Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Praca i zarobki copywritera. Jak nim zostać?

Praca copywritera dla wielu osób jest pracą marzeń. Zawód copywritera przybiera różne formy. Niektóre osoby piszą jako freelancerzy i samodzielnie pozyskują zlecenia na teksty. Jeszcze inni copywriterzy pracują na stałe w agencjach marketingowych lub copywriterskich. Nie brakuje także ludzi, którzy utrzymują się z pisania na portalach przeznaczonych dla zleceniodawców i zleceniobiorców.

Praca copywritera

Copywriter to osoba odpowiedzialna za tworzenie treści. Bardzo często to właśnie copywriter odpowiada za treść reklam prasowych, telewizyjnych i radiowych, a także treść różnorodnych materiałów promocyjnych. Istnieje ogromna liczba rodzajów tekstów, jakie może tworzyć copywriter. Forma i charakter pracy copywritera zależy w dużej mierze od tego, czy pracuje on na etacie. Copywriter może pracować na przykład w agencji marketingowej, reklamowej lub sklepie albo być freelancerem. Tę ostatnią formę copywritingu z pewnością docenią indywidualiści. Osoby, które cenią sobie wolność, doskonale odnajdują się w pracy freelancera, natomiast osoby, które piszą na etacie, mogą cieszyć się stabilnym zatrudnieniem. Predyspozycje do wykonywania tego zawodu mają osoby kreatywne, a także takie, które bardzo dobrze posługują się jakimś językiem, na przykład polskim.

Zarobki copywritera

Zarobki copywritera uzależnione są od różnych czynników. Dla przykładu freelancerzy bardzo często rozliczają się na podstawie liczby napisanych znaków ze spacjami (zzs). W tym przypadku nie ma konkretnego limitu, ile zarobić może copywriter, ale jest oczywiste, że nie może on przekroczyć pewnej liczby znaków ze spacjami dziennie, na przykład 30 tysięcy. Każdy przecież wie, jak ważna w wydajnej pracy jest regeneracja oraz jak ważne jest życie prywatne. W przypadku freelancingu nie tylko jednak od liczby napisanych znaków ze spacjami zależą zarobki copywritera. Bardzo ważna jest także stawka ustalona ze zleceniodawcą. Zazwyczaj rozliczenie jest na podstawie stałej stawki za tysiąc napisanych znaków ze spacjami. Z kolei copywriterzy, którzy pracują na etacie, mogą cieszyć się stabilnym zatrudnieniem i stałą pensją. Z drugiej strony w ich przypadku istnieje pewien limit zarobku, którego nie mogą przekroczyć ze względu na stałą płacę.

Który wariant jest lepszy, jeśli chodzi o zarobki copywritera? To kwestia indywidualna, gdyż sporo zależy od stawek freelancera, a także od tego, ile może zaoferować konkretna firma/agencja swoim pracownikom. W przypadku pracy na portalach dla copywriterów zazwyczaj każdy tekst jest inaczej wyceniany.  Dane wskazują, że średnia zarobków copywritera wynosi w Polsce 5300 brutto. To jednak bardzo indywidualna kwestia i różnice w zarobkach różnych przedstawicieli tego zawodu w Polsce mogą być gigantyczne.

Jak zostać copywriterem?

Aby zostać copywriterem, nie jest wymagane konkretne wykształcenie. Tak naprawdę każdy, kto bardzo dobrze pisze w określonym języku i potrafi tworzyć unikalne treści na podany temat, a także używając określonych fraz kluczowych, może zostać copywriterem. Bardzo często na samym początku pracy w copywritingu, piszący zarabiają na portalach. Nierzadko także pierwszym krokiem jest pozyskanie zlecenia jako freelancer. Aby zostać freelancerem, wbrew pozorom, nie trzeba zakładać własnej firmy. Istnieją bowiem portale, które dają możliwość wystawiania faktur osobom bez zarejestrowanej działalności gospodarczej. To spore ułatwienie dla każdego copywritera

Copywriting to dla wielu osób sposób na życie. Z tej pracy bardzo często można nie tylko się utrzymywać, ale także naprawdę dobrze zarabiać.