W jaki sposób można pokonać stres w pracy?
Stres może działać na organizm i psychikę człowieka w sposób mobilizujący i aktywizujący. Jest to tak zwany eustres - pozytywny, lekki. Problem pojawia się wtedy, gdy stres zaczyna na nas działać destrukcyjnie, spowalniając działania lub czasem nawet paraliżując.
Z wielu raportów i badań wynika, że większość zatrudnionych osób odczuwa stres związany z wykonywaniem swoich zawodowych obowiązków, a co za tym idzie jego negatywne skutki zdrowotne, takie jak kłopoty ze snem czy zmęczenie.
Stres w pracy – jakie są jego przyczyny?
Przyczyn stresu w pracy oczywiście jest wiele. To co wyzwala w nas strach zależne jest od naszych predyspozycji psychologicznych odpowiadających za mniejszą lub większą odporność na stres. Jak wskazują badania Instytutu Zarządzania Stresem do najpopularniejszych czynników wywołujących stres w pracy należą:
- terminy,
- duża odpowiedzialność,
- wysokie oczekiwania w stosunku do własnej osoby,
- zakłócenia w pracy,
- niedobór informacji,
- brak wsparcia ze strony przełożonych
- wydłużony czas pracy.
Nazwij swój stres
Pierwszym krokiem w radzeniu sobie ze stresem jest nazwanie go. Chodzi o to, abyśmy zdefiniowali, konkretnie określili mapę swojego stresu – co nas stresuje, w jakim stopniu i dlaczego. Po pierwsze odnalezienie źródła stresu jest punktem wyjścia do radzenia sobie z nim, a po drugie wypowiedzenie na głos, co nas stresuje, często automatycznie zmniejsza poczucie strachu.
Unikaj stresorów
Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na to, jak zwalczyć stres w pracy. Wszystko zależy od naszego podejścia i faktycznego problemu, który nas dręczy. Jednym z najbardziej naturalnych sposobów jest unikanie sytuacji lub czynników stresujących. Nie należy tego interpretować jako ucieczki, a jako przewidywanie i zapobieganie. Zminimalizowanie częstotliwości występowania sytuacji stresujących na pewno sprawi, że nasze samopoczucie się poprawi.
Stres w pracy – jak radzić sobie z presją czasu?
Stres w pracy bardzo często wywołany jest przez nieustanną presję czasu. Ciągły pośpiech, zadania, które powinny być zrealizowane na wczoraj, rywalizacja z kolegami z działu, zbyt dużo zadań na głowie i koleżanka z innego działu opowiadająca historię swojego życia. To wszystko wpływa na nasze poczucie permanentnego braku czasu. A wystarczy stworzyć plan i konsekwentnie go realizować. Naucz się zarządzać sobą w czasie, a okaże się, że masz go całkiem dużo. Zastanów się, czy wszystkie zadania które wykonujesz są konieczne? A może tak na prawdę należą do obowiązków innej osoby? Natomiast dobrym pomysłem na rozmowy z koleżanką jest zaplanowana przerwa, która nie zburzy planu całego dnia. Zarządzanie sobą w czasie w dużej mierze wiąże się z asertywnością. Zdrowy egoizm i umiejętność mówienia „nie” w sytuacji, kiedy jest to możliwe, wpłynie pozytywnie na stan twojego zdrowia psychicznego.
Czas na odpoczynek to ważny element w walce ze stresem!
Mimo stosowania powyższych rad, nie da się całkowicie wyeliminować sytuacji stresujących, ponieważ są one naturalnym elementem naszego życia. W związku z tym warto też nauczyć się odpoczywać i odreagowywać wszystkie złe emocje, które nas dotykają. Niestety coraz częstszym zjawiskiem staje się podejście młodych ludzi, którzy uważają, że odpoczynek jest stratą czasu. W czasie wolnym trzeba się rozwijać, dokształcać albo nadrabiać zaległą pracę. Niestety taka postawa zamyka zaklęty krąg przemęczenia psychicznego i fizycznego, zestresowania, a w konsekwencji prowadzi do wypalenia zawodowego, a nawet do depresji. Nauka odpoczynku wcale nie musi być trudna. Zacznij od metody małych kroków – codziennie wygospodaruj dla siebie 30 min – wyłącz telefon i internet. Idź na spacer z psem, zrób sobie kąpiel lub od czas do czasu zafunduj sobie masaż relaksacyjny. Daj sobie prawo do czasu tylko dla siebie.
Zmęcz się – uwolnij endorfiny
Na przełomie kilku ostatnich lat nasze społeczeństwo stało się społeczeństwem biegaczy. Oprócz pozytywnego wpływu na zdrowie, wiele osób uprawiających ten sport wskazuje go jako sposób na odstresowanie i „zresetowanie” po trudnym dniu pracy. Nie lubisz biegać? Poszukaj innej aktywności fizycznej, która sprawi ci więcej przyjemności: basen, joga, rower czy spacer z dzieckiem. W trakcie uprawiania sportu w naszym organizmie uwalniają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. To one sprawiają, że mówimy, że wyładowaliśmy złe emocje, a tak naprawdę zastąpiliśmy złe, tymi pozytywnymi. Efektem ubocznym uprawiania sportu jako odstresowywacza jest poprawa naszego wyglądu, kondycji i zdrowia.
Opanuj emocje
Stres w pracy pewnie niejednemu z nas przysporzył kłopotu. Złośliwy komentarz, cięta riposta, nazbyt emocjonalny mail do przełożonego lub podwładnych kreuje nasz wizerunek jako osoby histerycznej, nieumiejącej panować nad emocjami. Z kolei reagowanie płaczem na uwagi przełożonego lub kolegów czynią z nas osoby niedojrzałe emocjonalnie. W takich sytuacjach pozwól opaść emocjom. Policz do 10 zanim coś powiesz – to najłatwiejsze co możesz zrobić. Jeśli to możliwe poproś o chwilę przerwy i wróć do tematu za 10 min – w tym czasie spróbuj się uspokoić. Nie wyolbrzymiaj problemu i staraj się nie nakręcać. Najtrudniejsze, aczkolwiek nie niemożliwe, jest wyzbycie się emocji i chłodne, realistyczne określenie faktów.