Zazwyczaj praca to miejsce, w którym skupia się wiele osób z odmiennymi charakterami czy temperamentami. Podczas współpracy mogą więc pojawić się konflikty, które zdecydowanie mogą utrudnić wykonywanie obowiązków. Dlatego też warto je rozwiązywać i nie pozwalać, by przerodziły się w wielkie kłótnie. Jednym ze sposobów na rozwiązanie konfliktu w pracy jest konfrontacja. Jak powinna przebiegać? Czego zdecydowanie warto unikać? Czy korzystać z pomocy mediatora? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w niniejszym artykule.

Konflikty w pracy na porządku dziennym?

Przy okazji rekrutacji i budowania zespołu dużo mówi się na temat odpowiedniego doboru osób do grupy, aby współpraca była jak najbardziej owocna. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i pracownicy będą się świetnie dogadywać, wykonywanie zadań będzie niczym innym, jak tylko przyjemnością. Jednak nie można się oszukiwać - podczas burzy mózgów, szukania rozwiązań, wypełniania obowiązków, konflikty mogą tworzyć się samoistnie. Jesteśmy tylko ludźmi i czasami jedno słowo potrafi wywołać kłótnię. Nie ma zespołów idealnych, w których dopasowanie jest stuprocentowe.

Konflikty nie zawsze wybuchają z ogromną częstotliwością i są czymś, co uznaje się za niemalże codzienny rytuał, jednak nie można udawać, że się nie wydarzają. Szczególnie w tych grupach, w których nie są częste, mogą wywołać spore zamieszanie.

Należy zrobić wszystko, aby konflikt w zespole szybko rozwiązać. Przedłużając się, może bowiem zaszkodzić całej grupie. Warto także pamiętać, że konflikty mogą mieć pozytywne skutki, ich brak może być bowiem oznaką apatii, braku zaangażowania, rutyny, która doprowadza do spadku kreatywności.

Dlaczego w pracy wybuchają konflikty?

Pracownicy to jednostki o odmiennych charakterach i temperamentach. W związku z tym mogą wybuchać konflikty. Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest wiele.

Czasami osoby energiczne i otwarte mają problem ze współpracą z osobami nieśmiałymi i zamkniętymi w sobie i odwrotnie. Może również okazać się, że dwóch pracowników zupełnie inaczej widzi rozwiązanie problemu i nie może inaczej interpretować danych. Konflikty mogą również zdarzać się między osobami na odmiennych stanowiskach, np. przełożony może narzucać swoją wolę lub pracownik odnosić się w sposób lekceważący w stosunku do kierownictwa. Współpracownicy mogą się również poróżnić, jeżeli starają się o awans na to samo stanowisko. Przyczyną kłótni może być także odmienny system wartości czy też dbałość jedynie o własne interesy.

Na tym lista się nie kończy, jednakże poznanie przyczyny konfliktu w pracy może być najlepszą drogą do jego rozwiązania.

Jak nie rozwiązywać konfliktów?

Jeśli już konflikt między pracownikami ma miejsce, warto wiedzieć, jakich zachowań z całą pewnością warto unikać, gdyż mogą go one jedynie zaostrzyć.

  1. Poddaję się!
    Osoba, której zdanie zakwestionowano, jest częścią konfliktu, rezygnuje z dalszej walki. Prosi o przeniesienie do innego projektu/działu, a nawet składa wypowiedzenie. Nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż tak naprawdę nie dajemy sobie szansy na wyjaśnienie sprawy, być może porozumienie byłoby tylko kwestią czasu, jeśli zdecydowalibyśmy się na rozmowę z drugą stroną.

  2. On podważa moje zdanie?! Absurd!
    Z góry zakładamy, że osoba, która się z nami nie zgadza, nie może mieć racji, ponieważ wie mniej od nas, mało potrafi, nie zna się na tym, o czym mówi. Stawiamy się na piedestale i zdecydowanie pokazujemy, że to my mamy władzę. Nie zawsze jednak tak jest, a założenie, że współpracownik nie może mieć racji, jest błędem. Tak naprawdę taka postawa może sprawić, że inne osoby, które były świadkami konfliktu, nie poprą nas, ponieważ wywyższanie się sprawia, że ludzie mogą się od nas odwrócić.

  3. Problem nie istnieje.
    Innym nieprawidłowym sposobem na rozwiązanie konfliktu, jest próba jego zignorowania. Sprawiamy wrażenie, jakby nic się nie stało, kłótnia nie miała miejsca, wmawiamy sobie, że to nas nie dotyka, wszystko jest w porządku. Tak naprawdę jednak nie rozwiązujemy problemu, nie rozmawiamy z drugą stroną, a konflikt tym samym nadal może trwać.

  4. Ja mu pokażę!
    Z całą pewnością nie da się rozwiązać konfliktu, powodując jeszcze większą kłótnię. Ktoś się ze mną nie zgadza? Ja mu jeszcze pokażę, kto ma rację! Taka osoba stara się zakwestionować wszystko, co powie druga strona konfliktu, jest przekonana do swojej racji i stara się to pokazać na każdym kroku.

Konfrontacja najlepszym rozwiązaniem konfliktu?

Konfrontacja uważana jest za jeden z najlepszych sposobów rozwiązania konfliktu. Powinniśmy wziąć ją pod uwagę w każdej kryzysowej sytuacji, może nam bowiem pomóc w jej załagodzeniu.

W konfrontacji może pomóc nam mediator, który będzie czuwał nad tym, aby dyskusja była merytoryczna i abyśmy skupili się na tym, co najistotniejsze. Jego obecność nie jest jednak konieczna i często sprawa załatwiana jest między głównymi zainteresowaniami.

Aby konfrontacja miała sens, obie strony konfliktu muszą przede wszystkim dokładnie przemyśleć sytuację, która miała miejsce i przygotować się do rozmowy. Powinny one wiedzieć, co najbardziej je dotknęło, z czym nie mogą się zgodzić i dlaczego. Na spotkanie tego typu nie można przyjść “z marszu”, wówczas bowiem konfrontacja może być nieskuteczna.

Podczas konfrontacji przede wszystkim musimy starać się dojść do tego, dlaczego konflikt miał miejsce, co było jego powodem. Musi być on taki sam zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Jeśli nie dojdą one w tej kwestii do porozumienia, wynikiem rozmów może być kolejna kłótnia.

Jeśli powód jest już jasny, a obie strony konfliktu wiedzą, dlaczego się spotkały, można spróbować szukać rozwiązań, by móc ze sobą dalej, już bezproblemowo, współpracować. Należy wszystko przedyskutować, wysłuchać drugiej strony, nie zakładać z góry, że nie ma racji, a jeżeli widzimy sprawę inaczej, dopiero po przedstawieniu wszystkich argumentów ocenić ją i postarać się odnaleźć takie rozwiązanie, które zadowoli obie strony.

Konfrontacja będzie skuteczna tylko wtedy, kiedy będziemy pamiętać, że mówimy o tym, co my czujemy, o czym myślimy, jaki mamy pogląd na sprawę. Nie oceniamy tego, co przedstawia druga strona, nie krytykujemy, nie mówimy, jak powinna myśleć, by było to “bardziej prawidłowe”.

Konfrontacja uznawana jest za jedną z najskuteczniejszych metod rozwiązywania konfliktów w pracy, w związku z tym z pewnością warto ją zastosować, kiedy w zespole nie dzieje się najlepiej. Należy jednak pamiętać, że do tego rodzaju rozmowy trzeba się dokładnie przygotować i niezbędne jest zaangażowanie obu stron. Tylko wtedy można mówić o sukcesie tego sposobu.