Jakie są sposoby na motywowanie pracowników?
Motywowanie pracowników to temat pojawiający się w wielu firmach. Pracodawcy od lat próbują tworzyć i wprowadzać systemy motywujące pracowników do pracy. Czasami robią to samodzielnie wewnątrz przedsiębiorstwa, a czasami zlecają to zadanie zewnętrznej firmie doradczej. Jednak cel jest jeden: stworzyć coś, dzięki czemu pracownicy będą chcieli pracować! Jak to zrobić? Jakie motywatory są najbardziej skuteczne, a jakie najmniej? Czy płacowe motywowanie pracowników to dobry pomysł, a może większe znaczenie mają pochwały? Czy stosować metodę kija i marchewki?
Motywowanie pracowników - metoda kija i marchewki
Wyniki badań pokazują, że więcej warte jest motywowanie pracowników marchewką niż kijem. Badacze z Wydziału Ekonomii University of Warwick wykazali, że szczęście i dobre samopoczucie pracowników powoduje, że pracują oni w bardziej efektywny i wydajny sposób.
Drobne rzeczy jako skuteczne motywatory
Czy motywowanie pracowników warto ograniczać do motywatorów finansowych i materialnych? Odpowiedź brzmi: nie! Poniżej przedstawiamy listę niefinansowych motywatorów, które mogą wspomóc pracodawcę i uszczęśliwić pracownika. Niektóre z nich należą do grupy motywatorów materialnych, jednakże dużą część stanowią te niematerialne.
Motywowanie pracowników - lista motywatorów:
publiczna pochwała przy zespole
Każdy człowiek potrzebuje poczucia uznania za dobrze wykonane zadanie. Pracownicy będą skłonni powielać zachowania, dzięki którym odnieśli sukces.
wyróżnianie pracownika
Warto pamiętać, że wyróżnienie pracownika za jego pracę i zrealizowane cele jest cennym motywatorem, ponieważ jedną z potrzeb człowieka jest potrzeba osiągnięć. W jaki sposób można wyróżnić pracownika? Na przykład wysyłając maila do wszystkich pracowników na temat tego, co danemu pracownikowi udało się dokonać w ostatnim czasie. W ten sposób budujemy jego wizerunek specjalisty w danej dziedzinie.
informacja zwrotna na temat wykonywania zadania czy realizacji projektu
Informacja zwrotna jest niezbędna, aby pracownik wiedział, czy wykonuje swoją pracę poprawnie. Należy poinformować pracownika, jakie błędy popełnia, a co robi dobrze.
udział pracownika w zarządzaniu firmą
Warto pozwolić pracownikowi na przedstawianie pomysłów, które przyczynią się do rozwoju firmy. Uczestniczenie w spotkaniach zarządu, na których omawiane jest dane zagadnienie sprawi, że pracownik będzie czuł się związany z firmą. Będzie miał poczucie, że jego zdanie jest brane pod uwagę, że uczestniczy w życiu i rozwoju firmy, że jest ważny i cenny dla organizacji.
możliwość rozwoju i samorealizacji
Gdy pracownik będzie wiedział, że w miejscu, gdzie pracuje, ma możliwość rozwoju, będzie to motywowało go do dalszego rozwoju. Będzie chciał zwiększać swoje kompetencje, które później wykorzysta w trakcie pracy. Rozwój to nie tylko szkolenia zewnętrzne, lecz także szkolenia wewnętrzne prowadzone przez bardziej doświadczonych pracowników. Możliwość poznawania i zajmowania się nowymi rzeczami, pod opieką specjalistów jest bardzo ważne.
wspólne wyjścia z zespołem (integracja)
Wspólne wyjścia na pizzę czy bilard sprawiają, że pomiędzy współpracownikami tworzą się więzi. Każdy z nich lepiej poznaje się z drugim człowiekiem. W pracy ludzie spędzają ze sobą ⅓ część swojego życia, dlatego warto móc poznać siebie nawzajem w mniej formalnych warunkach i porozmawiać ze sobą na luźne tematy niedotyczące pracy.
wsparcie w trudnych życiowych momentach
Każdy z nas ma w życiu gorsze i lepsze czasy. Nieraz wszystko idzie zgodnie z planem, a nagle zdarza się jakiś kryzys, z którym nie potrafimy ot tak od razu sobie poradzić. Jeśli wcześniej udowodniliśmy pracodawcy i współpracownikom, że jesteśmy odpowiedzialnymi osobami, że można na nas polegać, że angażujemy się w pracę, to w momencie gdy potrzebujemy chwili oddechu od pracy lub po prostu zrozumienia, pracodawca powinien zadbać, by wsparcie w tym trudnym dla nas momencie nam dostarczyć i dać nam przestrzeń na poukładanie prywatnych spraw. Nie sugerujemy, że obowiązkiem pracodawcy jest zwolnienie go z obowiązku świadczenia pracy, ale trochę mniejsze wymagania względem pracownika w tym czasie.
