Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak napisać list motywacyjny, aby przykuł uwagę rekrutera?

To oczywiste, że podczas szukania pracy wysyłamy mnóstwo dokumentów aplikacyjnych. Właściwie we wszystkich ogłoszeniach wymagane jest CV, jednak pracodawcy często proszą także o list motywacyjny, który ma za zadanie pokazać pracodawcy, dlaczego to właśnie my powinniśmy dostać tę pracę. Jak napisać list motywacyjny? Jak powinien wyglądać i co zawierać? Czy jest ważny? Opowiemy w niniejszym artykule - jak napisać list motywacyjny!

Czy list motywacyjny jest ważny?

Wielu z nas zastanawia się, jaki jest sens listów motywacyjnych i czy rekruterzy rzeczywiście je czytają. Jeśli jednak ogłoszenie zawiera wyraźną prośbę o jego wysłanie, najprawdopodobniej dzieje się tak nie bez powodu. Nie wszystko możemy zawrzeć w CV, a list może być doskonałą okazją do przekazania pracodawcy tego, dlaczego warto nas zatrudnić i do potwierdzenia umiejętności. Dodatkowo może być niezwykle pomocny, jeśli to pierwsza praca, której poszukujemy w tej branży i nie mamy doświadczenia zawodowego, za to możemy pochwalić się konkretnymi kompetencjami.

List ma jeszcze jedną ważną funkcję. Zdarza się, że aplikujemy do firmy, która aktualnie nie szuka pracowników. W liście motywacyjnym możemy napisać, na jakim stanowisku się widzimy i dlaczego zdecydowaliśmy się napisać właśnie do tego miejsca.

Oczywiście zdarza się, że naprawdę się postaramy i poświęcimy na stworzenie listu dużo czasu, a podczas rozmowy kwalifikacyjnej zauważymy, że nikt nawet na niego nie spojrzał. Nie da się ukryć, że jest do demotywujące, jednak pisząc list, powinniśmy nastawić się na to, że zostanie on przeczytany.

Jak napisać list motywacyjny? - kwestie formalne

Nasz list motywacyjny jest częścią autoprezentacji. To pierwszy kontakt rekrutera z nami, w związku z tym warto zrobić dobre wrażenie. Jak napisać list motywacyjny, biorąc pod uwagę kwestie formalne?

  1. Objętość
    List może być naszą jedyną szansą na to, by rekruter zadzwonił do nas z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną, dlatego warto zadbać o to, by był odpowiednio przygotowany. Może nas kusić, by stworzyć z tego prawdziwe opowiadanie, jednak powinniśmy się tego wystrzegać. Przyjmuje się, że objętość listu motywacyjnego powinna wynosić maksymalnie stronę A4. Powinniśmy więc pisać konkretnie i rzeczowo, a tak zwane lanie wody z pewnością nie wchodzi w grę.

  2. Formatowanie
    Istotne jest również formatowanie tekstu - powinno być spójne z CV. Wspominaliśmy powyżej, że objętość listu powinna wynosić stronę A4, jednak nie może to być mnóstwo tekstu i mały stopień pisma czy brak interlinii. Pamiętajmy, że ważna jest przejrzystość. Rekruter nie może się poczuć przytłoczony, a dokument powinno się łatwo odczytywać. Nie rezygnujmy z marginesu, ustawmy interlinię, stosujmy akapity. Postarajmy się, by formatowanie było jak najbardziej czytelne.

  3. Poprawność
    Niezwykle ważna jest dbałość o poprawność językową. Bardzo często używamy w listach takich słów jak: jestem dokładny, bardzo skrupulatnie wykonuję zadania. Kiedy jednak okaże się, że tekst jest usiany literówkami czy nawet błędami ortograficznymi, przeczymy sami sobie. Pamiętajmy, że trudno nam zauważyć własne błędy. Oczywiście warto przeczytać tekst kilkakrotnie, jednak jeśli mamy taką możliwość, należy pokazać go osobie trzeciej, która trzeźwym okiem spojrzy na sprawę. Dzięki temu unikniemy wszelkich błędów i pokażemy, że podchodzimy do sprawy profesjonalnie.

  4. Dostosowanie do odbiorcy
    Unikajmy sytuacji, w których jeden list wysyłamy bezosobowo do wielu firm. Z pewnością należy dostosować go do odbiorcy - musimy zamieścić w nim adres firmy oraz imię i nazwisko osoby, do której kierujemy dokument (jeśli nie wiemy, kim jest ta osoba, możemy napisać po prostu nazwę firmy lub jej działu, do którego aplikujemy). W prawym górnym rogu zapisujemy datę i miejscowość, w lewym górnym rogu - nieco niżej - nasze imię i nazwisko, adres, telefon i e-mail, natomiast nieco niżej po prawej imię i nazwisko osoby, do której się zwracamy, nazwę firmy i jej adres. Dzięki temu list będzie przejrzysty.

Jak napisać list motywacyjny, by przekonać do siebie rekrutera?

Nie ma jednej złotej rady na to, jak napisać list motywacyjny, by dostać pracę, co oznacza, że nie ma jednego wzoru, który sprawdzi się wszędzie, jednak nie da się ukryć, że jeśli zastosujemy się do kilku wyznaczników, z pewnością nasz list będzie atrakcyjniejszy dla rekruterów.

Przede wszystkim nie kopiujmy niczego z Internetu, a już na pewno nie wysyłajmy takich samych listów do wszystkich firm, do których aplikujemy. Dostosujmy je za każdym razem, do każdego stanowiska. Ważne jest, by treść listu odpowiadała temu, co zawarte jest w ogłoszeniu o pracę.

W liście motywacyjnym potwierdzamy nasze umiejętności, jednak robimy to konkretnie i wystrzegamy się “lania wody”. Takie truizmy jak “umiejętność pracy w grupie, komunikatywność i skrupulatność” to zdecydowanie za mało. Rekruter oczekuje naszych konkretnych umiejętności, liczb, osiągnięć. Jeśli piszemy o łatwym posługiwaniu się słowem, wspomnijmy, że napisaliśmy ok. 200 tekstów na portal związany z tematyką zdrowotną, jeżeli mówimy o odpowiedzialności za pracowników działu kas, napiszmy, że zajmowaliśmy się przygotowaniem umów, grafików, kwestią urlopów itp. Unikajmy uogólnień, ponieważ niewiele powiedzą o naszym doświadczeniu.

Czy decydować się na humor, nietypową formę? Jest to bardzo cienka granica i wiele zależy od tego, na jakie stanowisko rekrutujemy, jednak jeżeli nie jest to część tzw. branży kreatywnej, na wszelki wypadek warto się wycofać z takiego pomysłu i postawić na klasyczną formę.