Poradnik Pracownika

Jak znaleźć dobrą pracę? Praktyczne porady

Poszukujemy pracy z różnych powodów – zwolniliśmy się, zostaliśmy zwolnieni, nie jesteśmy już zadowoleni z tego, co robiliśmy, chcemy zmienić branżę, przeprowadzamy się… Proces ten może być trudny, szczególnie jeśli się przedłuża, a my nie wiemy, co robimy nie tak i dlaczego nie możemy znaleźć zatrudnienia. Przychodzi frustracja, stres i zmęczenie. Jak znaleźć dobrą pracę? Jak powinniśmy się do tego przygotować? Na co zwracać uwagę? Przeczytaj niniejszy artykuł i dowiedz się więcej!

Jak znaleźć dobrą pracę?

Chcąc podjąć się pracy, spełniającej nasze oczekiwania, powinniśmy postawić sobie kluczowe pytanie - jak znaleźć dobrą pracę? Musimy przede wszystkim zastanowić się, co tak naprawdę chcemy robić i gdzie szukać. Zdarza się bowiem, że błądzimy we mgle. Teoretycznie wiemy, czego chcemy, ale nie jesteśmy przygotowani do poszukiwań. Nie znamy żadnych firm z branży, nie wiemy, czego wymagają pracodawcy, na co zwrócić uwagę. Dlatego pierwszym krokiem powinno być zdecydowanie, co nas tak naprawdę interesuje.

Zdarza się bowiem, że gdy poszukiwania pracy się przedłużają, zaczynamy masowo wysyłać CV, nawet na zupełnie niedopasowane do nas ogłoszenia. Jednak trudno w takiej sytuacji mówić o dobrej pracy, a raczej po prostu: pracy.

Oczywiście pojęcie dobrej pracy dla każdego może oznaczać coś innego, jednak warto kontrolować wszelkie podejmowane kroki i zorganizować swoje poszukiwania. W związku z tym podpowiadamy jak znaleźć dobrą pracę.

Ogłoszenia o pracę

Warto zwracać uwagę na ogłoszenia o pracę – czy są przejrzyste i zawierają wszelkie niezbędne informacje? Jeśli już od samego początku firma stawia na szczerość i nie zataja niczego przed kandydatami, możemy założyć, że jest to bardzo dobry znak.

Zdarza się, że wymagania są niejasne, nie wiadomo, na jakie stanowisko właściwie aplikujemy, nie znamy nazwy firmy ani żadnych szczegółów. Powinno to „zapalić czerwoną lampkę” w naszej głowie.

Opinie o pracodawcy

Jeśli zależy nam na tym, aby znaleźć dobrą pracę, warto przed wysłaniem dokumentów przyjrzeć się opiniom o pracodawcy. Oczywiście nie możemy mieć stu procent pewności, że są rzetelne, często są pisane pod wpływem emocji, jednak jeśli widzimy, że firma ma same negatywne opinie, powinno nam dać to do myślenia. 

Możemy również popytać znajomych, czy znają firmę, do której chcemy aplikować, zapytać o atmosferę, sposoby pracy, zaangażowanie pracowników. Takie informacje z pierwszej ręki są często bardzo cenne. 

Dokumenty aplikacyjne 

Dokumenty aplikacyjne, takie jak CV czy list motywacyjny, to nasz pierwszy kontakt z rekruterem. Jeśli więc zależy nam na dobrej pracy, musimy sprawić, by pierwsze wrażenie było jak najbardziej pozytywne.

Przede wszystkim dostosujmy dokumenty do odbiorcy. Pokażemy tym samym, że naprawdę zależy nam na pracy w danej firmie i jesteśmy zaangażowani już od pierwszych chwil. Warto oprzeć się na ogłoszeniu o pracę i na jego podstawie opisać swoje doświadczenie zawodowe, umiejętności itd. 

Poza tym pamiętajmy o tym, by dokumenty te były estetyczne, podkreślały tylko najważniejsze elementy i były jak najbardziej czytelne. Sprawdźmy również poprawność językową, która świadczy o naszym profesjonalizmie 

Unikajmy jak ognia kłamstw, które mogą przekreślić naszą szansę na zatrudnienie. Może nam się wydawać, że nikt nie sprawdzi zawartych przez nas informacji, jednak kłamstwo ma krótkie nogi i może zepsuć opinię rekrutera o nas. Trudno będzie to odbudować. 

Aplikacja bez rekrutacji

Jeśli chcesz znaleźć dobrą pracę w konkretnej firmie, ale nie prowadzi ona aktualnie żadnych rekrutacji, wyślij mimo wszystko swoje dokumenty aplikacyjne. Najlepiej w mailu wyjaśnić, dlaczego zdecydowaliśmy się na ten krok. Można o tym wspomnieć na przykład w liście motywacyjnym, jednak takie wyjaśnienie w mailu to większa pewność, że zostanie ono przeczytane.

Miejsca poszukiwań

Nie ograniczajmy również miejsc poszukiwań pracy tylko do portali z ogłoszeniami – sprawdzajmy zakładki Praca i Kariera na stronach firm, które nas interesują. Niekoniecznie muszą się one ogłaszać na portalach. 

Sprawdzajmy również media społecznościowe, dzięki temu możemy szybko zareagować na pojawiające się ogłoszenie o rekrutacji. 

Warto założyć również profile na portalach z wirtualnym CV, takich jak LinkedIn czy GoldenLine. Dzięki temu nie tylko możemy nawiązywać kontakt z rekruterami, lecz także otrzymywać wiadomości od nich i dowiadywać się o kolejnych firmach i rekrutacjach.

Dopytuj

Warto również dopytać rekrutera o interesujące cię kwestie – sposobu pracy, współpracowników, kulturę organizacyjną, benefity, narzędzia do pracy itd. 

Dzięki tak zebranym informacjom możesz już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej dowiedzieć się, czy oferta na którą aplikujesz, jest naprawdę dobra według twoich wymagań. 

Jak znaleźć dobrą pracę? Przede wszystkim przygotować się do poszukiwań i wiedzieć, co tak naprawdę chcemy robić zawodowo. Wtedy wszystkie dalsze kroki staną się łatwiejsze.