komfortowe miejsce pracy
Motywowanie pracowników polega również na tym, by czuli się oni komfortowo w miejscu, w którym pracują. W pracy powinno być zapewnione miejsce, gdzie pracownicy mogą wspólnie przygotować i zjeść posiłek, napić się kawy, herbaty i wody, chwilę się zrelaksować i oderwać od pracy. Przed budynkiem powinien znajdować się parking przeznaczony dla pracowników, którzy przyjeżdżają do pracy samochodem oraz miejsce, gdzie mogą oni zostawić swoje rowery.
otwarta komunikacja, konkretne oczekiwania
Dla pracownika ważne jest, żeby wiedział, czego się od niego wymaga. Powinien mu zostać przedstawiony opis jego stanowiska z zakresem obowiązków, zadaniami i celami, które ma zrealizować na konkretny czas.
zauważanie potrzeb pracowników
Jeżeli pracodawca zauważa, że jego pracownicy grupowo zgłaszają brak czegoś, co ułatwiłoby im życie w pracy, może warto zastanowić się nad wsłuchaniem się w ich potrzeby. Nie chodzi o to, żeby spełniać wszystkie zachcianki pracowników, ale żeby być otwartym na ich potrzeby.
przełożony/lider jako motywator, a nie demotywator
Bardzo ważne jest, by przełożony i lider wzbudzali entuzjazm do pracy, inspirowali do działań, emanowali pozytywną energią i postawą oraz zaangażowaniem.
dobra atmosfera w pracy
Ważne jest dbanie o kulturę w organizacji. Dążenie do tego, by wszyscy pracownicy szanowali siebie nawzajem, byli dla siebie życzliwi oraz darzyli szacunkiem swoich przełożonych. Istotne jest, by w firmie panował płynny przepływ informacji, aby każdy z pracowników był poinformowany o ważnych dla niego kwestiach, np. takich jak: zakres jego obowiązków, harmonogram nadchodzących zmian. Dobrą atmosferę buduje się również poprzez wspieranie siebie nawzajem przy rozwiązywaniu problemów. Liderzy powinni wzmacniać w swoich zespołach poczucie współpracy, chęć wzajemnej pomocy oraz otwartości na inne osoby w firmie.
świętowanie sukcesów
Ważne, by w firmie zbudować tradycję świętowania sukcesów. Kiedy zespołowi uda się zrealizować projekt czy zamknąć jakiś etap pracy, warto żeby lider czuwał nad tym i wspólnie z zespołem świętował sukces, np. wybierając się razem na kręgle.
wyznaczona ścieżka awansu
Ludzi motywuje świadomość, że mogą rozwijać swoje kompetencje i zwiększać odpowiedzialność w obszarze pełnionej funkcji w organizacji.
możliwość samodzielnego podejmowania decyzji
Pracownicy lubią czuć się odpowiedzialni za zadanie, nad którymi pracują. Takie poczucie daje im to, że bardziej angażują się w pracę. Mniej korzystna jest sytuacja, gdy pracownik ma świadomość, że zawsze ktoś po nim sprawdzi zadanie, przez co czuje, że nie musi się starać, bo i tak wszystko zostanie zmienione przez kogoś innego. W przypadku gdy osoba jest odpowiedzialna za dany obszar, bardziej sumiennie wykonuje obowiązki.
elastyczny czas pracy
W obecnych czasach, najbardziej w branży IT, pracownicy wysoko cenią sobie firmy, w których nie ma ściśle określonej godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy. Podany jest tylko wymiar czasowy, a pracownik sam może zadecydować, o której dokładnie przyjdzie do pracy. Jest to idealna opcja dla osób, które lubią sobie dłużej pospać, a nie śpieszy im się po południu do domu oraz dla tych, które wolą wcześniej wyjść z pracy, kosztem przyjazdu o bladym świcie do firmy, kiedy inni pracownicy jeszcze śpią. Motywowanie pracowników poprzez wprowadzenie elastycznego czasu pracy sprawdza się, pracownik ma wybór wyjść z pracy wcześniej i odrobić ten czas wieczorem w domu lub pracować zdalnie (home office).
różnorodność zadań
Nie wszyscy lubią monotonię zadań, zazwyczaj młodzi pracownicy preferują różnorodność czynności. Jest to dla nich ciekawsze i bardziej rozwojowe, niż robienie cały czas tego samego.
widoczne efekty pracy
Gdy pracownik pracuje w firmie, gdzie może widzieć efekty swojej pracy, będzie go to bardziej mobilizowało do pracy, niż gdy pracownik robi coś, z czego nikt później nie korzysta.
Według Stevena Coveya “zaspokojone potrzeby nie motywują” - warto o tym pamiętać przy tworzeniu systemów motywacyjnych w firmie. Ponadto wymienia on cztery wymiary motywacyjne: fizyczny - ekonomiczny, czyli wynagrodzenie i premia, społeczny - sposób w jaki obchodzimy się z ludźmi, umysłowy - rozwój pracownika i duchowy - misja w stosunku do innych. Motywowanie pracowników powinno odbywać się w każdej z tych sfer.
Polecamy: