Copywriter – zarobki w Polsce, wymagania, najważniejsze cechy
Copywriter to stosunkowo nowy zawód w Polsce. Warto jednak bliżej się mu przyjrzeć, ponieważ coraz więcej firm poszukuje profesjonalnych „tekściarzy”. Słowo być może jest nieco niefortunne, jednak w języku polskim trudno znaleźć odpowiednie określenie dla tej specjalności. Kim jest copywriter? Czy jego praca polega na kopiowaniu? Jakie cechy powinien posiadać idealny kandydat na to stanowisko i czego wymagają pracodawcy? Przede wszystkim jednak, jak wyglądają zarobki copywritera w Polsce? Przeczytaj i dowiedz się więcej!
Kim jest copywriter?
Jak już wspominano na początku, trudno znaleźć dobry odpowiednik tego słowa w języku polskim. Aktualnie wielu osobom zawód ten więc kojarzy się z kopiowaniem i przepisywaniem innych tekstów, co oczywiście nie jest prawdą. Copywriter głównie tworzy teksty i slogany wykorzystywane w reklamie. W jego kompetencjach często leży również przygotowanie scenariuszy do spotów reklamowych oraz redakcja tekstów.
Copywriter jest autorem tekstów nie tylko na stronach internetowych, lecz także na ulotkach, plakatach, folderach itp. Często również pisze artykuły zgodnie z zasadami SEO, co pomaga w pozycjonowaniu witryny. Warto jednak dodać, że stanowisko to nieco się zmienia, ponieważ jeszcze jakiś czas temu popularnym jego rodzajem był SEO copywriter, którego głównym zadaniem było tworzenie tekstu z zastosowaniem fraz kluczowych, w których niekoniecznie liczyła się jakość treści, ale odpowiednia konstrukcja tekstu. Obecnie jednak jakość jest bardzo ważna i zwraca się na nią szczególną uwagę.
Copywriter może pracować właściwie w każdej firmie, jednak najczęściej zatrudniany jest w agencjach reklamowych lub PR-owych. Ludzie wykonujący ten zawód pracują zazwyczaj na etacie, jednak coraz częściej są freelancerami i tworzą teksty dla wielu firm.
Cechy dobrego copywritera
Jakie cechy posiada idealny copywriter? Oczywiście osoba na takim stanowisku musi posiadać łatwość w wyrażaniu myśli i tak zwane „lekkie pióro” - końcu słowo jest jej narzędziem pracy. Niezbędna jest też doskonała znajomość języka, w którym tworzone są teksty, aby komunikat był przekazany w możliwie najbardziej zrozumiały sposób. Oprócz tego copywriter musi wykazywać się kreatywnością, wiedzieć jak istotna jest siła perswazji i posiadać wiedzę z zakresu marketingu oraz SEO. Równie ważne jest szybkie i sprawne wyszukiwanie informacji. Trudno znaleźć kogoś, kto specjalizuje się w każdej dziedzinie, dlatego też często umiejętność odnalezienia dobrej jakości źródeł jest kluczowa. Przydatna może być znajomość języków obcych, nie tylko jeżeli chodzi o pisanie tekstów, lecz także właśnie o wyszukiwanie informacji. Niektóre tematy są znacznie głębiej zanalizowane np. w języku angielskim. Copywriter musi umieć pracować zarówno samodzielnie, jak i w grupie, często pod presją czasu.
Istotne jest, aby w każdym tekście czy sloganie dopasować styl do odbiorcy. Jedną z podstawowych umiejętności powinno być tworzenie wzoru osoby, do której skierowany jest tekst. Musimy dokładnie wiedzieć, do kogo piszemy.
Jakie studia powinien skończyć copywriter?
Nie ma jasno postawionych wymagań co do wykształcenia copywritera, najważniejsza jest praktyka. Odpowiednim kandydatem będzie po prostu taka osoba, która dobrze i zrozumiale formułuje myśli i potrafi to robić. Co prawda osobom, które ukończą studia filologiczne, może być nieco łatwiej, jednak aktualnie nie jest to wyznacznik.
Copywriter – zarobki w Polsce
Dla każdej osoby, która chce podjąć pracę jako copywriter, zarobki są jedną z najbardziej istotnych kwestii. Rzecz jasna nie ma tutaj jednej stawki i trudno określić, ile będzie zarabiać osoba, która podejmie się tej pracy. Przyjmuje się jednak, że jest to średnio 5 363 zł netto, jeżeli chodzi o zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.
Trzeba natomiast przyznać, że copywriter najczęściej jednak zatrudniany jest na podstawie umowy o dzieło, gdzie niekoniecznie jest to główne jego źródło dochodu. Szacuje się, że wynagrodzenie na tym stanowisku przy tego rodzaju umowie waha się w przedziale od 1 000 zł do 4 000 zł netto.
Istnieją również zupełnie inne stawki: za znormalizowane strony (zazwyczaj 1800 lub 1600 znaków ze spacjami) lub za 1000 zzs. Tutaj wiele zależy od przeznaczenia tekstu (tzw. preclowe i zapleczowe są o wiele tańsze). Trudno więc ustalić konkretną stawkę, ponieważ wahają się od kilku do kilkuset złotych w zależności od rodzaju stworzonego artykułu. Przyjmuje się, że powinno być to minimum 10 złotych, nie da się jednak ukryć, że nie będzie to tekst wysokiej jakości. Oczywiście, jak w każdym zawodzie, także i wśród copywriterów znajdą się osoby, które tekst wyceniają bardzo nisko. Pamiętajmy jednak, że w takim przypadku najczęściej teksty pisane są przez osoby bez doświadczenia, a treść jest zazwyczaj nieprofesjonalna.
Czego wymagają pracodawcy?
Jakie wymagania stawiają pracodawcy? Po przeanalizowaniu kilkudziesięciu ogłoszeń możemy z całą pewnością stwierdzić, że jest to przede wszystkim kreatywność, rzetelność, dobra organizacja czasu, łatwość w posługiwaniu się słowem i wyszukiwaniu informacji, doskonała znajomość języka polskiego i przynajmniej w stopniu podstawowym angielskiego, wykształcenie wyższe, znajomość trendów na rynku marketingu i reklamy, znajomość zagadnień SEO, doświadczenie na podobnym stanowisku i biegłość w obsłudze programu MS Office. Warto również przygotować ciekawe, wyczerpujące portfolio, które będzie dokumentowało nasze doświadczenie w tej dziedzinie.