Jak znaleźć pracę? Poznaj skuteczne sposoby!
Szukanie pracy może być frustrujące. Jeżeli nie udaje nam się szybko znaleźć czegoś, co nas interesuje i co naprawdę chcemy robić, tracimy motywację, chęci i zaczynamy popełniać błędy, które coraz bardziej odsuwają nas od wymarzonego zajęcia. Jak znaleźć pracę? Co robić, a czego zdecydowanie nie robić w trakcie poszukiwań? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się!
Szukam pracy i co dalej?
Pytanie "jak znaleźć pracę?" należy do naprawdę trudnych. Już sam moment, w którym musimy rozpocząć szukanie pracy, często jest stresujący - nie wiemy, gdzie wysyłać nasze CV, co chcemy robić i na czym się skupić. Warto jednak nie ulegać chwili i dokładnie się do tego zadania przygotować. Czego nie robić?
Kwestią sporną jest często wysyłanie CV w odpowiedzi na ogromną liczbę ogłoszeń. Czy to dobra praktyka? Tylko wtedy, kiedy nad tym panujemy. Brak powodzenia w poszukiwaniach sprawia nierzadko, że gorączkowo rozpoczynamy wysyłanie maili. Nagle chcemy zostać dietetykiem, mimo że do tej pory uczyliśmy języka polskiego. Nie zwracamy uwagi na to, o czym jest mowa w ogłoszeniu. To nie do końca dobra praktyka. Oczywiście niejednokrotnie jesteśmy zmuszeni do zmiany branży, jednak warto brać pod uwagę coś, o czym mamy jakiekolwiek pojęcie. A jeżeli tak czy inaczej liczba wysłanych CV jest duża - wszystko zapisujmy. Stwórzmy listę i róbmy notatki. To jeden z niezawodnych sposobów, by nie zrobić złego wrażenia, gdy ktoś zadzwoni do nas z propozycją rozmowy, a my nie będziemy mieli pojęcia, o jakie stanowisko chodzi.
Jednak zanim zaczniesz…
...stwórz dobre CV. Jeżeli wysyłasz te same dokumenty do 30 firm, nie dziw się, że wiele z nich się nie odzywa. CV, a przede wszystkim list motywacyjny to dokumenty, które powinny być dostosowane do oferty. Poza tym skopiowanie popularnych zwrotów z pewnością nie sprawi, że życiorys stanie się interesujący dla rekrutera. Możesz również pomyśleć o czymś kreatywnym, jednak nawet najciekawsze CV, musi być dopasowane do profilu firmy. Sprawdź przed wysłaniem, jak wygląda strona przedsiębiorstwa, przeczytaj opinie na temat atmosfery w pracy i dopiero wtedy zacznij tworzenie dokumentów.
Nie kłam w CV. Większość z nas trochę w nich koloryzuje, jednak kłamstwo jest absolutnie niedopuszczalne. Jeżeli czegoś nie robiłeś, naprawdę szybko można to zweryfikować. Może chodzić nawet o hobby. Co, jeżeli wymienisz coś niesamowitego, o czym niestety nie masz pojęcia, a okaże się, że rekruter wiele o tym wie? Znajdziesz się na przegranej pozycji.
Pamiętaj, żeby uważać na poprawność językową! Jeżeli sam nie jesteś w stanie znaleźć swoich błędów, poproś kogoś bliskiego, by zerknął do życiorysu i listu. Błędy świadczą o niedbałości. Pracodawca może zwrócić na to uwagę.
Poza tym pamiętaj również o wyglądzie. Niech będą to dokumenty estetyczne, fonty będą do siebie dopasowane, zrezygnuj z krzykliwych kolorów, zbyt dużej liczby podkreśleń, pogrubień. Znajdź złoty środek. Postaraj się również, aby CV i list były spójne wizualnie.
Jak znaleźć pracę?
Szukając pracy, nie ograniczajmy się do tej jednej aktywności. Możemy wtedy szkolić swoje umiejętności, zyskaliśmy w końcu wolny czas, który w pełni możemy poświęcić np. nauce języka obcego. Czas wysyłania CV można dobrze wykorzystać i naprawdę warto to zrobić. Być może zyskamy umiejętność, która pomoże nam znaleźć wymarzone zajęcie.
Gdzie szukać?
Czy portale z ogłoszeniami to jedyne miejsca, które powinno się odwiedzać? Niekoniecznie. Oczywiście można na nich trafić na interesującą nas ofertę, ale powinniśmy również szukać głębiej. Jeżeli mamy jasno określony cel zawodowy, poszukajmy firm, w których moglibyśmy go zrealizować. Sprawdźmy, czy jest prowadzona rekrutacja, a nawet jeżeli nie - wyślijmy CV. Niczego nie tracimy, wręcz przeciwnie - możemy dostać pracę.
Warto również założyć profile na takich portalach, jak na przykład LinkedIn i Goldenline. Pracodawcy często sami szukają osób, które chcieliby zatrudnić. Przy okazji możemy nawiązać kontakty, które mogą nam pomóc.
Możemy też po prostu zapytać znajomych. Być może ktoś z nich wie coś o ofercie, która może nas zainteresować. Dzięki temu będziemy wiedzieć, na jakie firmy zwracać baczniejszą uwagę.
Jak znaleźć pracę? Przede wszystkim trzeba naprawdę jej szukać. Czasami wysyłamy CV bez wyczucia i robimy to tylko po to, aby uspokoić sumienie. Zastanówmy się dobrze, co chcemy robić i gdzie, a następnie skupmy się na obranym celu i spełniajmy go.
Jeżeli potrzebujesz zmiany, zrób to!
Jak znaleźć pracę, jeżeli pracujesz od wielu lat w tym samym miejscu, ale od pewnego czasu nie robisz już niczego nowego, czujesz, że nie sprawia ci to już radości? Nie bój się spróbować czegoś innego. Oczywiście wątpliwości są jak najbardziej uzasadnione, ale skoro wiesz, że posiadasz odpowiednie doświadczenie lub umiejętności - przygotuj CV i list motywacyjny i znajdź coś, co naprawdę chcesz robić.
Przygotuj się do rozmowy
Jeżeli dostałeś telefon od pracodawcy i zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną - przygotuj się do niej! Przeczytaj jak najwięcej o firmie, popytaj, przejrzyj swoje CV i spróbuj przeanalizować każdy podpunkt. Przygotuj również odpowiedni strój (najlepiej w stylu semi-formal). Przypomnij sobie swoje sukcesy i osiągnięcia. Pamiętaj, że nie powinieneś być zbyt skromny, ale z drugiej strony nie powinieneś się wywyższać. Znajdź złoty środek.
Czasami, kiedy zastanawiamy się, jak znaleźć pracę, możemy mieć wrażenie, że jest to naprawdę trudna sztuka. To prawda, nie jest to łatwe, jednak z pewnością jeżeli odpowiednio się przygotujesz, uda ci się rozpocząć pracę, która naprawdę będzie cię satysfakcjonowała.