Poradnik Pracownika

Rachunek do umowy zlecenia – wzór z omówieniem

Jednym z rodzajów umowy cywilnoprawnej jest umowa zlecenie. Jej funkcjonowanie określa Kodeks cywilny. Rachunek do umowy zlecenia wystawiany jest przez zleceniobiorcę, zawiera takie informacje jak wysokość wynagrodzenia, podatku dochodowego i składek ZUS. Często jednak to zleceniodawca wystawia rachunek do umowy zlecenia i przekazuje zleceniobiorcy dokument do podpisu.

Darmowy wzór rachunku do umowy zlecenia

Do pobrania:

pdf
Rachunek do umowy zlecenia - wzór z omówieniem.pdf druk do ręcznego wypełnienia
docx
Rachunek do umowy zlecenia - wzór z omówieniem.docx edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie

Rachunek do umowy zlecenia

Zwykle wystawiany jest jeden rachunek do umowy zlecenia, ale w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron. W sytuacji gdy wynagrodzenie z tytułu umowy wypłacane jest w transzach, wówczas rachunek do umowy zlecenia wystawiany jest do każdej wypłaty. Podczas wystawiania rachunku do umowy zlecenia powinno pamiętać się o kilku elementach.

Składki ZUS

Zwykle umowa zlecenie podlega oskładkowaniu, lecz występują wyjątki od tej reguły. To zleceniobiorca określa, czy posiada inne tytuły do ubezpieczeń społecznych i nastąpiłby zbieg tytułów do ubezpieczeń. Dzięki temu zleceniobiorca zostanie prawidłowo zgłoszony do ubezpieczeń, a składki ZUS będą poprawnie naliczone. Na rachunku do umowy zlecenia wyszczególnione są jedynie składki, które płaci zleceniobiorca (potrącane z jego wynagrodzenia). Składki finansowane przez zleceniodawcę nie są wykazywane na rachunku.

Podstawowe elementy rachunku

Wystawiany rachunek do umowy zlecenia powinien zawierać takie elementy, jak:

  • określenie umowy, której dotyczy (np. numer umowy oraz datę jej zawarcia),

  • dane zleceniobiorcy i zleceniodawcy (strony umowy),

  • kwotę brutto wynagrodzenia,

  • składki ZUS płacone przez zleceniobiorcę,

  • wyznaczenie, jakie koszty uzyskania przychodu są stosowane: 20% czy 50% (w przypadku praw autorskich),

  • wysokość zaliczki na podatek dochodowy,

  • kwotę do wypłaty (netto),

Według przepisów rachunek do umowy zlecenia powinien mieć formę papierową. Może on zostać przesłany także w formie elektronicznej. Jest to możliwe, ponieważ według przepisów prawa podpisy stron umowy cywilnoprawnej na rachunkach nie są elementem wymaganym. Warto jednak pamiętać, że mogą być przydatne w celach dowodowych, ponieważ ich brak może spowodować trudności w przypadku sporu.

W sytuacji gdy wynagrodzenie wypłacane jest w gotówce, wówczas na rachunku powinno potwierdzić się otrzymanie zapłaty. Gdy wypłacane jest w formie przelewu, na rachunku może umieścić numer konta bankowego zleceniobiorcy razem z informacją o terminie płatności.

Wypłata a rachunek do umowy zlecenia

W pierwszej kolejności należy ustalić, jakim składkom podlega zleceniobiorca (jaki jest obowiązek ubezpieczeniowy z tytułu umowy zlecenia). Następnie, aby wyliczyć poszczególne kwoty, które powinny znaleźć się na rachunku, np. składki ZUS, podatek, kwotę do wypłaty (netto) dla osoby, która nie posiada innego zatrudnienia (pracuje jedynie na podstawie umowy zlecenie) i przystąpiła do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego oblicza się zgodnie z poniższymi punktami:

1: kwota brutto wynagrodzenia: 1000 zł

2: składki społeczne ZUS:

  • składka emerytalna (9,76% x kwota brutto): 9,76% * 1000 zł = 97,60 zł

  • składka rentowa (1,5% x kwota brutto): 1,5% * 1000 zł = 15 zł

  • dobrowolna składka chorobowa (2,45% x kwota brutto) 2,45% * 1000 zł =  24,50 zł

Suma składek:  97,60 + 15+ 24,50 = 137,10 zł

3: koszty uzyskania przychodu: (kwota brutto - suma składek) * 20%

(1000 zł  - 137,10 zł) * 20% = 172,58 zł

4: składka na ubezpieczenie zdrowotne:

a) 9% (kwota brutto - suma składek) * 9%: (1000 zł - 137,10 zł) * 9% = 77,66 zł

b) 7,75% część składki zdrowotnej odliczana od podatku dochodowego (kwota brutto - suma składek) * 7,75%: (1000 zł - 137,10 zł) * 7,75% = 66,87 zł

5: ustalenie podstawy do opodatkowania: kwota brutto - suma składek społecznych - koszty uzyskania przychodu

1000 zł - 137,10 zł - 172,58 zł = 690,05 zł zaokrąglenie do pełnych złotych

6: obliczenie podatku dochodowego: podstawy do opodatkowania * 18% - część składki zdrowotnej odliczana od podatku dochodowego

(690,05 zł * 18%) - 66,87 zł = 57,34 zł zaokrąglenie do pełnych złotych 57 zł

7: kwota netto do wypłaty (1 - 2 - 4a - 6)

1000 zł - 137,10 zł - 77,66 zł - 57 zł = 728,24 zł

Gdy umowa zawarta jest na mniej niż 200 zł, wówczas pobiera się jedynie zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% i nie stosuje się kosztów uzyskania przychodu.