Jak zorganizować home office? Praca zdalna bez tajemnic
Pandemia koronawirusa zmusiła wiele firm do pracy zdalnej. Pracownicy opuścili biura i wykonują obowiązki w domach. Przed wprowadzeniem w Polsce obostrzeń 1/3 Polaków przyznawała, że ma możliwość wykonywania swoich obowiązków w ramach home office, a 70 proc. sugerowało, że chętnie skorzystaliby z takiej opcji. Jak jest obecnie? Jakich rozwiązań firmy używają do zorganizowania pracy na odległość?
Jak Polacy pracują zdalnie?
Po ogłoszeniu pierwszych zakazów ze względu na pandemię wiele firm zdecydowało się na pracę zdalną. W ostatnim tygodniu marca GfK Polonia przeprowadziło badanie, które miało wykazać, jak wiele przedsiębiorstw umożliwiło pracownikom wykonywanie obowiązków w ten sposób. Okazuje się, że tylko 17 proc. zatrudnionych może i pracuje zdalnie, a 50 proc. badanych dalej wykonuje swoje obowiązki tak samo jak dotychczas, w miejscu zatrudnienia. 8 proc. w ogóle nie pracuje ze względu na zawieszenie działalności, 5 proc. przebywa na przymusowym urlopie wypoczynkowym, 4 proc. na zasiłku opiekuńczym na czas opieki nad dzieckiem, a 3 proc. na urlopie bezpłatnym.
Problemem dla firm może być to, czy są odpowiednio przygotowane na ewentualną pracę zdalną. Czy znają rozwiązania, które są przydatne, a nawet niezbędne do pracy zdalnej? Oto, jakie aplikacje mogą wykorzystać przedsiębiorstwa, żeby zorganizować pracę w ramach home office:
1. TeamViewer
Pracując w domu, możesz w dalszym ciągu korzystać z tego, co znajduje się na komputerze, który masz w pracy. Wystarczy aplikacja o nazwie TeamViewer. Użytkowanie jej jest dosyć łatwe. Żeby skorzystać ze zdalnego połączenia, program ten powinien być zainstalowany na jednym i drugim urządzeniu tj. komputerze w domu i w firmie. Do uzyskania zdalnego połączenia potrzebujesz numeru ID hasła z aplikacji z urządzenia, z którym chcesz się połączyć. TeamViewer to najpopularniejszy tego typu program na świecie. Jak twierdzi producent, dziennie aplikacja ta jest pobierany 400 tys. razy, a podłączonych online może być do niego aż 45 milionów urządzeń jednocześnie. Jest ceniony za prostotę i jakość połączenia. Dzięki niemu możesz czuć się, jakbyś pracował na urządzeniu, które znajduje się w firmie. Warunki są jednak dwa: aplikacja musi być włączona na obu komputerach i muszą one być połączone z siecią.
2. Programy dostępne online
Coraz więcej firm koncentruje pracę na aplikacjach online – dotyczy to m.in. edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego czy poczty elektronicznej. Jest to efekt m.in. rozwoju takich rozwiązań jak Gmail dla firm czy Office 365. Gmail to oczywiście najpopularniejsza na świecie poczta, z której korzysta już ponad miliard użytkowników, a wybór wersji dla firm daje m.in. znacznie większą powierzchnię na dane czy możliwość korzystania z adresów e-mail w twojej domenie. W ramach pakietu Office 365 również otrzymujesz aplikację do obsługi poczty, ale przede wszystkim programy, z których możesz korzystać online. Polega to na tym, że wiele osób znajdujących się w różnych częściach świata może pracować na tym samym dokumencie – wprowadzać treść, dodawać uwagi i komentarze.
3. Podpis elektroniczny
Kolejnym rozwiązaniem, które ułatwia zdalne wykonywanie obowiązków, jest mobilny podpis elektroniczny SimplySign. Dzięki temu karta i czytnik nie są ci już potrzebne – możesz podpisywać ważne dokumenty ze swojego domu. Wykorzystasz go m.in. do podpisywania e-deklaracji, składając np. deklarację VAT-7. Użyjesz go również w systemach ePUAP, e-zwolnienia czy e-KRS. Musisz jedynie dysponować tabletem lub smartfonem z dedykowaną aplikacją. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z pierwszych w Unii Europejskiej. Dzięki niemu łatwo dopełnisz wielu obowiązków z domu.
To tylko przykładowe rozwiązania, które możesz wykorzystać w ramach home office. Jest ich więcej, a to, które z nich ci się przydadzą, zależy głównie od twoich obowiązków zawodowych.
Tekst zewnętrzny, artykuł partnera.