Poradnik Pracownika

Stres przed wystąpieniem publicznym - jak go pokonać?

Niewielu z nas cieszy się na wieść o tym, że będziemy musieli zaprezentować coś przed szerszą publicznością. A w życiu zawodowym takich występów może być naprawdę sporo – przedstawienie produktów, projektów, występy na konferencjach, rozmowy z klientami, szkolenia branżowe, zaprezentowanie swoich pomysłów… Właściwie każdy może stanąć przed tym wyzwaniem. Wiąże się to wcale nie tak rzadko z ogromnym zdenerwowaniem, które objawia się na wiele sposobów. Nic więc dziwnego, że szukamy sposobów, by stres był jak najmniejszy. W końcu mała trema może być wręcz motywująca, ale czasami urasta do takich rozmiarów, że czujemy się źle nie tylko psychicznie, lecz także fizycznie. Jak radzić sobie ze stresem przed wystąpieniami publicznymi? Podpowiadamy w naszym artykule!

Stres nie jest bezsensowny

Wielu z nas, szczególnie tych, którzy naprawdę przeżywają wystąpienia publiczne, może zadać sobie pytanie, po co w ogóle ten stres. Jest zupełnie bez sensu, blokuje nas, sprawia, że czujemy się źle, nie mamy siły. Czy naprawdę musimy aż tak przeżywać, wydawać by się mogło, błahe sprawy? 

Warto jednak wiedzieć, że stres przed wystąpieniami publicznymi wcale nie jest taki bezsensowny i może nas uchronić przed kompromitacją. Gdybyśmy wszyscy mieli pełną swobodę w prezentacji swoich poglądów na forum publicznym, nie wyszłoby z tego nic dobrego. Każdy bez problemu występowałby przed ludźmi – często źle przygotowany, mówiący zupełnie bez składu, choć pozbawiony tremy. 

Nasz organizm stresuje się, bo dzięki temu nie zdecydujemy się na występ, który może w jakiś sposób narazić nas na śmieszność. Żeby zmniejszyć stres, przygotujemy się, więc to nie tak, że jest nam to zupełnie niepotrzebne.

Dlaczego się stresujemy?

Wielu z nas dokładnie przygotowuje się do prezentacji – nie tylko dlatego, że chce doskonale wypaść, lecz także aby zmniejszyć stres temu towarzyszący. Czytamy więc dużo źródeł, przygotowujemy notatki, ćwiczymy, robimy prezentację i naprawdę poświęcamy czas na to, by wszystko poszło zgodnie z planem. Można więc powiedzieć, że jesteśmy w pełni gotowi, by stanąć przed publicznością i przekazać naszą wiedzę, co w tym strasznego?

Dla niejednej osoby – dosłownie wszystko. Po pierwsze martwimy się, że coś pójdzie nie tak, zapomnimy o czym mówiliśmy, zgubimy slajd, nie będziemy potrafili odpowiedzieć na pytanie i narazimy się na śmieszność. Stresuje nas również to, czy zostaniemy dobrze odebrani, czy publiczność nie będzie się nudziła.

Poza tym pojawiają się inne rzeczy, które urastają w naszej głowie do rangi wielkiej porażki – plama na koszuli, rozpięty rozporek, dziura w bluzce. Oczywiście to wszystko może się wydarzyć, jednak nie jest to wcale tak częste, jak może nam się wydawać.

Stres jest potrzebny, czasami pomocny, jednak trzeba przyznać, że czasami rośnie do takich rozmiarów, że zupełnie utrudnia życie! Trzęsą się nam ręce, jest nam niedobrze, boli nas brzuch, serce, wydaje nam się, że zaraz umrzemy – tylko dlatego, że musimy stanąć przed grupą ludzi i mówić. Dlatego też ważne jest zapoznanie się z technikami, które ten stres mogą zmniejszyć, a tym samym sprawić, że poczujemy się lepiej.

Stres a wystąpienia publiczne

Stres może nas sparaliżować, sprawić, że się poddamy, spotęgować nieprzyjemne fizyczne objawy. To skutecznie zniechęca nas do dalszych działań, często jedyne o czym marzymy, to powrót do domu i odcięcie się od świata. Jednak czasami musimy mu sprostać. Jak pokonać stres?

  • Im więcej, tym lepiej
    Jak najlepiej pokonać stres przed wystąpieniami publicznymi? To banalne, ale wystarczy… jak najwięcej występować. Z każdą prezentacją czujemy się coraz lepiej i pewniej, a stres zaczyna być naszym motywatorem, który nie przeszkadza nam i nas nie stopuje.

  • Doskonałe przygotowanie
    Nic tak nie zmniejsza stresu, jak doskonałe przygotowanie. Przeczytaj wszystko, co możesz zdobyć na temat, o którym mówisz. Napisz wszystko, co chcesz powiedzieć. Przygotuj ciekawą prezentację, która nie będzie przepełniona niepotrzebnym tekstem. Następnie ćwicz, stań przed lustrem i wygłoś wielokrotnie prezentację. Rób to często, aby nie musieć czytać z kartki, mieć swobodę w mówieniu, wiedzieć, jak dużo czasu potrzebujemy, gdzie zrobić pauzę itd. Na wystąpienie weź ze sobą notatki, aby w razie problemów do nich zajrzeć. Weź też co najmniej dwa pendrive’y z prezentacją, prześlij ją także na swój mail.

  • Koła ratunkowe
    Warto przygotować również koła ratunkowe, czyli pytania dla publiczności. Zdarzyć się może, że zapomnisz co dalej, a wtedy najlepiej zadać publiczności pytanie i szybko przejrzeć notatki. Ktoś będzie odpowiadać, a ty w tym czasie wybrniesz z trudnej sytuacji.

  • Nie pij kawy
    Szczególnie jeśli mocno bije ci serce, jest ci słabo, źle się czujesz. Kawa czy energetyki tylko spotęgują ten stan.

  • Głęboki oddech
    Przed wystąpieniem głęboko oddychaj, najlepiej wyjdź na świeże powietrze, postaraj się rozluźnić. Jeśli źle się czujesz, powtarzaj sobie, że jest to tylko wynik stresu, że nic ci się nie stanie.

  • Uśmiech
    Uśmiechaj się! To sprawi, że nie tylko publiczność odbierze cię lepiej, lecz także ty poczujesz przypływ radości. Uśmiech ma wielką moc.

Stres podczas wystąpień publicznych może być wyniszczający, jednak warto spróbować go pokonać. Dzięki temu prezentacja pójdzie nam znacznie lepiej.