Jakie umiejętności musi posiadać dobry doradca klienta?
Doradca klienta często kojarzy nam się z osobą pracującą w banku. Rzeczywiście jest to jedno z miejsc zatrudnienia dla osób poszukujących pracy na tym stanowisku, jednak tak naprawdę doradca klienta może pracować w wielu innych miejscach i branżach. Czym zajmuje się taka osoba? Jak wygląda jego praca? Jakie są wymagania pracodawców? Odpowiemy na te pytania w niniejszym artykule.
Kim jest doradca klienta?
Doradca klienta ma bezpośredni kontakt z klientem. Zajmuje się sprzedażą produktów i usług – jest to osoba, z którą zainteresowany potencjalny odbiorca może porozmawiać o produkcie lub usłudze, którą chce nabyć. Klient musi mieć poczucie, że doradca pomoże mu w wybraniu najlepszego dla niego rozwiązania.
Doradca klienta nie tylko rozmawia z osobami zainteresowanymi zakupem, lecz także pozyskuje nowych klientów, a także dba o odpowiednie relacje z nimi. Często jest przedstawicielem firmy, musi więc starać się jak najlepiej prezentować to miejsce.
Czym zajmuje się doradca klienta?
Wiemy już, że doradca klienta ma z nim bezpośredni kontakt. Jaki jest zazwyczaj zakres obowiązków osoby na tym stanowisku?
- Doradca rozmawia z klientami, pomaga im wybrać najlepszy dla nich projekt lub odpowiednią usługę, musi poznać klienta, aby dopasować ofertę, którą przedstawia.
- Kolejnym zadaniem jest budowanie wizerunku firmy – jak wspominaliśmy, doradca reprezentuje miejsce, w którym pracuje. Jeśli klient nie zaufa doradcy – będzie miał złe zdanie także o firmie. W związku z tym konieczne jest dbanie o to, by wizerunek był pozytywny.
- Doradca klienta nie tylko prezentuje ofertę, lecz także pozyskuje klientów.
- Pozyskany kontakty należy pielęgnować i budować z nimi długotrwałe relacje. Dzięki temu klient będzie czuł się ważny, a przy okazji wszelkich niepowodzeń będzie można namówić go do powrotu.
- Zadaniem doradcy jest również realizowanie planów sprzedażowych. Oczywiście ważne jest to, że nie można ich realizować za wszelką cenę, zupełnie nie zwracając uwagi na dobro klienta. Etyka w tym zawodzie jest niezwykle ważna. Zdarza się bowiem, że produkt czy usługa są bardzo drogie i nieodpowiedni tor doradzenia może mieć nieodwracalne skutki.
- Doradca klienta ma za zadanie przygotować także umowy i wszelkie niezbędne dokumenty.
Doradcy mogą pracować zarówno w siedzibie firmy, na miejscu, jako jeden z pracowników biurowych, jednak ich praca może również być wykonywana w terenie. Dzięki temu to firma przyjeżdża do potencjalnego klienta, co jest dla niego z pewnością dużym ułatwieniem.
Gdzie może pracować doradca klienta?
Jak już wspominaliśmy na początku, doradcy klienta często kojarzą się z bankowością i nie jest to nieprawidłowe skojarzenie. Tak naprawdę taka osoba może pracować w każdym miejscu, które oferuje produkty lub usługi.
Tym samym doradców klienta często możemy spotkać właśnie w bankach, w sklepach, w salonach sprzedaży usług telekomunikacyjnych itp.
Wszędzie tam, gdzie klient się nad czymś zastanawia, przydatny jest doradca klienta – niezależnie od tego, czy chodzi o płytki do łazienki, czy duży kredyt.
Jaki powinien być doradca klienta?
Każdy z pracowników jest inny i jest to duża zaleta – dzięki temu można stworzyć świetny zespół złożony z różnych, uzupełniających się osobowości. Jednak w niemal wszystkich zawodach wyróżnia się zestaw cech, który sprawia, że dana osoba ma większe predyspozycje do wykonywania danego zawodu. Co prawda nie jest to równoznaczne z tym, że osoba bez tych umiejętności nie ma szans, by być dobrym doradcą.
Czego oczekuje się w przypadku doradcy klienta? Osoby o jakiej osobowości uważane są za dobrych pracowników?
- Przede wszystkim doradca klienta musi być otwarty na drugiego człowieka, doskonale się dogadywać z ludźmi, potrafić z nimi rozmawiać. To oczywiste, w końcu jego praca polega na rozmowach, klient nie może czuć się w ich trakcie lekceważony, nie może mieć problemów z komunikacją.
- W tym zawodzie równie oczywista jest komunikatywność. Doradca musi mówić w jasny, zrozumiały sposób.
- Przydatna będzie z pewnością cierpliwość. Klienci są różni i nigdy nie wiemy, na kogo trafimy. Może być to ktoś, kto potrzebuje wielokrotnych wyjaśnień, ktoś nerwowy, ktoś bardzo milczący. Nie możemy tracić cierpliwości, ale spokojnie i dokładnie wszystko tłumaczyć.
- Niezbędna jest oczywiście wysoka kultura osobista osób na tym stanowisku.
- Istotny jest również… uśmiech! Nie chodzi o to, by przykleić go do twarzy, jednak warto się uśmiechać, dzięki temu jesteśmy uważani za bardziej dostępnych i pogodnych.
Doradca klienta – wymagania
Po analizie ogłoszeń o pracę na stanowisko doradcy klienta można wywnioskować, że najczęściej wymagane jest:
- wykształcenie średnie lub wyższe
- znajomość języka angielskiego
- otwartość i komunikatywność
- przedsiębiorczość
- odpowiedzialność
- zaangażowanie w powierzane zadania
- indywidualne podejście do klienta
- znajomość branży.
Praca na stanowisku doradcy klienta wymaga szczególnych umiejętności oraz podejścia do pracy. Warto wiedzieć, czego oczekują od nas pracodawcy przed podjęciem się tego rodzaju wyzwania zawodowego.
Ile zarabia przedstawiciel handlowy? Poznaj tajniki tego zawodu
Zawody dla osób które męczy tłum - jak wybrać zawód
- Program do fakturowania online - co potrafi? Co dzięki niemu zyskujemy?
- Stres przed wystąpieniem publicznym - jak go pokonać?
- Jaki wybrać idealny komputer Apple do pracy? Przegląd modeli od sprzedawcy Apple – Lantre
- Praca w zespole - na czym powinna opierać się współpraca?
- Nocna zmiana – jakie kroki podjąć by odzyskać energię?