Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Praca z domu – jak wykonywać ją efektywnie?

Forma pracy na home office towarzyszy nam już od wielu lat – przyczynił się do tego w głównej mierze postęp technologii. Powszechny dostęp do internetu oraz rozwój aplikacji ułatwiających komunikację międzyludzką na odległość urzeczywistniły możliwości związane z pracą z domu. Jednakże do niedawna tego typu forma pracy była swego rodzaju benefitem, spotykanym nie tak często, jak mogłoby się wydawać. Dla wielu przedsiębiorców praca zdalna oznacza jedno: rozleniwienie pracowników, co nieodłącznie skutkuje pogorszeniem wyników firmy. Nie da się ukryć, że praca z domu nie jest dla każdego, ale nowa rzeczywistość w okresie pandemii przyczyniła się do postawienia zarówno firm, jak i pracowników przed wyborem: albo praca z domu, albo całkowity brak pracy. W zaistniałych okolicznościach nawet najbardziej broniący się przed takim rozwiązaniem pracodawcy zmuszeni byli na postawienie na tę formę realizacji pracy. Jak efektywnie wykonywać pracę w warunkach domowych? Przeczytaj artykuł i poznaj sposoby na skuteczną pracę na home office!

Praca z domu, czyli home office w praktyce

Możliwość pracy na home office do tej pory była uważana za rarytas, swego rodzaju benefit, bardzo często zarezerwowany dla świata IT bądź wysokich stanowisk. Praca z domu może zagwarantować pracownikowi większą równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym oraz oszczędzać jego czas. Jeżeli warunki w domu są odpowiednie, praca zdalna może zapewniać również większe niż w powszechnych open space’ach skupienie.

Trzeba jednak pamiętać, że praca z domu nie jest łatwa. Nie każdy pracownik posiada w sobie wystarczające pokłady motywacji do realizacji pracy w wyznaczonych godzinach oraz ze standardową należytą starannością. Dodatkowo sytuacji nie ułatwia pracownikom rutyna, ponieważ im praca jest mniej ciekawa i ekscytująca, tym mniejsze jest ich zaangażowanie.

Skuteczne sposoby na efektywną pracę z domu

Co robić, żeby praca zdalna była skuteczna, ale nie zmuszała pracownika do pracy w nadgodzinach? Na co warto zwrócić uwagę? Czego nie należy robić? Poznaj kilka efektywnych zasad, które ułatwią pracę na home office!

Organizacja to podstawa – zaplanuj dzień

Co może okazać się kluczowe w kontekście skutecznego realizowania pracy zdalnej? Organizacja czasu pracy oraz nadawanie ram czasowych do wykonania wyznaczonych zadań.

Korzyści płynące z dobrego planowania są ogromne. Szacuje się, że każda minuta poświęcona na planowanie pozwala zaoszczędzić dziesięć minut pracy.
 - Brian Tracy

Warto zaczynać i kończyć pracę w godzinach pracy biurowej. Skupienie na wyznaczonych zadaniach jest tutaj kluczowe, nie ma sensu rozpraszać się drobnostkami (telewizja, lecący w tle serial z Netflixa czy Facebook). Drobne czynności niezwiązane z pracą potrafią skutecznie wybić pracownika z rytmu i przez to przyczyniać się do spowolnionego wykonywania obowiązków służbowych.

Praca z domu często traktowana jest przez pracownika niemalże jak dodatkowe wakacje, czas wolny od pracy – przecież wystarczy świecić się na zielono na czacie grupowym! Należy mieć jednak świadomość, że zadania same się nie wykonają. Każda odwleczona czynność niezrealizowana zgodnie z planem oznacza dla nas późniejsze, potencjalnie poważne problemy.

Check lista, czyli lista zadań do wykonania

Co pomoże nam w realizacji zaplanowanych zadań? Bardzo skuteczna może okazać się tzw. check lista (z ang.), w Polsce znana pod hasłem „listy zadań do wykonania”. Taki spis zadań można przygotowywać w dowolnej formie, czy to papierowej, czy elektronicznej, na dowolne okresy. Zaleca się zrobienie listy zadań zarówno na dany dzień, jak i wykazu zadań dużych – zaplanowanych na dłuższy okres, np. tydzień. Taka metodologia weryfikacji wykonanej pracy może pomóc pracownikowi nie tylko w utrzymaniu dyscypliny pracy, ale również w raportowaniu jej wykonania.

Dobre miejsce pracy to podstawa

W biurze możemy zazwyczaj liczyć na dobre biurko i dostosowane do niego krzesło, które zapewni nam komfort pracy przez średnio 8 godzin dziennie. W domu również powinniśmy postawić na wygodę – w końcu nasze zdrowie to jeden z kluczy do osiągnięcia zawodowego sukcesu. Wyginanie się na kanapie nigdy nie będzie sprzyjać dobrej postawie.

Zaleca się również zorganizowanie miejsca pracy w odosobnionym pokoju lub kącie, najlepiej nie w sypialni. Realizacja pracy w przestrzeni służącej do odpoczynku może zaburzyć poczucie komfortu pracownika.

Odseparowanie od rodziny na czas pracy również może przyczynić się do podniesienia efektywności wykonywanej pracy.

Zaplecze narzędziowe – czyli podstawa pracy

Kluczowym w skutecznym realizowaniu zadań jest posiadanie odpowiednich narzędzi pracy. W zależności od stanowiska takie narzędzia będą nam przydatne, jednakże praca z domu bez:

  • laptopa,
  • dostępów do systemów firmowych,
  • komórki,
  • dokumentów itd.

jest możliwa do realizacji coraz rzadziej. Należy zatem pamiętać, że pracodawca zobowiązany jest zapewnić swoim podwładnym pracującym na home office odpowiednie warunki pracy.

Reaguj na bieżąco

Dzwoni telefon, ale akurat zaplanowałeś sobie przerwę? Przyszedł mail, na którego nie masz siły teraz odpowiadać? Odkładanie rzeczy na później może przynieść wiele szkody. W tym przypadku warto postawić na regularną rutynę – odbierać telefony i odpowiadać na aktualne wiadomości. Bieżąca dostępność każdego z pracowników gwarantuje płynność pracy.

Pamiętaj o przerwach

Każdy pracownik ma prawo do regeneracji sił. Trzeba zawsze pamiętać przede wszystkim o zdrowiu. Przerwa na śniadanie czy lunch pozwoli pracownikowi na chwilę relaksu i powrót do pracy ze zdwojoną siłą.

Postaw na zacieśnianie więzi

Praca z domu sprzyja rozluźnianiu więzi. Coraz częściej stawia się na kontakty ze współpracownikami i partnerami biznesowymi niewymagające bezpośredniej komunikacji. Zamiast zadzwonić – wysyłamy maila. Zamiast zorganizować spotkanie z kamerką, stawiamy na rozmowę telefoniczną. Warto jednak wysilić się i postawić na szerszą, bardziej bezpośrednią komunikację. W końcu dobre relacje mogą być kluczem do sukcesu.

Każda osoba realizująca pracę na home office powinna pamiętać o wyżej wymienionych zasadach. Dzięki nim praca z domu może okazać się łatwiejsza i bardziej skuteczna!