Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Brak profesjonalizmu - jak się objawia w pracy?

W kontaktach biznesowych, w pracy, lecz także w codziennym życiu cenimy sobie profesjonalne zachowania. Dzięki temu czujemy, że mamy do czynienia z kimś, z kim warto współpracować. Doceniamy taką postawę i przez jej pryzmat oceniamy specjalistów. Jak jednak objawia się brak profesjonalizmu? Jakich zachowań warto unikać? W niniejszym artykule omówimy tę kwestię.

Jak objawia się brak profesjonalizmu?

Jakie zachowania sprawiają, że oskarżamy kogoś o brak profesjonalizmu? Czego nie cenimy?

Spóźnianie się

Spóźnianie się jest jednym z głównych znaków braku profesjonalizmu. Nikt z nas nie lubi czekać, a niepojawianie się na spotkaniu bez wcześniejszego kontaktu może skutkować tym, że klient zrezygnuje ze współpracy. Powinniśmy w taki sposób zorganizować dojazd na miejsce, aby mieć odpowiedni zapas czasowy. Jeśli jednak coś naprawdę nas zatrzyma, należy koniecznie od razu zadzwonić do osoby, z którą jesteśmy umówieni, uprzedzić i przede wszystkim przeprosić za zaistniałą sytuację.

Nieodpowiedni strój

Przede wszystkim w przypadku miejsc pracy, gdzie obowiązuje dress code, należy się do niego dostosować. W przeciwnym razie wykażemy brak profesjonalizmu i zaangażowania. Jeśli wymagany jest od nas dany sposób ubioru, warto zadbać o to, by wyglądać odpowiednio. Nawet jeżeli w firmie możemy postawić na luźny strój, na spotkanie z klientem zawsze wybierajmy eleganckie ubrania.

Brak umiejętności słuchania

Trudno mówić o profesjonalizmie, kiedy ktoś nie potrafi słuchać. Wydawać się może, że to robi, jednak tak naprawdę wszystko puszcza mimo uszu. Tym samym wielokrotnie musimy powtarzać te same kwestie, skupiać się ponownie na tym samym. Jest to nie tylko nieprofesjonalne, lecz także po prostu irytujące.

Brak szacunku i okazywanie wyższości

Brak profesjonalizmu objawia się również poprzez brak szacunku dla współpracowników i klientów oraz jawne okazywanie wyższości. Powinniśmy dbać o to, aby wszyscy czuli się swobodnie, podkreślanie swoich zasług i umiejętności niczemu się nie przysłuży. Jeśli będziemy dawali do zrozumienia innym, że jesteśmy lepsi, z pewnością współpraca z nami będzie utrudniona, a wręcz inni nie będą chcieli jej podejmować.

Nieterminowość

Niedotrzymywanie terminów uznawane jest za bardzo nieprofesjonalne. Szczególnie jeśli o tym nie powiadomimy, nie będziemy odpisywać na maile, odbierać telefonów. Klient nie będzie chciał z nami współpracować, jeśli nie wywiążemy się ze zlecenia. Jeśli wiemy już, że nie damy rady dotrzymać terminu, po prostu skontaktujmy się ze zleceniodawcą i wytłumaczmy dlaczego tak się dzieje. Jednak przede wszystkim starajmy się pracować tak, żeby tego rodzaju sytuacje nie musiały mieć miejsca.

Brak płatności

O braku profesjonalizmu świadczy również brak terminowych płatności w przypadku zleceniodawców. Jeśli ustaliliśmy czas zapłaty, a zlecenie zostało wykonane, nie można zwlekać z wypłatą wynagrodzenia. Uchodzimy wówczas nie tylko za osoby nieprofesjonalne, lecz także oszustów, z którymi nie warto współpracować.

Brak kontaktu

Wyłączony telefon służbowy, maile na które nikt nie odpowiada - to kolejne objawy braku profesjonalizmu. Oczywiście nikt nie powinien wymagać od nas, że będziemy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu dostępni dla współpracowników i klientów - nie mamy takiego obowiązku. Jednak jeżeli podajemy godziny kontaktu, a koniec końców okazuje się on niemożliwy, klient czy zleceniodawca może poczuć się oszukany.

Jeśli natomiast chodzi o maile, przyjmuje się, że w tygodniu pracy powinno się na nie odpisywać w ciągu 24 godzin. Kiedy mamy świadomość, że jest to niemożliwe, warto powiadomić osobę, z którą korespondujemy, że nie możemy jeszcze udzielić informacji i podać przybliżoną datę odpowiedzi. Dzięki temu osoba ta będzie wiedziała, że nie została zignorowana.

Brak rozwoju

Osoby, które niemal rękami i nogami bronią się przed rozwojem zawodowym, również nie są uważane za profesjonalistów. Profesjonaliści bowiem chcą się stale rozwijać, a stanie w miejscu jest dla nich jednoznaczne z cofaniem się. Chcą wiedzieć i umieć więcej, być specjalistą w swojej dziedzinie. Jeśli ktoś nie chce się rozwijać, najpewniej nie ceni sobie profesjonalizmu.

Nieodpowiedni sposób wyrażania się

Za brak profesjonalizmu uznawane jest również używanie wulgaryzmów w pracy. Oczywiście wszystko zależy od tego, jakie są zwyczaje i atmosfera w pracy, czasami przyjęta jest niepisana zasada, że przekleństwa nie są piętnowane. Nie zmienia to jednak faktu, że w kontaktach z klientami nigdy nie powinniśmy używać wulgaryzmów. Może nam się wydawać, że swobodna atmosfera sprzyja współpracy i na pewno tak jest, jednak zbyt swobodny język może zostać źle odebrany.

Brak profesjonalizmu przez wielu z nas rozumiany jest inaczej, jednak istnieją takie zachowania, które nierozerwalnie się z nim łączą. Dlatego też warto ich unikać, jeśli chcemy uchodzić za profesjonalistów. Z takimi ludźmi bowiem chcemy współpracować, cenimy ich pracę i osiągnięcia. Profesjonalizm jest cechą, którą cenimy u innych, sprawmy, byśmy posiadali ją również my.