Poradnik Pracownika

Rekrutacja zdalna – jak się przygotować?

Pandemia koronawirusa, która panuje na całym świecie już od ponad roku, nieodwracalnie wpłynęła na rynek pracy. W znacznej mierze zmieniły się także sposoby rekrutacji. Spotkania osobiste i wizyty w firmach zamieniono na rozmowy telefoniczne lub telekonferencje. W jaki sposób można odnaleźć się w nowej sytuacji? Jak dobrze wypaść na rozmowie o pracę, kiedy ma miejsce rekrutacja zdalna?

Rekrutacja zdalna, czyli jaka?

Rekrutacja zdalna nie jest nowością i już od dawna wiele firm właśnie w ten sposób rekrutuje przyszłych pracowników. Jednak co tak naprawdę oznacza rekrutacja zdalna? Tym określeniem najczęściej posługują się rekruterzy, kiedy zamiast spotkania osobistego chcą porozmawiać z kandydatem do pracy przez telefon lub przez komunikator wideo.

Rekrutacja zdalna może być stosowana jako pierwszy etap rekrutacji, który weryfikuje, czy danego kandydata warto zaprosić na spotkanie w firmie. Niemniej jednak w obecnej rzeczywistości coraz częściej rekrutacja zdalna wykorzystywana jest na każdym etapie procesu rekrutacji.

Jak to wygląda technicznie? Rekruter najczęściej dzwoni wcześniej i umawia się na dłuższą rozmowę telefoniczną w dogodnym dla obu stron terminie. Jeśli chodzi o spotkanie online, to w praktyce kandydat dostaje na swój adres mailowy zaproszenie na spotkanie, natomiast w treści maila załączony zostaje link do komunikatora, z którego korzysta rekruter. Wystarczy nacisnąć na link i dołączyć do spotkania w wyznaczonym terminie o umówionej godzinie.

Czy warto uczestniczyć w rekrutacji zdalnej?

Oczywiście. Rekrutacja zdalna jest tak samo ważna i istotna jak ta przeprowadzana w tradycyjnej formie. Co więcej, aktualnie wiele firm nie prowadzi rekrutacji inaczej, więc może to być jedyna droga do zdobycia zatrudnienia. Ponadto wiele osób w ostatnim czasie zmieniło stałe miejsce pracy na pracę zdalną, dzięki czemu mogą zdobywać dodatkowe zlecenia czy prace w różnych projektach. Przy rekrutacji zdalnej nie ma znaczenia nasza lokalizacja ani siedziba firmy. Zarówno spotkania dotyczące zatrudnienia, jak i samo wykonywanie pracy może odbywać się bez względu na dzielącą pracownika i pracodawcę odległość.

Rozmowa telefoniczna – jak się przygotować?

W przeważającej liczbie przypadków pierwszy kontakt z firmą, do której aplikowaliśmy, to telefon od osób z działu HR. Najczęściej rozmowa taka sprowadza się do umówienia kandydata do pracy na spotkanie w firmie w dogodnym dla stron terminie.

Zdarza się jednak, że niektóre firmy już podczas tej pierwszej, dość krótkiej rozmowy zadają kluczowe pytania, w szybki sposób pozyskując najważniejsze dla siebie informacje.

Rozmowa telefoniczna może też być sposobem na przeprowadzenie pełnej rekrutacji zdalnej. Nie odbywa się ona raczej z zaskoczenia, tylko tak jak w przypadku rozmowy w biurze – jest umawiana na konkretny termin. Czy można się do niej przygotować? Jak najbardziej. Poniżej kilka ważnych wskazówek.

  1. Przygotowanie techniczne – dopilnuj, aby w momencie rozmowy mieć w pełni naładowany telefon. Jeśli mamy słabszy telefon, przygotujmy sobie zawczasu ładowarkę, z odpowiednio długim kablem, aby podczas ładowania móc kontynuować rozmowę.
  2. Zadbaj o odpowiednie miejsce – zapewnij sobie ciche i ustronne miejsce, aby nic i nikt nie wpływało na tok rozmowy lub nie dekoncentrowało cię. Znając datę i godzinę spotkania, absolutnie nie można pozwolić sobie na prowadzenie rozmowy np. podczas robienia zakupów. Jeśli masz dzieci – postaraj się zapewnić im opiekę na czas trwania rozmowy.
  3. Przygotuj swoje CV – warto mieć w zasięgu swoje CV – rekruter z pewnością będzie pytał o dane w nim zawarte, a w wyniku stresu możemy zapomnieć o ważnych elementach w nim ujętych.
  4. Zapisz pytania – to bardzo dobra praktyka nie tylko podczas rozmów telefonicznych. Być może na część z nich uzyskasz odpowiedź już w trakcie rozmowy telefonicznej, jeśli jednak tak się nie stanie, nie będzie nic złego w zadaniu ich na koniec rozmowy.
  5. Mów powoli i wyraźnie – rozmowa telefoniczna z pewnością jest najtrudniejszą formą rekrutacji, ponieważ całe pierwsze wrażenie rekrutera opierać się będzie na naszej wypowiedzi, barwie głosu czy intonacji. W trakcie rozmowy telefonicznej nie widać naszej postawy ani mimiki twarzy, dlatego warto przećwiczyć sobie taką rozmowę i pilnować, aby mówić spokojnie i wyraźnie. Warto też pamiętać o tonacji głosu w celu jej kontrolowania i niewchodzenia w wysokie tony. Pamiętajmy również o uśmiechu podczas rozmowy – ten naprawdę słychać w głosie!

