Poradnik Pracownika

Czym jest stres i jak sobie z nim radzić?

Stres jest właściwie nieuniknioną częścią naszego życia, naturalną reakcją na wszelkiego rodzaju wymagania, jakie stają na naszej drodze. Niestety nie zawsze jego pojawienie się jest motywujące. Zdarza się, że dominuje on w naszym życiu, jest go za dużo, przestajemy nad nim panować. Wszystko sprawia, że się denerwujemy, podupadamy na zdrowiu, mamy problemy z koncentracją. Nie da się ukryć, że często stoi za tym praca. Jak sobie radzić ze stresem, który nas przez nią dopada? Co może być jego przyczyną?

Jak działa na nas stres?

Jak już wspominaliśmy, niewielki stres może działać na nas motywująco - szybciej się skupiamy, jesteśmy bardziej efektywni, wzrasta produktywność. Można nawet powiedzieć, że taki stres w życiu zawodowym jest wręcz potrzebny.

Jednak zdarzyć się może, że stres stanie się uczuciem dominującym. Trudno w takim przypadku skupić się w pełni na pracy. Dodatkowo im dłużej i więcej się stresujemy, tym gorzej się czujemy. Źle się odżywiamy, mamy słabszą odporność, tym samym częściej chorujemy, nie możemy się na niczym skupić, marzymy tylko o tym, by wrócić do domu.

Stres więc działa nie tylko na nasz umysł, lecz także na ciało. Dlatego też, jeśli zauważymy, że coraz bardziej psuje nasze samopoczucie i wpływa na nas zbyt mocno, warto spróbować z nim walczyć.

Co stresuje nas w pracy?

W pracy stresować może nas właściwie wszystko - od pracowników, przez pracodawcę, po zadania. Wystarczy, że zestresuje nas jedna rzecz, by wszystko zaczynało iść nie po naszej myśli.

Wielu pracowników stresuje się niestabilną sytuacją w firmie. Boją się, że zostaną zwolnieni, że ich stanowisko zostanie zlikwidowane. Poszukiwanie nowego zajęcia jest trudne i równie stresujące, nie ma więc w tym nic dziwnego.

Stresujemy się również przez współpracowników, atmosferę. Może zdarzyć się, że trafimy w sam środek wyścigu szczurów, w którym wcale nie będziemy chcieli uczestniczyć. Taka atmosfera może nam zaszkodzić, sprawić, że każde przyjście do pracy będzie się wiązało z ogromnym stresem. Może się też po prostu okazać, że ktoś za nami nie przepada i to okazuje lub ktoś po prostu nas denerwuje. Wszystko to może doprowadzić do nadmiernego stresu.

Stresują się również pracownicy, którym przydzielono zbyt wiele zadań. Choćby nie wiadomo jak się starali, pracowali po godzinach i tak nie mogą się z niczym wyrobić, ponieważ obowiązków jest zdecydowanie za dużo. Jeszcze gorzej jest, jeśli zadania wykraczają poza kompetencje pracownika.

Może być także przeciwnie. Stresuje się także pracownik, który nie ma zbyt wielu zadań do wykonania, jednak nie potrafi zorganizować swojego dnia pracy, łatwo się dekoncentruje, a im trudniej idzie mu wykonywanie obowiązków, tym większe zdenerwowanie odczuwa, co odbija się na motywacji i skuteczności - zamyka się błędne koło.

Stresujące mogą być również kontakty z przełożonymi. Zdarza się, że są despotyczni lub bardzo bezpośredni, więc pracownik z miejsca obawia się każdego kontaktu czy feedbacku dotyczącego pracy.

Właściwie można powiedzieć, że stres w pracy może być powodowany przez każdą sytuację. Nie jesteśmy pewni swoich umiejętności, nie potrafimy obsługiwać jakiegoś narzędzia, dzwoni do nas wielu klientów itp. Wszystko zależy od pracownika i od tego, co wzbudza w nim poczucie zdenerwowania.

Jak sobie radzić ze stresem?

Jak sobie radzić ze stresem, jeżeli czujemy, że w pracy odczuwamy go zdecydowanie zbyt często? Czy to w ogóle możliwe? Wszystkich zaniepokojonych takim stanem, warto uspokoić. Ze stresem można skutecznie walczyć.

Przede wszystkim mierzmy siły na zamiary i planujmy naszą pracę z głową, pozostawiając sobie margines błędu. Niestety często przyczyną nadmiernego stresu jest nieodpowiednie zarządzanie czasem pracy. Starajmy się wszelkie trudne i duże zadania rozdzielać na bloki pracy. Kiedy na główne zadanie będzie się składało kilka mniejszych, będzie nam się łatwiej skupić i poradzić sobie z niełatwym obowiązkiem.

Jeśli mamy problemy z koncentracją, ciągle brakuje nam czasu, nawet kiedy zadań mamy stosunkowo mało, warto wziąć kartkę i długopis i zapisać wszystko, co musimy zrobić danego dnia. Najważniejsze i najtrudniejsze zadania wpiszmy na górze listy i nimi zajmijmy się w pierwszej kolejności. Jeśli zaczniemy od nich, inne zadania będą nam się wydawały szalenie proste i będzie nam łatwiej ze wszystkim zdążyć. Skreślajmy wykonane zadania - zmniejszająca się lista może działać niezwykle motywująco. Dzięki liście zadań mamy poczucie kontroli nad swoją pracą. Pamiętajmy jednak, by uczynić listę jak najmniej stresującą - nie wyznaczajmy sobie sztywnych ram czasowych, pamiętajmy o marginesie błędu. Zawsze może nam wyskoczyć niezapowiedziane spotkanie, komputer może się zawiesić albo może zabraknąć prądu. Nie powinno nas to załamywać i doprowadzać do stresu. Tak zaplanujmy dzień, by na wszystko znaleźć czas. Nie przeciążajmy się. Jeśli mimo wszystko z koncentracją jest słabo, warto spróbować prostych timerów, na przykład do metody pomodoro (blok pracy - np. 25-minutowy - i przerwa). Starajmy się także nie ulegać rozpraszaczom - nie korzystać z mediów społecznościowych i wyciszyć wszelkie powiadomienia w telefonie.

Kiedy powodem naszego stresu są pracownicy i zła atmosfera, rozwiązaniem może być rozmowa. Warto spróbować przekazać współpracownikom nasze emocje, zaznaczyć, co jest w naszej opinii nie w porządku, co warto byłoby zmienić. Nie ma gwarancji, że to pomoże, jednak może okazać się prostym rozwiązaniem problemu.

Stres może zmniejszać również odpowiedni styl życia - zbilansowana dieta bogata w witaminy i aktywność fizyczna mogą działać zbawiennie na nasz organizm i sprawić, że będziemy spokojniejsi.

Wpływ stresu na nasze zdrowie i komfort pracy jest ogromny, dlatego warto walczyć z jego nadmierną ilością. Niezależnie od tego, czy walkę podejmiemy sami, czy z czyjąś pomocą, z całą pewnością warto to zrobić, by spokojniej i efektywniej pracować!