Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak powinien wyglądać mail z CV wysłany do pracodawcy?

Obecnie niemal wszystkie procesy rekrutacyjne rozpoczynają się od działań w sieci. Aplikacja na dane stanowisko niejednokrotnie wiąże się z zaledwie jednym kliknięciem. Jak zatem wyróżnić się na tle innych kandydatów? Otóż można to zrobić już na poziomie korespondencji. W poniższym artykule dowiesz się, jak powinien wyglądać mail z CV i na co zwrócić szczególną uwagę.

Mail z CV - diabeł tkwi w szczegółach

Wysłanie maila wydawałoby się dziś bardzo prozaicznym zadaniem. Otóż jak potwierdzają statystyki, mechaniczne i szybkie wysyłanie wiadomości nie popłaca. Szczególnie jeżeli szukamy pracy. Popularność serwisów dla pracowników i pracodawców sięga zenitu. Znakomicie ułatwiają one możliwość aplikowania na wymarzone stanowiska, ale tym samym stwarzają wyzwanie wyróżnienia się na tle mas.

DIABEŁ nr 1

Jednym z podstawowych błędów popełnianych podczas wysyłki maila z CV jest korzystanie z gotowego szablonu. Popularne serwisy, takie jak potężne Pracuj.pl czy konkurencyjna infoPraca, proponują treść maila do pracodawcy, która wygląda mniej więcej tak:

Szanowni Państwo

W nawiązaniu do ogłoszenia rekrutacyjnego zamieszczonego w portalu Pracuj.pl przesyłam dokumenty aplikacyjne i tym samym zgłaszam chęć udziału w procesie rekrutacji.

Z poważaniem,

XYZ

Od strony formalnej taki mail z CV oczywiście nie jest zły. Po prostu jest nijaki. Pracodawcy otrzymują setki identycznych maili o tym samym tytule i treści, to zatem fantastyczne miejsce na zwrócenie na siebie uwagi. Wystarczy kilka zdań, najlepiej nawiązujących do oferty, które będą wyrazem zainteresowania i zaangażowania w poszukiwania pracy. Jeżeli w kontakcie podany jest imienny mail, rozpoczęcie wiadomości Szanowna Pani Marto nie przejdzie bez echa!

DIABEŁ nr 2

Kiedy aplikujemy bez pośrednictwa portali, wysyłamy mail z CV bezpośrednio do pracodawcy, najczęściej na adresy biura rekrutacji. Sytuacja masowego powtarzania regułek jest podobna. Jednak najgorszym posunięciem jest nienapisanie NICZEGO. Mail bez tematu, treści czy podpisu nie może być traktowany poważnie. Jeżeli nam brakowało czasu na napisanie kilku zdań, to dlaczego rekruter ma mieć chwilę na klikanie w załącznik.

DIABEŁ nr 3

Przy temacie załączników również warto się zatrzymać. Po pierwsze nazwa, po drugie rozmiar! Zawsze należy nazywać pliki według konsekwentnego wzoru, który w swej treści powinien zawierać:

Imię_Nazwisko_CV _stanowisko, na które aplikujesz.pdf

Imię_Nazwisko_LM_stanowisko, na które aplikujesz.pdf

Po pobraniu pliku pracodawca będzie mógł z łatwością odszukać nas w systemie. Ponadto zaprezentujemy się jako osoba dbająca o detale. W przypadku załącznika CV należy zwrócić uwagę na rozmiar pliku. Zdjęcie „zbyt dobrej” jakości może okazać się za ciężkie do mailowej wysyłki. Format plików? PDF i kropka.

DIABEŁ nr 4

Nadawanie priorytetu wiadomości z własnym CV może zostać odebrane z niesmakiem. Starajmy się unikać czerwonych wykrzykników, które zazwyczaj w pracy nie kojarzą się miło.

DIABEŁ nr 5

Co nagle to… wiadomo. Pośpiech zawsze jest złym doradcą, a już najgorszym gdy wysyłamy mail z CV. Każdy pracodawca zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest jedyny na aplikacyjnej liście. Jednak danie tego do zrozumienia nie wygląda dobrze. Przed kliknięciem „Wyślij” upewnijmy się, czy przypadkiem nie zabłądziło gdzieś słynne „FW:”, czyli symbol przekierowania wcześniejszej wiadomości.

Tik i klik

Przed każdym ostatecznym kliknięciem warto przejrzeć krótką checklistę dedykowaną dla takiej wiadomości. Oto co trzeba sprawdzić wysyłając mail z CV:

  1. Tytuł maila: Stanowisko, numer ref. oferty/symbol rekrutacji + coś od siebie np. Z 10-letnim doświadczeniem na stanowisko Marketing Managera, 123776;
  2. Zwrot grzecznościowy na początek (w miarę możliwości imienny);
  3. Najlepiej przeczytać na głos treść maila (nawiązanie do ogłoszenia, kilka zdań o motywacji, informacja o załączonych dokumentach);
  4. Załączniki dobrze nazwane i „zważone”;
  5. Uszanowanie i podpis.