Motywacja pracowników - co motywuje nas najbardziej?
Coraz częściej mówi się o rynku pracownika. W niektórych branżach pracownicy są na wagę złota, w związku z tym pracodawcy starają się sprawić, by pracowało im się w ich firmie jak najlepiej i by czuli, że dba się o ich komfort. Motywacja pracowników jest bardzo ważna i nie można jej pominąć. Nawet jeśli lubimy swoją pracę i wykonywanie jej sprawia nam przyjemność, każdy z nas potrzebuje czasami zastrzyku energii, by pracowało mu się jeszcze lepiej. Co nas najbardziej motywuje? Podpowiadamy w niniejszym artykule!
Motywacja pracowników – co doceniamy najbardziej?
Każdy z nas jest inny, a nasze preferencje mogą się zmieniać z biegiem lat. Dlatego też niewielu z nas jest zadowolonych, kiedy przełożeni przez całe lata proponują nam systemy motywacyjne, które nie są dopasowane ani do firmy, ani do pracowników. Często mówi się o tym, że najlepszym motywatorem są pieniądze – owszem, działają one motywująco, jednak dla wielu z nas wcale nie jest to główny czynnik, który przyciąga do przedsiębiorstwa i zwiększa zaangażowane. Co więc sprawia, że motywacja pracowników jest efektywna? Jakie czynniki są dla nas najważniejsze?
Dodatki do wynagrodzenia
Jak już wspominaliśmy, głównym wymienianym czynnikiem motywującym są pieniądze i choć aktualnie się to zmienia, nie da się ukryć, że premie czy nagrody doskonale nas motywują. Dodatkowe wynagrodzenie zawsze się przyda, jeśli więc jest to rodzaj podziękowania za wytężoną pracę, czujemy się docenieni.
Benefity pozapłacowe (siłownia, kino, opieka medyczna)
Motywują nas również wszelkie benefity pozapłacowe – jeśli oczywiście są do nas dopasowane. Zdarza się bowiem, że przełożeni zapewniają nam bilety do kina, choć wiedzą, że pracownicy danego działu nie przepadają za tą formą rozrywki. Tym samym karnety na siłownię, wspomniane bilety (nie tylko do kina, także na imprezy kulturalne, do teatru, galerii itp.) mogą się doskonale sprawdzić jako motywacja pracowników.
Podobnie jesteśmy zadowoleni również z zapewnienia prywatnej opieki medycznej. Dzięki temu często łatwiej i szybciej można dostać się do specjalisty i jest to bardzo pomocne w dbaniu o zdrowie.
Doceniamy również drobne gesty – zapewnienie świeżych owoców czy przekąsek, udostępnienie pokoju, w którym można odpocząć itp. Wszystko to sprawia, że pracujemy efektywniej.
Motywacja pracowników a dobra atmosfera w pracy
Dobra atmosfera w miejscu pracy jest jednym z głównych czynników, które motywują nas do pracy. Nic w tym dziwnego, ponieważ w firmie spędzamy połowę swojego życia. Chcemy więc, by te godziny nie tylko były efektywne pod względem pracy, lecz także kontaktów międzyludzkich.
Kawa wypita w miłym towarzystwie, krótkie rozmowy czy po prostu grupa lubiących się wzajemnie pracowników sprawia, że zdecydowanie chętniej przychodzimy do pracy i znacznie łatwiej się nam pracuje.
Atmosfera rywalizacji, wyścig szczurów nigdy nie prowadzą do niczego dobrego, praca zespołowa jest ważna, a wzajemna pomoc i wsparcie budujące.
Odpowiednie warunki
Za niskie biurko, niewygodne krzesło, zawieszający się komputer… To wszystko może sprawić, że nawet najprzyjemniejsze zajęcie stanie się katorgą. Na naszą motywację wpływają odpowiednie warunki pracy i świadomość, że jeśli będzie coś nie tak, możemy zwrócić się z tym do przełożonych, a oni pomogą nam rozwiązać problem.
Komfort pracy jest tak samo ważny jak atmosfera – im jest nam wygodnej, tym bardziej skupiamy się na pracy, a nie na tym, że jeśli za bardzo przesuniemy się w lewo, spadniemy razem z krzesłem.
Informacja zwrotna
Doceniamy również informacje zwrotne płynące od przełożonych. Kiedy wykonujemy zadania, chcemy na bieżąco dowiadywać się o tym, jak nam poszło i czy kierunek, w którym idziemy jest dobry. Nie chodzi o same pochwały, które są oczywiście bardzo potrzebne, ale o feedback, który pozwoli nam szybko poprawiać popełniane błędy i pracować jeszcze lepiej.
Stabilizacja
Niektórzy z nas bardzo cenią sobie stabilizację. Kiedy czują, że ich zatrudnienie jest niepewne, pracują w ciągłym stresie, co przekłada się na gorsze wyniki. Kiedy czujemy, że nic złego się nie dzieje, a nasza pozycja jest stabilna, zwiększa się nasze zaangażowanie, tym samym również jakość pracy.
Poczucie odpowiedzialności
Lubimy czuć się odpowiedzialni, wiedzieć, że przełożony ma do nas zaufanie, powierzając nam pewne zadania. Nie czujemy się dobrze, kiedy nawet zamówienie gumki do zmazywania ołówka musimy konsultować. Dlatego też poczucie odpowiedzialności również jest ważnym czynnikiem motywacyjnym.
Rozwój a motywacja pracowników
Motywuje nas również nastawienie na rozwój. Właściwie każdy z nas chce się uczyć i iść do przodu. Jeśli więc tego chcemy, niezwykle motywujące jest wysyłanie nas na potrzebne kursy, szkolenia i sprawianie, że stajemy się coraz lepszym pracownikiem. Jesteśmy inwestycją, która zwraca się z nawiązką.
Minimum stresu
Stres czasami działa motywująco, lecz im jest go więcej, tym gorzej dla naszej produktywności. Dlatego motywacja pracowników zawiera się też w bezstresowości organizacji, dla której pracujemy. Spokój ducha to też spokój w myślach i możliwość lepszego skupienia się na swoich obowiązkach.