Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Podanie o podwyżkę – darmowy wzór z omówieniem

Pracownik wraz ze zdobywanym doświadczeniem i kwalifikacjami zawodowymi jest coraz bardziej cenny dla przedsiębiorstwa. Jednak wielu pracodawców nie dostrzega potrzeby podnoszenia mu wynagrodzenia. Wtedy często sami pracownicy postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce i proszą o podwyżkę. Najczęstszą formą załatwiania takich spraw jest złożenie podania o podwyżkę. Sprawdź jak napisać podanie o podwyżkę i pobierz darmowy wzór!

Jak napisać podanie o podwyżkę wynagrodzenia - wzór do pobrania w formacie PDF i DOCX!

Do pobrania:

pdf
Podanie o podwyżkę.pdf druk do ręcznego wypełnienia
docx
Podanie o podwyżkę.docx druk do ręcznego wypełnienia

Co napisać w prośbie o podwyżkę?

Pisząc jakiekolwiek oficjalne pismo, w tym np. podanie o podwyżkę, należy zacząć od podania danych formalnych takich jak:

  • miejsce i data sporządzenia pisma,
  • imię i nazwisko pracownika wraz z zajmowanym stanowiskiem,
  • dane osoby decyzyjnej oraz dane adresowe firmy,
  • tytuł („Podanie o podwyżkę wynagrodzenia”).

Dopiero po podaniu powyższych danych można przejść do części najważniejszej, czyli do napisania treści podania.

Jak uzasadnić wniosek o podwyżkę?

Na wstępie należy przytoczyć cel podania, czyli o co dokładnie się zwracamy do pracodawcy. W tym przypadku wnioskujemy o podwyżkę wynagrodzenia. Następnie należy przejść do uzasadnienia swojej prośby. Innymi słowy, musimy przedstawić osobie decydującej o wysokości naszego wynagrodzenia, dlaczego powinna pozytywnie rozpatrzyć nasze podanie. Jakie argumenty należy przytoczyć, aby ją przekonać do swojego stanowiska?

Argumenty, które są najskuteczniejsze, a jednocześnie najbardziej profesjonalne, to te odwołujące się do naszych faktycznych umiejętności. Powinniśmy wykazać, że od momentu zatrudnienia (lub ostatniej podwyżki) nasze kompetencje wzrosły. Jeśli mamy taką możliwość, warto podać konkretne przykłady.

Przykład 1.

W ostatnim roku odbyłem intensywny kurs język angielskiego, dzięki czemu obsługuje naszych strategicznych klientów firmy w języku angielskim.

  • osiągane wyniki pracy

Dobrym pomysłem jest przypomnienie swojemu przełożonemu wyników swojej pracy lub osiąganych sukcesów. Tutaj można przytoczyć wysokie wyniki w rankingach prowadzonych przez firmę lub zdobycie ważnego klienta.

  • zakres obowiązków

Często powodem, dla którego decydujemy się na podanie o podwyżkę, jest znaczny wzrost naszych obowiązków. Kiedy zostaliśmy przyjmowani do pracy na stanowisku młodszego specjalisty, nasz zakres obowiązków był znacznie niższy niż po 2 latach pracy.

Jakich argumentów nie używać?

Istnieje również zakres argumentów, których nie należy używać w podaniu o podwyżkę. Niektóre z nich nie przekonują pracodawcy do pozytywnego rozpatrzenia naszego wniosku, a inne wręcz mogą pogorszyć nasze relacje z przełożonym i firmą. Uzasadniając podanie o podwyżkę, nie używaj argumentów:

  • odwołujących się do swojej sytuacji finansowej (np. wziąłem kredyt na mieszkanie, mam długi),
  • odwołujących się do wynagrodzenia innego pracownika (być może Kowalski ma wyższe kompetencje niż ty),
  • szantażujących pracodawcę (np. że jakość naszej pracy spadnie),
  • grożenia, że odejdzie się do konkurencji.