Poradnik Pracownika

Jakie kwalifikacje musi posiadać specjalista ds. kadr i płac?

Specjaliści ds. kadr i płac pracują w niemal każdej firmie. Ich działalność jest niezwykle istotna, by przedsiębiorstwo funkcjonowało prawidłowo. Jednak czym konkretnie zajmują się osoby na tym stanowisku? Jakie cechy sprawiają, że lepiej się na nim sprawdzają? W końcu, ile zarabia specjalista ds. kadr i płac i czego wymagają pracodawcy od kandydatów na to stanowisko? Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania w niniejszym artykule!

Czym zajmuje się specjalista ds. kadr i płac?

Ogólnie rzecz biorąc specjaliści ds. kadr i płac zajmują się ludzkim potencjałem firmy. Jednak składa się na to wiele konkretnych zadań, których lista często rośnie z dnia na dzień. Ich zadania można podzielić na dwa obszary - te związane z HR-em twardym i z HR-em miękkim. Na czym więc polega ta praca?

Pierwszą kwestią, jaką poruszymy, będzie oczywiście wypłata wynagrodzeń. To specjaliści ds. kadr i płac odpowiadają za to, by były one wypłacane w terminie i kontrolują tę kwestię. Sprawdzają również ewidencję czasu pracy i czuwają, by wszelkie procesy były wykonywane zgodnie z obowiązującym prawem.

Dodatkowo prowadzą dokumentację wszystkich pracowników, kontaktują się także z wszelkimi instytucjami, takimi jak ZUS czy urząd skarbowy, do którego przesyłają różnego rodzaju pisma, raporty, rozliczenia itd. Osoby na tym stanowisku zajmują się również przygotowaniem wniosków o urlop czy kwestią zwolnień lekarskich. Dokumentacja jest niezwykle istotna, dlatego też pracownicy ci muszą dbać o to, by była zarządzana w odpowiedni sposób. To oni przyjmują ją i w razie potrzeby także wydają.

Specjaliści ds. kadr i płac zajmują się również wszelkimi kwestiami związanymi z zatrudnieniem - sprawdzają kwalifikacje zawodowe zatrudnianych pracowników, kierują ich na badania lekarskie, przygotowują umowy o pracę i umowy cywilnoprawne, wysyłają również pracowników na szkolenia BHP.

Jeśli cokolwiek zmienia się w warunkach zatrudnienia czy wynagrodzeniach, specjaliści dbają o to, by wszystko było zgodne z prawem oraz żeby informacje dotarły bezpośrednio do wszystkich pracowników.

Specjalista ds. kadr i płac musi bardzo dobrze znać przepisy prawa pracy - to jego zadaniem jest dbanie o to, by wszelkie wykonywane w firmie działania oraz każde dokumenty były zgodne z przepisami. Jak wiadomo, prawo szybko się zmienia, ewoluuje, dlatego też osoby te muszą być nastawione na ciągłe nabywanie nowej, niezbędnej do pracy wiedzy.

I choć lista wymienionych powyżej zadań jest już bardzo długa, to są to jedynie te obowiązki, które wykonywane są w ramach HR-u twardego. Jak jednak wspominaliśmy, istnieje jeszcze HR miękki, a wraz z nim specjaliści dostają kolejne zdania. Czym zajmują się w tych ramach?

To osoby na tym stanowisku sprawdzają potrzeby pracowników i na ich podstawie ustalają, jakie szkolenia czy kursy będą im potrzebne. Starają się, by każdy pracownik się rozwijał, bo jak wiadomo, ludzie są fundamentem firmy i im większe będą mieli kwalifikacje, tym lepiej dla całego przedsiębiorstwa.

Specjaliści dbają też o to, by pracownicy komunikowali się ze sobą, zdarza się, że osoby na tym stanowisku pomagają w łagodzeniu konfliktów. Zależy im na tym, by zespoły były zgrane, a atmosfera jak najlepsza - aby tak było, muszą to od czasu do czasu kontrolować.

Dodatkowo pracownicy ci starają się także sprawdzać, jakie są postępy pracowników - monitorują, czy wykonują swoje obowiązki i w jaki sposób to robią, czy rozwijają się, a może wręcz przeciwnie, stoją w miejscu. Specjaliści ci muszą trzymać rękę na pulsie.

Jak wiadomo, w wielu firmach ważną kwestią są systemy motywacyjne dla pracowników. Jednak nie mogą być one wprowadzane na ślepo. Dlatego też często to specjaliści ds. kadr i płac sprawdzają, czego oczekują pracownicy, poznają ich zainteresowania, sprawdzają, co zwiększa ich zaangażowanie.

Cechy dobrego specjalisty ds. kadr i płac

Każdy z nas jest inny, trudno więc jednoznacznie określić, czy poradzimy sobie w danej pracy, czy nie. Jednak właściwie w każdym z zawodów można wyodrębnić zestaw cech, które zwiększają predyspozycje do jego wykonywania. Nie inaczej jest w opisywanym przypadku.

Osoba na tym stanowisku przede wszystkim powinna chcieć stale poszerzać swoją wiedzę, być gotową na ciągłą naukę. Odnajdą się na tym stanowisku osoby pracowite, sumienne i dokładne. Takie, które potrafią dobrze zorganizować swoją pracę i radzą sobie ze stresem.

Ze względu na kontakt z pracownikami, z pewnością dobrze poradzą sobie osoby otwarte, potrafiące odczytać nastroje i łagodzić konflikty.

Ile zarabia specjalista ds. kadr i płac?

Wiemy już, czym zajmuje się i jakie cechy powinna posiadać osoba na tym stanowisku. Ile zarabia specjalista ds. kadr i płac?

Według raportu portalu Pracuj.pl średnie zarobki takiego specjalisty wynoszą 2600 złotych netto. 25% pracowników zarabia z kolei mniej niż ok. 2300 złotych netto. Natomiast 25% najwięcej zarabiających w tym zawodzie otrzymuje pensję wynoszącą 3000 złotych netto i wyższą.

Jeśli natomiast przyjrzymy się temu, ile zarabia specjalista ds. kadr i płac w różnych województwach, można zauważyć, że najmniejsze wypłaty otrzymują osoby na tym stanowisku pracujące w województwach lubelskim, lubuskim i podkarpackim, z kolei najwyższe pensje wypłacane są specjalistom pracującym w województwach dolnośląskim, małopolskim i mazowieckim. Tam średnia wynosi ok. 4500 złotych.

Specjalista ds. kadr i płac - wymagania pracodawców

Po przeanalizowaniu ogłoszeń o pracę na tym stanowisku, można wywnioskować, że pracodawcy oczekują od kandydatów wykształcenia kierunkowego (choć nie zawsze jest ono konieczne), biegłej znajomości przepisów, doświadczenia zawodowego, sumienności, obsługi programów związanych z kadrami i płacami, dobrego kontaktu z innymi ludźmi, łatwości w nawiązywaniu kontaktów, umiejętności pracy w zespole, odporności na stres, umiejętności pracy pod presją czasu, doskonałej organizacji pracy własnej, znajomości programu MS Excel czy Płatnik.