Poradnik Pracownika

Czym się zajmuje i ile zarabia sekretarka?

Sekretarka często bywa zawodem niedocenionym, wielu osobom kojarzy się bowiem jedynie z przynoszeniem kawy i łączeniem telefonów. Jest to jednak stereotyp krzywdzący, gdyż osoby pracujące na tym stanowisku mają dużo istotnych obowiązków i dbają o to, aby cała firma działała prawidłowo. Ile zarabia sekretarka i na czym polega jej praca? Odpowiedź znajduje się w artykule.

Czym zajmuje się sekretarka?

Sekretarka wykonuje szereg obowiązków. Oprócz tego, że prowadzi cały sekretariat, wykonuje prace biurowe, obsługuje urządzenia i wspiera działania zarządu, musi również prowadzić plan spotkań, dbać o prawidłowy obieg dokumentów w firmie, zapewniać materiały biurowe, rozmawiać z klientami, zarządzać korespondencją przychodzącą i wychodzącą, przyjmować gości czy nawet organizować podróże służbowe.

Zakres obowiązków sekretarki może być bardzo szeroki, wszystko zależy oczywiście od firmy, w której zatrudniona jest sekretarka.

Cechy idealnej sekretarki

Jaka powinna być idealna sekretarka? Idealna kandydatka na sekretarkę powinna odznaczać się zestawem cech przydatnych do wykonywania pracy na takim stanowisku. Przede wszystkim powinna być godna zaufania, odpowiedzialna, umiejąca organizować czas pracy – nie tylko własną, lecz także całej firmy, systematyczna, zdyscyplinowana i lojalna. Sekretarka musi dobrze reprezentować firmę, mieć miłą aparycję, wykazywać się wysoką kulturą osobistą i mieć dobry kontakt z ludźmi.

Ile zarabia sekretarka w Polsce?

Z pewnością dla każdej osoby ubiegającej się o to stanowisko istotne jest, ile zarabia sekretarka. Otóż średnie zarobki to ok. 3 772,00 zł netto. Według raportu wynagrodzenia.pl ok. 25% sekretarek zarabia ponad 4 407,00 zł netto.

To ile zarabia sekretarka zależy w dużej mierze od lokalizacji jej miejsca pracy, ale również od:

poziom 

dolny pułap zarobków netto

mediana (zarobki netto)

górny pułap zarobków netto

młodszy specjalista

3 084,00 zł

3 404,00 zł

4 099,00 zł

specjalista

3 308,00 zł

3 772,00 zł

4 407,00 zł

starszy specjalista

3 356,00 zł

3 724,00 zł

4 734,00 zł

Sekretarka – wymagania pracodawców

Czego wymagają pracodawcy od osób ubiegających się o pracę na tym stanowisku? Przede wszystkim odpowiedzialności, obsługi pakietu MS Office i urządzeń biurowych i doświadczenia. Często wymagana jest również biegła znajomość języka obcego, ze względu na kontakt z klientami zagranicznymi oraz prawo jazdy kategorii B. Niezbędna jest również wysoka kultura osobista, dobry kontakt z ludźmi, umiejętność pracy w zespole oraz pod presją czasu, dyskrecja, odpowiedzialność, lojalność, zaangażowanie, dyspozycyjność, terminowość oraz doskonała organizacja pracy.