Poradnik Pracownika

Umiejętności komunikacyjne – dlaczego tak ważne dla pracodawców?

Dla pracodawców coraz istotniejsze są umiejętności miękkie. W wielu zawodach to właśnie na nie kładzie się nacisk, zdarza się, że nawet bardziej niż na twarde kompetencje, które można zmierzyć. Oczywiście są one bardzo ważne, jednak cechy takie jak asertywność, umiejętności komunikacyjne czy chociażby umiejętność pracy pod presją czasu, są dzisiaj pożądanymi kompetencjami kandydatów. Nie da się ukryć, że jeśli je posiadamy, może to znacznie wpłynąć na jakość wykonywanej przez nas pracy. Czym właściwie są, tak często podkreślane przez pracodawców, umiejętności komunikacyjne? Co się na nie składa? Przeczytaj w niniejszym artykule!

Dlaczego kompetencje miękkie są ważne dla pracodawców?

Możemy zastanawiać się, dlaczego dla pracodawców tak ważne są umiejętności miękkie. Przecież to, czy potrafimy wykonywać swoją pracę, znamy narzędzia, niezbędne programy, powinno być kluczowe… Jednak niekoniecznie tak jest. Oczywiście, to, czy potrafimy wykonywać obowiązki, jest bardzo ważne, ale na to, czy będziemy dobrym pracownikiem, składają się nie tylko twarde kompetencje.

Umiejętności miękkie nierzadko znacznie ułatwiają wypełnianie swoich codziennych zadań. Dzięki zaangażowaniu, charyzmie czy komunikatywności lepiej współpracujemy z innymi, potrafimy się bardziej zmotywować, jesteśmy bardziej efektywni. Pracodawcy wiedzą, jak może to wpłynąć na pracę całej firmy, dlatego też coraz częściej stawiają tak wyraźnie na miękkie kompetencje, czyli takie, których nie da się zmierzyć. 

Praca w zespole, odpowiednie formułowanie komunikatów, umiejętności komunikacyjne, elastyczność, odpowiednia organizacja czasu pracy – to tylko niektóre z nich i z całą pewnością spotkaliśmy się z nimi w ofertach pracy tak wiele razy nie bez powodu. 

Jeśli je posiadamy, współpracujemy lepiej, sprawniej, a to wpływa na całą atmosferę miejsca pracy, która dla wielu z nas jest kluczowa pod względem motywacji czy zaangażowania w powierzone zadania. 

Nic więc w tym dziwnego, że pracodawcy coraz częściej wymagają od nas posiadania nie tylko twardych umiejętności, dostrzegają bowiem dobre strony pracowników, którzy mają także kompetencje miękkie.

Czym są umiejętności komunikacyjne?

W ogłoszeniach o pracę możemy zauważyć, że jednym z wymagań bywają wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Szczególnie w pracy grupowej i współpracy z klientami wydają się one niezbędne. Czym właściwie są? 

Umiejętności komunikacyjne to wszelkie umiejętności, które pomagają nam nawiązać kontakt z drugą osobą i go utrzymać na odpowiednim poziomie. Aby tak się stało, potrzebnych jest wiele składowych tych zdolności. 

Co składa się na umiejętności komunikacyjne? Czego mogą oczekiwać pracodawcy? 

Komunikatywność

Komunikatywność jest bardzo złożoną umiejętnością. Nie jest to bowiem jedynie łatwość w nawiązywaniu kontaktów. Osoba, która jest komunikatywna, potrafi dobrze słuchać, rozumie, co chce przekazać rozmówca, a dodatkowo sama tworzy komunikaty, które są zrozumiałe dla każdego – nie tylko ustne, lecz także pisemne. Dostosowuje ona język do odbiorcy bądź grupy odbiorców i tworzy komunikat w taki sposób, aby nikt nie miał wątpliwości, co on oznacza. 

Praca w grupie

Umiejętności komunikacyjne to także praca w grupie – wiele projektów może być wykonywanych zespołowo, odpowiednia współpraca jest więc kluczowa. Musimy dogadywać się z innymi, wykazywać otwartość, potrafić rozmawiać, nie narzucać innym swojego zdania i przede wszystkim nie opóźniać prac całej grupy. 

Rozwiązywanie konfliktów 

Bardzo ważną umiejętnością komunikacyjną jest także rozwiązywanie konfliktów. W pracy wcale nie jest o nietrudno – mogą wybuchnąć nie tylko między współpracownikami, lecz także między nami a klientem. Kluczowe jest więc zauważenie konfliktu, znalezienie przyczyny i rozmowa z jego stronami.

Adaptacja społeczna

W pracy zdarza nam się zmienić dział, stanowisko, pojawiamy się w nowym biurze, poznajemy kolejne środowisko. Ważna jest umiejętność adaptacji, elastyczność, dopasowanie się do warunków, które panują wśród współpracowników, niezamykanie się na jeden model pracy.

Negocjacje

W pracy z klientem kluczową umiejętnością mogą być negocjacje. Ta umiejętność nie jest wcale prosta, trzeba bowiem wiedzieć, jak negocjować, co można w danym momencie zaproponować, z czego można zrezygnować, jak przekonać do siebie klienta itd. 

Wystarczy zerknąć na wszystkie te umiejętności komunikacyjne, by ocenić, jak ważne mogą być dla pracodawców. Nie da się ukryć, że dzięki nim praca z klientem i współpraca w zespole mogą być znacznie bardziej efektywne, co wpłynąć może nie tylko na dobre wykonywanie obowiązków przez danego pracownika, lecz także na pracę całej firmy. 

Rozmowa kwalifikacyjna a umiejętności komunikacyjne

Umiejętności komunikacyjne można wykorzystać już podczas rozmowy kwalifikacyjnej, tym samym pokazując potencjalnemu pracodawcy, że naprawdę potrafimy negocjować, jesteśmy dobrymi słuchaczami czy też przekazujemy jasne, zrozumiałe dla wszystkich komunikaty. Dlatego też jeśli decydujemy się na umieszczenie tych umiejętności w naszym CV, zastanówmy się, czy naprawdę będziemy mogli je od razu potwierdzić. 

Umiejętności komunikacyjne są coraz ważniejsze dla pracodawców, dlatego też warto pamiętać o nich, budując nasze CV i ćwiczyć je. Dzięki temu możemy stać się znacznie lepszym pracownikiem!