Poradnik Pracownika

Jak pokonać brak pewności siebie w pracy?

Brak pewności siebie z pewnością nie ułatwia pracy. Chcemy być coraz lepsi i osiągać sukcesy, jednak nie wierzymy, że jesteśmy w stanie zrobić coś więcej, bardzo źle znosimy każdą krytykę, czujemy się obserwowani i mamy wrażenie, że nikomu nie podoba się to, co robimy. Niestety, jest to bardzo częste, tak samo jak stosowanie wymówki „Taki już jestem, nie umiem tego zmienić”. Wiarę w siebie można zbudować. Jak pokonać brak pewności siebie? Przedstawiamy kilka pomocnych rad, jak zwalczyć brak pewności siebie!

Jak pokonać brak pewności siebie w pracy?

Aby rozpocząć jakiekolwiek zmiany w swoim sposobie myślenia, trzeba naprawdę głęboko zastanowić się nad pewnymi kwestiami. Dopiero świadomość zdarzeń i zachowań może pomóc nam zwyciężyć brak wiary w swoje możliwości. Jak pokonać brak pewności siebie?

Miej świadomość tego, kim jesteś i co czujesz

Przede wszystkim zastanów się kim jesteś. Owszem, brzmi to nieco filozoficznie i niesprecyzowanie, jednak wielu z nas nie potrafi odpowiedzieć sobie na to pytanie. Kim jesteśmy w tej chwili, kim chcemy się stać? Co tak naprawdę czujemy? Jakie emocje kierują naszymi działaniami i które z nich dominują? Czy pokazujemy swoją prawdziwą twarz, czy może nakładamy maski? Poszukaj prawdziwego siebie i bądź ze sobą szczery.

Zaakceptuj to! 

Skoro wiesz już, kim jesteś, czego chcesz i jakie emocje przeważają w twoim życiu, postaraj się to zaakceptować. Trudno osiągnąć pewność siebie, kiedy nie lubimy i tolerujemy własnych zachowań. Przemyśl, dlaczego tak jest, co sprawia, że nie jesteś w stanie pokochać siebie takim, jakim jesteś. Być może wyolbrzymiasz pewne sprawy lub nigdy się nad nimi nie zastanawiałeś. Pamiętaj, że inni nie zaakceptują cię w pełni, jeżeli sam nie będziesz siebie akceptować. 

Nie zapominaj o swoich sukcesach

Ile sukcesów osiągnąłeś w swoim życiu? Jeżeli pierwsze, co przychodzi ci na myśl, to odpowiedź, że nic w życiu nie osiągnąłeś, pomyśl jeszcze raz. Z pewnością jest coś, co sprawi, że takie stwierdzenie okaże się nieprawdą. Każdy z nas ma na swoim koncie sukcesy – większe lub mniejsze – jednak lubimy o nich zapominać. Kiedy naprawdę się nad tym zastanowisz, okaże się zapewne, że jednak coś się znalazło. Jeśli może ci to pomóc, zapisuj każde wydarzenie, które uważasz za swój zawodowy sukces (np. znalezienie pracy, satysfakcja z nowych zadań, dobrze wykonany projekt, pochwała od szefa itp.). W chwilach zwątpienia taka lista może ci pomóc.

Nie ma windy do sukcesu

Pamiętaj, że sukces nie przychodzi z dnia na dzień, nagle i niespodziewanie. Wymaga długiej i intensywnej pracy. Spróbuj do niego dążyć, nie zastanawiając się, ile czasu już minęło i gdzie są teraz inni. Skup się na sobie i metodą małych kroków osiągaj to, co dla ciebie najważniejsze. Nie toleruj dróg na skróty i pamiętaj, że pośpiech nie jest dobrym doradcą.

Uwierz w komplementy

Jeżeli otrzymałeś w pracy pochwałę, nie przyjmuj z góry, że ktoś po prostu chciał, aby było ci miło. Uwierz w każdy komplement i podziękuj za niego. Nie próbuj tłumaczyć, że tak naprawdę to nie włożyłeś w zadanie dużo wysiłku, że pomogły ci materiały itd. Wykonałeś polecenie wzorowo, naucz się więc doceniać swoją pracę i nie umniejszaj swoich zasług.

Przestań obierać wszystko negatywnie

Kiedy ktoś prześle ci uwagi do wykonywanej przez ciebie pracy, nie załamuj się, nie odbieraj tego jak ciosu wymierzonego w ciebie, wyciągnij z tego po prostu wnioski. Podejdź do tego w inny sposób – co prawda były pewne niedociągnięcia, ale już wiesz, jak je naprawić. Skoro ktoś ci to powiedział, chce, żebyś zaczął to wprowadzać w życie i był coraz lepszy.

W tym przypadku chodzi nie tylko o uwagi czy konstruktywną krytykę. Nie odbieraj również wszystkiego personalnie. Jeżeli ktoś z współpracowników ma zły humor i popatrzy na ciebie krzywo, wcale nie znaczy, że zrobiłeś coś nie tak. Nie obarczaj się poczuciem winy za coś, co nie ma z tobą żadnego związku.

Rozwijaj się

Rozwijaj się, nie unikaj szkoleń, poszerzaj swoje umiejętności. Im więcej będziesz umiał, tym większa będzie twoja pewność siebie. Nie stój w miejscu, to najgorszy wróg wiary we własne możliwości!

Brak pewności siebie w pracy może sprawić, że przestaniemy się starać i rozwijać, będziemy bali się przedstawiać swoje pomysły, mimo tego, że koniec końców okazałyby się trafne i świetne, ominiemy wiele wspaniałych okazji do szkolenia swoich umiejętności. Jeżeli czujesz, że za niska pewność siebie nie pozwala ci w pełni realizować się w pracy, spróbuj to zmienić. Podobnie jak nawyki czy silną wolę, możesz ćwiczyć również wiarę w swoje umiejętności. Zacznij już dziś! Uwierz, ze brak pewności siebie można pokonać!