Poradnik Pracownika

Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV? - na co warto zwrócić uwagę?

Nasze dokumenty aplikacyjne to często pierwszy kontakt z rekruterem. Dlatego też ważne jest, by przygotować je tak, aby sprawiły jak najlepsze wrażenie. CV powinno być czytelne i przekazywać tylko najważniejsze informacje, dodatkowo jego dużą zaletą będzie dopasowanie do odbiorcy. W wielu przypadkach najważniejszą częścią tego dokumentu jest doświadczenie zawodowe. Istotne, by nie ograniczać się wyłącznie do wypisania miejsc, w których pracowaliśmy. Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Jak opisać doświadczenie zawodowe? 

Tym, czego pracodawcy bardzo często wymagają w ogłoszeniach o pracę, jest doświadczenie zawodowe. W związku z tym można się domyślić, że to na nie zwracają głównie uwagę podczas przeglądania dokumentów aplikacyjnych. Dlatego tak ważne może okazać się odpowiednie opisanie go w CV. 

Nie zawsze jednak wiemy, co tak naprawdę jest najważniejsze i jak opisać doświadczenie zawodowe w dokumentach. Zdarza się, że informacji jest za dużo lub przeciwnie – są lakoniczne i niewiele można z nich odczytać. Dlatego też warto znaleźć złoty środek. 

Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV? Co jest ważne? Na co zwrócić uwagę? 

Chronologia

Zacznijmy od chronologii. Teoretycznie może się wydawać, że powinniśmy zaczynać od pierwszej pracy i wymieniać kolejne. Jednak nie da się ukryć, że dla rekruterów ważniejsze jest nasze ostatnie zatrudnienie, a nie początki kariery. Dlatego też opis doświadczenia zaczynamy od ostatniej pracy i cofamy się do wcześniejszych.

Istotny jest również zapis dat. Najlepiej zdecydować się na pełną datę zatrudnienia (np. 10.05.2012–30.05.2018), wtedy rekruter będzie mógł zobaczyć, przez jaki czas tak naprawdę pracowaliśmy w danym miejscu. 

Jeśli pracowaliśmy gdzieś od 15 listopada do 2 grudnia kuszące wydaje się napisanie, że pracowaliśmy w listopadzie i grudniu – dwa miesiące prezentują się „poważniej” niż dwa tygodnie. Jednak takie naginanie rzeczywistości łatwo zweryfikować i nie będzie działało na naszą korzyść.

Dlatego też warto zastosować pełne daty, a jeśli jakiś okres zatrudnienia jest wyjątkowo krótki, przygotować odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się stało. Jest bowiem prawdopodobne, że ono padnie. 

Dostosowanie do odbiorcy

Dostosowanie dokumentów aplikacyjnych do odbiorcy już od początku wskazuje, że jesteśmy zaangażowani w poszukiwania i zależy nam na pracy w danym miejscu. Dlatego też warto dokładnie przeanalizować ogłoszenie o pracę i to na jego podstawie opisać doświadczenie zawodowe. 

Pracodawcy określają często w ogłoszeniu szereg wymagań, jakie mają względem kandydatów do pracy, warto więc ułatwić im zadanie i skupić się na tym, co jest dla nich najważniejsze. 

W związku z tym więcej czasu i miejsca poświęćmy temu doświadczeniu zawodowemu, które naprawdę będzie pomocne na nowym stanowisku. Szczególnie jeśli mamy dość długą historię zatrudnienia, niektóre mniej istotne elementy można pominąć lub opisać je mniej szczegółowo.

Przykładowo, jeśli staramy się o pracę na stanowisku grafika i mamy już kilkuletnie doświadczenie, ale na studiach pracowaliśmy w handlu czy gastronomii, opisywanie naszych obowiązków i sukcesów na tamtych dawnych stanowiskach tylko niepotrzebnie zajmuje miejsce, które możemy poświęcić na istotniejsze informacje.

Opis stanowiska

Pamiętajmy o tym, że opis doświadczenia zawodowego to nie tylko wskazanie firmy i stanowiska. Są to istotne informacje, jednak warto je uzupełnić, aby rekruter wiedział, co robiliśmy w poprzedniej pracy, jakie mieliśmy osiągnięcia itd. 

Zwróćmy jednak uwagę na to, że najważniejsze są konkrety. Jeśli chcemy napisać, że zajmowaliśmy się pozyskiwaniem klientów, warto wskazać, ilu klientów udało nam się pozyskać – używając konkretnych liczb. Wtedy wszystko będzie sprecyzowane. 

Opisując nasze stanowisko, zwracajmy ponownie uwagę na wymagania pracodawcy z ogłoszenia. Nie musimy opisywać każdej najmniejszej czynności – skupmy się na tych najważniejszych. Ściana tekstu nie jest najlepszym rozwiązaniem w CV.

Pisz prawdę

Zdarza się, że naprawdę zależy nam na zdobyciu danego stanowiska, jednak nie spełniamy wymagań pracodawcy. Przekonani, że przecież i tak nikt tego nie sprawdzi, kolorujemy nasze CV – przedłużamy doświadczenie zawodowe, wpisujemy zadania, których nie wykonywaliśmy, nieco zwiększamy nasze osiągnięcia…

Jednak warto mieć świadomość, że to nie jest dobra droga. Kłamstwa w CV naprawdę łatwo jest zweryfikować, a my już na starcie stracimy zaufanie potencjalnego pracodawcy.

W żadnym przypadku nie powinniśmy kłamać w CV. Dobrze wiemy, że kłamstwo ma krótkie nogi. Owszem, może nam się „udać”, możemy trafić na kogoś, kto tego nie sprawdzi, jednak prędzej czy później mogą pojawić się konsekwencje. W CV zawsze warto pisać prawdę.

Kwestia tego, jak opisać doświadczenie zawodowe w CV jest dość istotna, ponieważ często są to najważniejsze informacje dla rekrutera. Warto więc poświęcić jej więcej czasu i sprawić, by była wykonana jak najlepiej.