Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Praca w IT bez programowania - 3 profesje niewymagające kodowania

Czy żeby pracować w branży IT, trzeba umieć programować? Choć z pewnością jest to bardzo cenna umiejętność, nie jest ona niezbędna. Praca w IT bez programowania jest możliwa – w artykule opisujemy przykładowe stanowiska w IT, które nie wymagają wiedzy z zakresu kodowania.

Praca w IT w powszechnym przekonaniu polega na tworzeniu kodu. W praktyce nie do końca tak jest. Programiści rzeczywiście stanowią ogromny procent pracowników firm technologicznych, ale IT to nie tylko oni – zarówno wśród stanowisk technicznych, jak i nietechnicznych znajdziemy takie, które nie wymagają umiejętności programowania.

Oto trzy przykładowe ścieżki kariery w IT, w których kodowanie nie jest konieczne.

UX/UI designer – kreatywna praca w sektorze IT bez programowania

UX i UI designerzy to zawody w IT związane z projektowaniem produktów cyfrowych - m.in. stron internetowych czy aplikacji. UI designer decyduje o tym, jak aplikacja będzie wyglądać wizualnie – m.in. jakie będą kolory, jakie wielkości przycisków, jakie kroje pisma zostaną wykorzystane.

 

UX designer odpowiada za doświadczenie użytkownika (user experience) i to on decyduje, jak aplikacja będzie działać i jak będą wyglądać interakcje, np. co stanie się po naciśnięciu konkretnego przycisku.

Przykładowe zadania osób zajmujących się UX/UI design to:

·      zbieranie informacji o projekcie i jego odbiorcach,

·      tworzenie scenariuszy użytkownika,

·      przygotowywanie layoutów i prototypów,

·      gromadzenie materiałów i instrukcji dotyczących np. krojów pisma, kolorów (tzw. UI kit),

·      komunikacja z klientem i zespołem.

Jakie kompetencje trzeba mieć, żeby zostać UX/UI designerem? Ważne jest poczucie estetyki rozumiane jako znajomość zasad kompozycji i umiejętność pracy z kolorami. Przyda się także znajomość odpowiedniego oprogramowania. 

Cenione na rynku kompetencje miękkie UX/UI designerów to dociekliwość oraz umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia, które są motorem napędowym do stałego zwiększania wiedzy i ulepszania swoich prac. Pomocne będzie też zainteresowanie psychologią i tym, jak działają użytkownicy nowych technologii.

Dobra informacja jest taka, że nie trzeba się z całą tą wiedzą z zakresu projektowania urodzić – można się tego nauczyć. Motywacją mogą być na przykład zarobki. Średnie wynagrodzenie UX/UI designera w Polsce to około 15 tysięcy złotych miesięcznie, jest więc o co się starać.

QA engineer (tester) – techniczne stanowisko bez kodowania

Nim kod, który tworzą programiści, trafi na produkcję (a więc do wersji aplikacji, z której korzysta już użytkownik końcowy), jego efekt osadzany jest najpierw w środowisku testowym, gdzie poddawany jest drobiazgowej kontroli. Dokonują jej inżynierowie QA (ang. QA engineers), potocznie zwani testerami.

Zadaniem QA engineera jest sprawdzenie stron, aplikacji i gier pod kątem ewentualnych błędów. Robi to w oparciu o scenariusze uwzględniające zachowania potencjalnego użytkownika, tak by wychwycić nieprawidłowości i przekazać informacje o nich programistom, którzy następnie wprowadzą poprawki rozwiązujące problemy.

 

Przykładowe zadania QA engineera to:

·      sprawdzanie wymagań dotyczących produktu i stopnia ich realizacji,

·      zarządzanie testami,

·      analizowanie wyników testów,

·      ocena ryzyka i zarządzanie błędami,

·      współpracowanie z działem developmentu (programistami).

 

Wśród pożądanych u QA engineera cech znajdują się np. troska o detale i dokładność, które pozwalają na rzetelne testowanie wszystkich elementów aplikacji. Przyda się także kreatywność w wymyślaniu kolejnych scenariuszy zachowań użytkownika. QA engineer musi umieć pracować w zespole oraz sprawnie się komunikować. Kompetencje twarde? Nie obejdzie się bez znajomości niektórych narzędzi i programów oraz architektury klient–serwer.

Dzięki temu, że to stanowisko to nie wymaga programowania, można zdobyć niezbędną wiedzę na kursie QA w nawet w 3 miesiące i już po tak krótkim czasie znaleźć swoją pierwszą pracę jako tester w IT. Co więcej, dzięki temu, że specjaliści QA rozumieją proces tworzenia produktu od początku do końca, mogą po jakimś czasie zacząć rozwijać się w kierunku managerskim.

