Poradnik Pracownika

Praca i zarobki sekretarki. Jak nią zostać?

Szukasz pracy i zastanawiasz się nad objęciem stanowiska sekretarki? Jeśli jesteś osobą zaradną, komunikatywną i odpowiednio wykształconą, to bez problemu znajdziesz zatrudnienie w tym zawodzie. Zobacz, na czym polega praca sekretarki, ile można zarobić na takim stanowisku oraz jakie wymogi należy spełniać.

Praca sekretarki

Żeby móc podjąć się pracy sekretarki należy przede wszystkim znać jeżyk ojczysty w bardzo dobrym stopniu, ponadto wymaga się także znajomości co najmniej jednego języka obcego w stopniu komunikatywnym -
najczęściej jest to język angielski. Dobra sekretarka musi posiadać określone cechy personalne i interpersonalne - bardzo istotne są takie cechy jak: sumienność, rzetelność i umiejętność łatwego nawiązywania
kontaktów. Praca na tym stanowisku jest odpowiednia przede wszystkim dla osób dyskretnych i uczciwych, ponieważ osoba taka ma dostęp do poufnych informacji w firmie. Czym jeszcze powinna wykazywać się dobra
sekretarka? Przede wszystkim powinna umieć pracować samodzielnie, a także wykazywać się kreatywnością oraz umiejętnością szybkiego i trafnego podejmowania decyzji. Bardzo często od sekretarek wymaga się
doskonałego zdrowia, a przede wszystkim sprawnego wzroku, dobrego słuchu i zręczności. Sekretarka jest także osobą, która ma bezpośredni kontakt z interesantami i gośćmi, dlatego zawsze powinna wyglądać schludnie, nienagannie i elegancko.

Zarobki sekretarki

Jeśli chodzi o zarobki sekretarki, to są one bardzo zróżnicowane, jednak w obecnych czasach coraz częściej odchodzi się od wypłacania najniższej krajowej, ponieważ sekretarka stanowi niemal najważniejszą osobę w firmie, a jej praca jest kluczowa dla działania całego przedsiębiorstwa. Wynagrodzenie zazwyczaj jest wprost proporcjonalne do stażu w danej firmie - ponieważ osoba, która spędziła w danym
miejscu dużo czasu potrafi dużo lepiej rozwiązać ewentualne problemy, co sprawia, że staje się dużo cenniejszym pracownikiem. W kwestii zarobków nie bez znaczenia pozostaje też branża do której należy firma -
przedsiębiorstwa funkcjonujące w branżach które intensywnie się rozwijają zazwyczaj zapewniają są w stanie zaproponować atrakcyjniejsze wynagrodzenie.

Jak zostać sekretarką?

Jeśli umiesz obsługiwać pakiet MS Office, radzisz sobie z pisaniem raportów oraz jesteś osobą komunikatywną i dobrze zorganizowaną, to praca sekretarki będzie dla Ciebie idealna. Jak rozpocząć swoją karierę? Wszystko
zależy od tego, czego wymaga pracodawca. Właściciele firm nie zawsze wymagają od sekretarek wyższego wykształcenia, jednak może być ono istotne kiedy weźmiesz pod uwagę swoje oczekiwania związane z tym
stanowiskiem.  Jeśli chcesz zdobyć odpowiednie kompetencje, to musisz przejść właściwe kursy lub ukończyć studia. Jeśli chodzi o pierwszą opcję, to należy udać się na kurs zawodowy, na którym zostaną omówione np. takie zagadnienia, jak: administracja, zarządzanie, psychologia biznesu i podstawy księgowości. Uczęszczając na tego typu zajęcia, dowiesz się między innymi jak prowadzić rozmowy telefoniczne z klientami oraz jakie są zasady tworzenia oficjalnej korespondencji. Ukończenie odpowiednich kursów jest zazwyczaj niezbędne, jednak gdy posiadasz wykształcenie wyższe z takich kierunków jak administracja lub zarządzenie, to Twoje szanse na znalezienie zatrudnienia wzrastają.