Rozmowa wideo – dobre praktyki

Rekrutacja zdalna w formie rozmowy wideo online nie różni się praktycznie niczym od rozmowy w tradycyjnej formie – oprócz tego, że między rozmówcami występuje, czasem nawet znaczna, odległość. Do tego typu spotkania również należy się odpowiednio przygotować, aby nie zaprzepaścić swojej szansy na atrakcyjne zatrudnienie. O czym należy pamiętać?

  1. Przygotuj sprzęt – podobnie jak w przypadku rozmowy telefonicznej, przed rozmową należy odpowiednio przygotować sprzęt, z którego będzie się korzystać. Do rozmowy najlepiej mieć komputer i akcesoria audiowizualne (kamera i mikrofon – jeśli nie są wbudowane w komputerze). Wykorzystanie do rozmowy telefonu może być odebrane jako mało profesjonalne. Korzystając z laptopa, przygotuj zasilanie, aby nie zaskoczyła cię rozładowana bateria.
  2. Sprawdź łącze internetowe – po przygotowaniu sprzętu to najważniejszy aspekt, o który należy zadbać przed rozmową. Jeśli masz słabe łącze w domu lub w tym samym czasie inni użytkownicy będą z niego korzystać, może na czas rozmowy lepiej skorzystać z internetu udostępnianego z telefonu? Przed rozmową warto wykonać tzw. speedtest i upewnić się, że wszystko działa bez zarzutu – oszczędzi nam to sporo stresu podczas rozmowy.
  3. Przygotuj odpowiednie miejsce – podczas rozmowy wideo oprócz rozmówcy widać też, co dzieje się za jego plecami. Podobnie jak przy rozmowie telefonicznej, zadbaj o to, aby miejsce było spokojne i żeby nikt ci nie przeszkadzał, ani tym bardziej nie przechodził za twoimi plecami – to wszystko będzie widać w kamerze. Jeśli jest taka możliwość, na czas rozmowy wyślij rodzinę na dłuższy spacer z psem. Z pewnością cisza i brak rozpraszaczy pozytywnie wpłyną na poziom twojego skupienia. Dodatkowo zadbaj o odpowiednie tło, tzn. uporządkuj widok za plecami widoczny w kamerze. Bałagan czy porozrzucane rzeczy mogą nie najlepiej świadczyć o tobie jako o kandydacie do pracy, a często to również widać na kamerze. Wiele komunikatorów udostępnia stosowanie różnego rodzaju tła, jednak użyj tej funkcji tylko w ostateczności. Natomiast jeśli nie będzie innego wyjścia, wybierz tło neutralne, które nie odwróci uwagi twojego rozmówcy od tego, co mówisz. Nie wybieraj tła z palmami lub np. wnętrza statku kosmicznego oświetlonego neonami!
  4. Ubierz się odpowiednio – chyba każdy z nas kojarzy śmieszne zdjęcia z pracy zdalnej, kiedy osoba przy komputerze ubrana jest w garnitur tylko od pasa w górę – czyli tylko tyle, ile widać w kamerze. Choć w codziennej pracy zdalnej faktycznie takie sytuacje mogą mieć miejsce, na rozmowę rekrutacyjną polecam w całości przygotować się tak, jak na spotkanie w siedzibie firmy. Strój bardzo mocno wpływa na nasz komfort i nawet podświadomie oddziałuje na to, jak się zachowujemy i jakie gesty wykonujemy. Poza tym to kolejny stres mniej – nie trzeba się przejmować, że podczas nagłej sytuacji coś pójdzie nie tak.
  5. Sygnalizuj problemy – jeśli podczas rozmowy wystąpią problemy techniczne, jasno zgłaszaj to swoim rozmówcom. Udawanie, że wszystko jest OK, nie ma sensu – jeśli nie usłyszymy pytania, nie będziemy wiedzieli, jak na nie odpowiedzieć. Tylko sygnalizując problemy, będzie można je rozwiązać i skutecznie przeprowadzić całą rozmowę.

Rekrutacja zdalna – jakich błędów nie popełniać?

Poza wymienionymi powyżej punktami, o których warto pamiętać podczas rekrutacji zdalnej, w pozostałych aspektach do rozmów online należy przygotować się tak samo jak do tradycyjnej rozmowy „na żywo”. Największym błędem, jaki może popełnić kandydat decydujący się na rekrutację zdalną, jest postrzeganie takiej rekrutacji jako „mniej profesjonalnej”, „mniej na serio”. Rekrutacja zdalna po pierwsze nie jest niczym nowym, a po drugie – w dobie panującej epidemii zdaje się być wykorzystywana jeszcze powszechniej. Błędne podejście do tego tematu może skutecznie wykluczyć nas z rynku pracy i w ten sposób mogą ominąć nas naprawdę atrakcyjne oferty zatrudnienia.

Pandemia koronawirusa zmieniła nasz świat w sposób nieodwracalny. Wiele firm, które wcześniej nawet o tym nie myślały, musiały przejść na pracę zdalną. W konsekwencji również rekrutacja zdalna stała się normą. Rynek pracy to miejsce zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, jednak nie ma się co oszukiwać – aby zdobyć wymarzoną, atrakcyjną i dobrze płatną pracę, należy dostosować się do zmieniających się zasad i wymagań pracodawców.