Office 365 – czy warto?
Czasy pandemii koronawirusa pokazały, jak duże znaczenie ma możliwość pracy zdalnej i to, że firmy się do niej przygotowały. Sposobność realizacji zadań na odległość w dużej mierze zawdzięczamy rozwojowi aplikacji dostępnych online, w tym pakietu od Google, czyli G Suite i programów od Microsoftu, czyli Office 365. Czy Office 365 jest odpowiednim rozwiązaniem dla firm? Co zalicza się do tego pakietu?
Office 365 – co to jest?
Jak już wspomnieliśmy, Office 365 to pakiet aplikacji od firmy Microsoft. Korzystanie z tych programów wiąże się z płaceniem abonamentu. Inaczej jest w przypadku popularnego standardowego pakietu Office, który instaluje się na dysku komputera – wymaga on płatności jednorazowej. Czy w ogóle ma sens płacenie abonamentu, skoro firma może zakupić raz oprogramowanie i korzystać z niego przez lata? Przede wszystkim zakup programu z licencją dla firm wiąże się z wysokim kosztem, a za abonament firma ponosi stosunkowo niewielki wydatek. Kolejna kwestia dotyczy tego, że dzięki Office 365 klienci mają do dyspozycji najnowsze wersje oprogramowania, które jest wciąż aktualizowane. Nie muszą oni dbać o aktualizacje, a wszystkie dane mają w bezpiecznej chmurze. M.in. dlatego przedsiębiorcy coraz częściej wybierają Office online – nie oznacza to jednak, że nie otrzymają oni do dyspozycji wersji oprogramowania, które można zainstalować na dysku komputera. Wszystko zależy od tego, na jaki pakiet się zdecydują. Do wyboru są:
- Office 365 Business Essentials – w pakiecie nie otrzymujesz programów Microsoftu w wersji instalacyjnej, ale możesz korzystać z aplikacji w chmurze. Na dysku masz do dyspozycji 1024 GB i 50 GB na poczcie Exchange. Do twojego użytku jest również komunikator firmowy.
- Office 365 Business – w tym przypadku nie uzyskujesz komunikatora firmowego ani poczty Exchange, ale za to programy Word, Excel, PowerPoint, Outlook i inne, które możesz zainstalować na dysku komputera. Do dyspozycji dostajesz również 1024 GB powierzchni w chmurze i mobilne aplikacje online.
- Office 365 Business Premium – czyli najbogatszy zestaw, który pozwala na instalację wspomnianych programów na dysku komputera. Do twojej dyspozycji są także Word, Excel, PowerPoint, OneNote, jak i poczta Exchange, komunikator firmowy i mobilne aplikacje online.
Kupując jedną licencję, możesz korzystać z pakietu na 5 różnych urządzeniach. Ogromnym plusem takich rozwiązań jest możliwość współtworzenia dokumentów. Twoi partnerzy mogą się znajdować w różnych częściach świata i wszyscy jednocześnie możecie edytować ten sam plik i dodawać do niego komentarze. W ramach OneDrive otrzymujesz 1 TB danych, dzięki czemu masz bezpieczne miejsce na kopię zapasową danych. Wszystkie aplikacje są po polsku, z polskim wsparciem technicznym. Żeby korzystać z programów z tego pakietu, nie musisz być cały czas online. Część zadań możesz wykonać offline. Np. możesz napisać e‑maila bez dostępu do sieci, a kiedy połączenie będzie aktywne, wiadomość ta zostanie automatycznie wysłana. To rozwiązanie znane głównie z programów instalowanych na dysku urządzenia. Office 365 to również bardzo dobre aplikacje na iOS i Androida.
Office 365 czy G Suite
Jak wspomnieliśmy, podobny pakiet do Office 365 oferuje firma Google, a mowa o G Suite. Które z tych rozwiązań powinieneś wybrać, jeśli szukasz oprogramowania do firmy? Opinie są podzielone. Wielu użytkowników twierdzi, że pakiety te są do siebie dosyć podobne, a w wielu przypadkach o wyborze mogą zdecydować po prostu przyzwyczajenia. Jeśli na co dzień korzystasz z poczty Gmail, to prawdopodobnie postawisz na usługę od Google. Natomiast jeśli znasz program Word i arkusz kalkulacyjny Excel, to być może zdecydujesz się na ofertę Microsoftu. Jeśli chodzi o koszty, to pomiędzy tymi usługami nie ma szczególnych różnic. Żeby porównać te rozwiązania, możesz zacząć od przetestowania ich darmowych wersji i dopiero na tej podstawie ocenić, które z aplikacji bardziej ci odpowiadają. W obu przypadkach masz do czynienia z dopracowanymi rozwiązaniami.
Tekst zewnętrzny. Artykuł partnera.