Ile zarabia tester? Miesięczne wynagrodzenie młodszego specjalisty QA w Polsce to ok. 6 tysięcy złotych. Regular QA Engineer może zarobić ponad 10 tysięcy złotych, a senior +16 tysięcy złotych.

Project manager (PM) – zarządzanie projektami w IT

Każdy projekt w IT potrzebuje sprawnego zarządzania, dlatego niezbędny jest w nim project manager (PM), który zwinnie zarządza procesami i ludźmi biorącymi w nich udział. To łącznik pomiędzy zarządem firmy, zespołem i klientem.

Głównym zadaniem project managera jest skuteczne poprowadzenie projektu od początku do końca. By to zrobić, musi zarządzać zespołem, planować pracę, pilnować terminów, dbać o budżet i potrafić wyznaczać priorytety.

 

IT project manager w codziennej pracy:

·      nadzoruje projekt we wszystkich etapach jego życia,

·      ustala priorytety zadań, określa kierunek działań i pilnuje harmonogramu prac zespołu,

·      przedstawia zarządowi postępy prac.

To bardzo wymagająca rola. Osoba na tym stanowisku musi mieć wysokie umiejętności komunikacyjne i interpersonalne, bo to od nich w dużej mierze zależy terminowe realizowanie i zamykanie kolejnych etapów projektów.

Biegłe posługiwanie się językami programowania nie jest na tym stanowisku konieczne, ale znajomość choćby solidnych podstaw jest mile widziana. Czemu? Przede wszystkim dlatego, że PM jest w stałym kontakcie z programistami, którzy posługują się specjalistyczną terminologią i nie zawsze są w stanie prościej wyjaśnić jakieś zagadnienie. Techniczny project manager jest w stanie udzielić zespołowi większego wsparcia w realizacji wspólnego celu.

Zarobki są adekwatne do stopnia trudności pracy i odpowiedzialności. Junior może liczyć na stawkę ok. 7 tysięcy złotych miesięcznie, regular – około 14 tysięcy, a senior około 18 tysięcy.

Dlaczego IT to dobry wybór nie tylko dla tych, którzy kodują?

Branża IT w Polsce to obecnie około 600 tysięcy specjalistów i… około 50 tysięcy wakatów – podaż wciąż nie nadąża za popytem i nic nie wskazuje na to, by szybko się to zmieniło. Zapotrzebowanie na technologie rośnie, dlatego produkujące je firmy są bardzo zmotywowane do tego, by za wszelką cenę skusić pracownika swoją ofertą. Co się z tym wiąże?

1.      Praca zdalna w IT jest normą – najbardziej liczy się efektywność, a nie to, czy pracownicy znajdują się w jednym miejscu. Z tego względu popularna jest nie tylko praca dla jednej firmy, ale także freelance.

2.      IT to jedna z najlepiej płatnych branż – korporacje i mniejsze przedsiębiorstwa walczą o najlepszych specjalistów przez ciągłe podnoszenie i tak bardzo atrakcyjnych (w stosunku do innych obszarów) zarobków.

3.      Specjaliści IT nie muszą się martwić o zatrudnienie, bo mogą je znaleźć nie tylko na polskim rynku, ale także w innych krajach – ich kompetencje są uniwersalne. To daje poczucie bezpieczeństwa i pozwala na spokojne patrzenie w przyszłość.

4.      Nie trzeba wybierać ścieżki kariery raz na zawsze. Zdarza się, że specjaliści po kilku latach decydują się na przebranżowienie się w ramach IT, a dzięki uniwersalnym kompetencjom (takim jak znajomość środowiska, metod zarządzania pracą, terminologii) mogą poszukać na siebie nowego, ciekawszego dla nich obszaru bez zaczynania zupełnie od zera.

Jak skutecznie zdobyć wiedzę i znaleźć pracę w IT?

Wszystkie wymienione wyżej stanowiska są osiągalne dla osób, które są zmotywowane do nauki i zmiany swojego życia zawodowego – wystarczy, że wybiorą odpowiedni sposób zdobywania wiedzy.

Zamiast na własną rękę szukać informacji w Internecie i weryfikować ich prawdziwość, warto zainwestować w odpowiedni kurs IT. Koniecznie musi on być certyfikowany, a w jego efekcie powinno powstawać zawodowe portfolio. Najlepszy będzie taki, który oprócz tech skills (teorii i praktyki) ma w swoim programie także career skills (kompetencje potrzebne do szukania pracy), soft skills (umiejętności interpersonalne) i IT-English (specjalistyczne słownictwo). 

Artykuł sponsorowany