie samochodu, prasy drukarskiej, maszyny parowej i wielu, wielu innych. Wiesz, co łączy wszystkie te sytuacje?

  • Gdy się pojawiły - ludzie protestowali, bo bali się o to, że stracą pracę i źródła swojego utrzymania.
  • Gdy zadomowiły się już na dobre - okazało się, że obawy były niepotrzebne. Ludzie nie tylko nie tracili swoich zajęć, ale zyskali narzędzia, które ułatwiały i przyspieszały ich działania. Ponadto, w miejsce zawodów, które nie oparły się próbie czasu - powstały po prostu inne, zazwyczaj bardziej dochodowe.

To samo możemy powiedzieć o rewolucji, która dzieje się bezpośrednio na naszych oczach, a której głównym aktorem jest… właśnie sztuczna inteligencja.

Weźmy za przykład dziedzinę marketingu. Owszem - bezsprzecznie, liczne narzędzia AI uprościły tworzenie grafik, powstawanie tekstów, prowadzenie analiz oraz szereg innych działań związanych z komunikacją i promocją. Ale czy są równie dobre, jak kreatywny specjalista? Co najważniejsze - czy są w stanie całkowicie zastąpić “żywych” pracowników? Przekonajmy się!

Czy musisz się martwić o to, że AI Cię zastąpi?

Odpowiadając krótko: i tak, i nie. Wszystko zależy bowiem od tego, w jakim obszarze działasz oraz jak specjalistyczne są Twoje kompetencje. Jak pewnie wiesz, sztuczna inteligencja świetnie radzi sobie z wykonywaniem powtarzalnych czynności - zwłaszcza na dużą skalę:

  • tworzenie tekstów - opisów, treści emaili czy postów w social mediach,
  • przygotowywanie nieskomplikowanych grafik,
  • inne zadania (tłumaczenia, wprowadzenie modyfikacji, obliczenia itp.).

Niestety (a dla Ciebie właściwie - “stety”) - sama nic nie tworzy. Zamiast na wyobraźni, opiera się na danych, które już posiada. Dlatego też jest doskonałym wsparciem dla marketerów, którzy dodając szczyptę kreatywności i nieszablonowe myślenie do gotowych efektów wygenerowanych przez AI mogą stworzyć wysoko konwertujące kampanie marketingowe.

Komu narzędzia AI mogą zabrać pracę?

Kto powinien się obawiać o utratę pracy w marketingu? Graficy, copywriterzy, specjaliści SEO lub od reklam płatnych (Google i Meta Ads), a może eksperci od e-mail marketingu?

Jak już wspomniałam na początku artykułu, wynalezienie samochodu czy prasy drukarskiej także budziło ogromne obawy, jednak należy na obecną rewolucję spojrzeć nieco szerzej. Naturalną reakcją człowieka jest obawa przed czymś nowym i nieznanym, jednak patrząc na historię, nie należy skupiać się na wizji utraty pracy, lecz zrozumieć działanie sztucznej inteligencji i zaprzyjaźnić się z nią. Należy zrozumieć, że narzędzia AI wykorzystujące prace mają za zadanie pomóc marketerom w ich codziennej pracy.

Jednym z takich narzędzi jest Generator kampanii AI od GetResponse. To narzędzie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję i przetwarzanie języka naturalnego. Dzięki technologii OpenAI, wygenerujesz spersonalizowany landing page, email powitalny i newsletter za pomocą kilku kliknięć.

Czy AI zabierze Ci pracę?

Jak to działa?

Na podstawie słów kluczowych, informacjach o Twojej firmie oraz grupie odbiorców inteligentny generator przeanalizuje kontekst i cel kampanii, określi kluczowe kwestie do uwzględnienia i wygeneruje spójną oraz naturalnie brzmiącą treść.

Ponadto, jeśli prowadzisz działania na rynkach zagranicznych możesz zwiększyć swój zasięg dzięki generowanym przez AI emailom i landing pages w wielu językach.

Korzyści?

Oszczędzisz czas, zwiększysz produktywność, poprawisz jakość oraz spójność elementów kampanii. Właśnie tak, mają pomagać Ci narzędzia wykorzystujące AI.

Jak w dobie AI spać spokojnie i nie bać się o swoją przyszłość zawodową?

Zmiany lub jak wolisz - rewolucji, które widać na horyzoncie - i tak już nie zatrzymasz. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że możesz je wykorzystać oraz odpowiednio się do tego przygotować.

Jak? Oto prosta instrukcja, która Ci to ułatwi:

Krok 1: Rozwijaj umiejętności i stale szukaj nowych inspiracji

Sztuczna inteligencja jest tylko tak dobra, jak dane i wskazówki, którymi ją “nakarmimy”. Jeżeli nie chcesz, aby Cię zastąpiła - wystarczy, że będziesz zawsze kilka kroków przed nią.

Tylko uważaj: takie działanie będzie wymagało Twojego stałego i niesłabnącego zaangażowania oraz potężnej dawki motywacji - do nauki i rozwoju, ponieważ AI uczy się niezwykle szybko.

Krok 2: Postaw na swoją kreatywność

AI jest szybkie, skalowalne, bardzo pracowite (może działać 24/7 - bez przerw oraz prawa do zwolnienia lekarskiego lub urlopu ;)), ale kompletnie nie ma wyobraźni (i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić).

Jeżeli postawisz na ten obszar i nauczysz się wykorzystywać słabsze punkty AI - sztuczna inteligencja stanie się Twoim kompanem i wsparciem, ale nigdy nie “wygryzie” Cię z Twojej posady.

Krok 3: Zaprzyjaźnij się ze sztuczną inteligencją

Wykorzystaj możliwości i mocne strony narzędzi AI na swoją korzyść. To “tylko” i “aż” narzędzia, których potencjał zależy od tego, w jaki sposób my (ludzie), będziemy ich używać.

Zamiast na każdym kroku zwalczać nowinki technologiczne, zdasz sobie sprawę, że to Twoi sprzymierzeńcy - nie tylko pomogą Ci w codziennej pracy. Dodatkowo - sprawią, że będzie ona szybsza, efektywniejsza i przyjemniejsza. A przecież o to właśnie chodzi, prawda ;)?

AI a marketingowy rynek pracy - podsumowanie

Tak… wiemy, że treść tego artykułu może wydać się odrobinę przerażająca. Mamy jednak nadzieję, że potraktujesz ją bardziej, jako inspirację oraz pozytywnego i motywacyjnego “kopa” do rozwoju. Wszystko po to, aby sztuczna inteligencja pozostała jedynie narzędziem w rękach specjalisty, którego nie da się zastąpić, czyli Ciebie!

Artykuł sponsorowany