Sekretarka często bywa zawodem niedocenionym, wielu osobom kojarzy się bowiem jedynie z przynoszeniem kawy i łączeniem telefonów. Jest to jednak stereotyp krzywdzący, gdyż osoby pracujące na tym stanowisku mają dużo istotnych obowiązków i dbają o to, aby cała firma działała prawidłowo. Ile zarabia sekretarka i na czym polega jej praca? Odpowiedź znajduje się w artykule.

Czym zajmuje się sekretarka?

Sekretarka wykonuje szereg obowiązków. Oprócz tego, że prowadzi cały sekretariat, wykonuje prace biurowe, obsługuje urządzenia i wspiera działania zarządu, musi również prowadzić plan spotkań, dbać o prawidłowy obieg dokumentów w firmie, zapewniać materiały biurowe, rozmawiać z klientami, zarządzać korespondencją przychodzącą i wychodzącą, przyjmować gości czy nawet organizować podróże służbowe. Zakres obowiązków może być o wiele szerszy, wszystko zależy oczywiście od firmy, w której zatrudniona jest sekretarka.

Cechy idealnej sekretarki

Jaka powinna być idealna sekretarka? Przede wszystkim godna zaufania, odpowiedzialna, umiejąca dobrze organizować pracę – nie tylko własną, lecz także całej firmy, systematyczna, zdyscyplinowana i lojalna. Sekretarka musi dobrze reprezentować firmę, mieć miłą aparycję, wykazywać się wysoką kulturą osobistą i mieć dobry kontakt z ludźmi. Przydatna jest również dobra pamięć i terminowość. 

Ile zarabia sekretarka w Polsce?

Z pewnością dla każdej osoby ubiegającej się o to stanowisko istotne jest, ile zarabia sekretarka. Otóż średnie zarobki to ok. 1700 zł netto. Według raportu pracuj.pl ok. 25% sekretarek zarabia ponad 2000 zł netto.

To ile zarabia sekretarka zależy również od lokalizacji jej miejsca pracy. Najwięcej wynoszą wynagrodzenia sekretarek z województwa mazowieckiego (średnio ok. 1950 zł), pomorskiego (średnio ok. 1750 zł) oraz opolskiego (średnio ok. 1740 zł), najmniej z kolei z województwa śląskiego, podkarpackiego, podlaskiego, łódzkiego, lubuskiego, lubelskiego i kujawsko-pomorskiego (średnio ok. 1600 zł) oraz warmińsko-mazurskiego (średnio ok. 1500 zł).

Sekretarka – wymagania pracodawców

Czego wymagają pracodawcy od osób ubiegających się o pracę na tym stanowisku? Przede wszystkim odpowiedzialności, obsługi pakietu MS Office i urządzeń biurowych i doświadczenia. Często wymagana jest również biegła znajomość języka obcego, ze względu na kontakt z klientami zagranicznymi oraz prawo jazdy kategorii B. Niezbędna jest również wysoka kultura osobista, dobry kontakt z ludźmi, umiejętność pracy w zespole oraz pod presją czasu, dyskrecja, odpowiedzialność, lojalność, zaangażowanie, dyspozycyjność, terminowość oraz doskonała organizacja pracy.