Czym się zajmuje i ile zarabia sekretarka?
Sekretarka często bywa zawodem niedocenionym, wielu osobom kojarzy się bowiem jedynie z przynoszeniem kawy i łączeniem telefonów. Jest to jednak stereotyp krzywdzący, gdyż osoby pracujące na tym stanowisku mają dużo istotnych obowiązków i dbają o to, aby cała firma działała prawidłowo. Ile zarabia sekretarka i na czym polega jej praca? Odpowiedź znajduje się w artykule.
Czym zajmuje się sekretarka?
Sekretarka wykonuje szereg obowiązków. Oprócz tego, że prowadzi cały sekretariat, wykonuje prace biurowe, obsługuje urządzenia i wspiera działania zarządu, musi również prowadzić plan spotkań, dbać o prawidłowy obieg dokumentów w firmie, zapewniać materiały biurowe, rozmawiać z klientami, zarządzać korespondencją przychodzącą i wychodzącą, przyjmować gości czy nawet organizować podróże służbowe.
Zakres obowiązków sekretarki może być bardzo szeroki, wszystko zależy oczywiście od firmy, w której zatrudniona jest sekretarka.
Cechy idealnej sekretarki
Jaka powinna być idealna sekretarka? Przede wszystkim godna zaufania, odpowiedzialna, umiejąca Organizacja pracy – nie tylko własną, lecz także całej firmy, systematyczna, zdyscyplinowana i lojalna. Sekretarka musi dobrze reprezentować firmę, mieć miłą aparycję, wykazywać się wysoką kulturą osobistą i mieć dobry kontakt z ludźmi.
Ile zarabia sekretarka w Polsce?
Z pewnością dla każdej osoby ubiegającej się o to stanowisko istotne jest, ile zarabia sekretarka. Otóż średnie zarobki to ok. 3 391,00 zł netto. Według raportu wynagrodzenia.pl ok. 25% sekretarek zarabia ponad 4 032,00 zł netto.
To ile zarabia sekretarka zależy w dużej mierze od lokalizacji jej miejsca pracy ale również od:
- doświadczenia zawodowego,
- wiedzy a w szczególności znajomości języków obcych,
- wielkości firmy.
poziom | dolny pułap zarobków netto | mediana (zarobki netto) | górny pułap zarobków netto |
młodszy specjalista | 2 743,00 zł | 3 064,00 zł | 3 731,00 zł |
specjalista | 2 975,00 zł | 3 391,00 zł | 4 032,00 zł |
starszy specjalista | 3 030,00 zł | 3 398,00 zł | 4 120,00 zł |
Sekretarka – wymagania pracodawców
Czego wymagają pracodawcy od osób ubiegających się o pracę na tym stanowisku? Przede wszystkim odpowiedzialności, obsługi pakietu MS Office i urządzeń biurowych i doświadczenia. Często wymagana jest również biegła znajomość języka obcego, ze względu na kontakt z klientami zagranicznymi oraz prawo jazdy kategorii B. Niezbędna jest również wysoka kultura osobista, dobry kontakt z ludźmi, umiejętność pracy w zespole oraz pod presją czasu, dyskrecja, odpowiedzialność, lojalność, zaangażowanie, dyspozycyjność, terminowość oraz doskonała organizacja pracy.