Poradnik Pracownika

Czy motywacja do pracy jest ważna dla pracowników?

Motywacja do pracy jest bardzo ważna i każdy w mniejszym lub większym stopniu jej potrzebuje. Dzięki niej pracownicy działają efektywniej, co przekłada się zazwyczaj bezpośrednio na wyniki firmy. Tak więc każdy pracodawca powinien dowiedziec się co motywuje pracowników. Przedstawiamy 8 czynników, które wpłyną pozytywnie na postawę pracowników!

Motywacja do pracy – 8 czynników

1. Niezależność

Niezależność motywuje do pracy głównie młodych ludzi, którzy są w jakiś sposób ograniczani finansowo, np. przez rodziców. Ale nie tylko w ich przypadku jest to tak istotne. Możliwość posiadania własnych pieniędzy, które wydamy w tylko dla nas odpowiedni sposób, jest niezwykle pożądana. Dzięki pracy można się bowiem usamodzielnić.

2. Kwestia finansowa

Co wpływa na motywacje do pracy? Pieniądze są jednym z najczęściej wskazywanych czynników. Trudno się dziwić, bowiem pracę przede wszystkim podejmujemy właśnie ze względów finansowych. Wszyscy potrzebujemy pieniędzy i jesteśmy w stanie poświęcić więcej, by żyć na odpowiadającym nam poziomie. Dlatego też premie, bonusy, nagrody finansowe są idealne jako motywatory w pracy. Oczywiście nie jedynym, ale z pewnością jednym z ważniejszych.

3. Stabilizacja

Poczucie stabilizacji jest dla wielu osób niezwykle ważne. Dopiero wtedy mogą w pełni skupić się na tym, co robią i dawać z siebie 100%. Praca w ciągłym poczuciu niepewności nie jest tak efektywna, jak ta wykonywana w stabilnych warunkach. Kiedy czujemy, że znaleźliśmy się w miejscu, w którym zostaniemy na dłużej, czujemy większą identyfikację z firmą, co odbija się pozytywnie na wynikach naszej pracy i mamy większa motywacje do pracy.

4. Dobre warunki pracy

Wygodne biurko, dostarczone wszystkie niezbędne materiały, odpowiednia temperatura, dobry sprzęt – te wszystkie czynniki, które wydają się oczywiste, również sprawiają, że motywacja do pracy się zwiększa. Wyobraźmy sobie, że siedzimy na bardzo niewygodnym krześle w zimnym pomieszczeniu, a komputer co chwilę się zawiesza – trudno mówić wówczas o pełnym wykorzystaniu swoich umiejętności i całkowitym skupieniu na zadaniu. Złe warunki pracy sprawiają, że pracownik nie marzy o niczym innym, jak tylko o tym, by wykonać szybko swoje obowiązki i uciec do domu.

5. Miła atmosfera

Miła atmosfera wśród pracowników jest kolejnym elementem, który pomaga w motywacji do pracy. O wiele lepiej wykonuje się zadania wśród pogodnych, pozytywnie nastawionych osób, które sprawiają, że firma staje się niemal drugim domem i miejscem, do którego przychodzimy z przyjemnością. Oczywiście nie chodzi o to, aby cały czas pracy poświęcić na rozmowy ze znajomymi, ale o to, by poczuć się w miejscu pracy naprawdę dobrze i swobodnie. Kiedy wszyscy patrzą na siebie wrogo lub całkowicie obojętnie, stajemy się zestresowani i spięci.

6. Rozwój umiejętności

Wielu ludzi chce się rozwijać i stawać coraz lepszym w swojej dziedzinie. Jeżeli firma umożliwia szkolenia i podnoszenie umiejętności pracowników, może to być doskonałym czynnikiem motywującym. Rozwój osobisty jest bardzo istotny i warto przywiązywać do niego wagę.

7. Niski poziom stresu

Stres nie sprzyja skupieniu, kreatywności i dokładności. Jeżeli czujemy stałe napięcie, jesteśmy podenerwowani, a nawet odczuwamy lęk, z pewnością nie pokażemy 100% swoich możliwości. Niski poziom stresu to doskonała motywacja do pracy.

8. Pochwały

Pochwały bardzo często są najsilniej motywującym czynnikiem dla osób, które chcą się stale rozwijać i starają się wykonywać pracę jak najlepiej. Zdarza się oczywiście, że niektórzy spoczywają na laurach, jednak nie warto z góry przewidywać takiego zakończenia i mimo wszystko chwalić, jeżeli ktoś robi coś dobrze. Oprócz tego, że pochwały są bardzo miłe, niezwykle motywują do wytężonej pracy.

Na motywację pracowników wpływa wiele czynników. Należy pamiętać że brak jakiekolwiek z czynników może wpłynąć na demotywacje pracownika, która może skutkować odejściem z pracy.