Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak zrobić portfolio? Porady dla początkujących

Istnieje wiele zawodów, w których niezwykle ważny jest dotychczasowy dorobek. Pracodawca, przed zatrudnieniem pracownika, chce sprawdzić jego wcześniejsze prace, by upewnić się, że zatrudni odpowiednią osobę. Nic w tym dziwnego, nikt z nas nie chce znaleźć kota w worku. Jak zrobić portfolio? Co powinno się w nim zawrzeć? W niniejszym artykule przedstawiamy porady dla początkujących.

Czym jest portfolio?

Portfolio jest zbiorem prac wykonanych przez daną osobę. Wykonane może być w formie fizycznej lub cyfrowej. Zazwyczaj kojarzy się ono z pojęciem teczki, w której swoje prace przechowują malarze czy studenci ASP. Jest to jak najbardziej poprawne skojarzenie, warto wiedzieć jednak, że zawody artystyczne nie są jedynymi, w których ważne jest portfolio.

I tak obok malarzy, ilustratorów, projektantów, fotografów, modelek, grafików czy muzyków portfolio przyda się również z pewnością tłumaczom, copywriterom, programistom, korektorom, redaktorom czy architektom.

Portfolio zamiast doświadczenia zawodowego?

Warto zaznaczyć, że portfolio może być doskonałą przepustką do dostania pracy dla osób bez doświadczenia zawodowego czy preferowanego przez pracodawcę wykształcenia. Załóżmy, że interesujemy się grafiką komputerową. Wykonaliśmy mnóstwo prac, w różnych programach, wszystko mamy udokumentowane, a nasze portfolio pęka w szwach. Jednak wszystko robiliśmy “do szuflady”, jesteśmy samoukami, nie współpracowaliśmy z żadną firmą. Dzięki temu, że potencjalny pracodawca zobaczy nasze prace, może przekonać się, że posiadamy potrzebne umiejętności, nawet jeżeli nasze CV świeci pustkami.

Dlatego też jeśli robimy coś dla siebie, sami kształcimy się w jakimś kierunku, stworzenie portfolio wydaje się wręcz koniecznością, aby pasja stała się także źródłem zarobków.

Jak zrobić portfolio?

Jak więc powinno wyglądać portfolio? Co powinniśmy w nim zawrzeć? Jaką formę może przybrać?

Fizycznie czy cyfrowo?

Ważna jest oczywiście forma portfolio. Niektórzy decydują się na fizyczną postać, inni cyfrową lub też obie jednocześnie. W niektórych zawodach forma wybiera się sama - jak w przypadku malarza czy programisty, lecz często to my musimy zadecydować, co chcemy zrobić.

Forma fizyczna - książka, teczka z rysunkami, grafikami, zdjęciami - jest z pewnością dobrym rozwiązaniem. Po pierwsze możemy mieć ją zawsze ze sobą, nie potrzebujemy dostępu do internetu, mamy wszystko pod ręką. Jeśli chodzimy na spotkania w sprawie pracy, fizyczne portfolio to doskonały pomysł.

Z kolei forma cyfrowa jest o wiele prostsza - możemy ją przesłać w każdej chwili dalej, udostępnić na swoich social mediach, dołączyć link do CV czy listu motywacyjnego, uaktualniać ją bezproblemowo i wysłać nawet do pracodawców z drugiego końca świata.

Wybór zależy tylko od nas - warto jednak, jeśli mamy taką możliwość, rozważyć obie formy jednocześnie.

Elementy portfolio

Głównym elementem twojego portfolio są oczywiście prace. Pamiętaj jednak, by wybrać tylko te, z których jesteś najbardziej zadowolony, są najbardziej dopracowane i rzeczywiście pokazują twoje umiejętności. Jeśli starasz się o posadę ilustratora, nie musisz przynosić na spotkanie czy zamieszczać na stronie wszystkich rysunków, jakie w życiu stworzyłeś. Oczywiście jeśli chcesz, możesz za pomocą starszej pracy pokazać swój progres, ale odpowiednia selekcja prac jest koniecznością.

Jeśli decydujesz się na stronę internetową, pamiętaj, że musi być ona bardzo intuicyjna, prosta, posiadać tylko najważniejsze informacje. Ktoś kto ją odwiedzi, nie może poczuć się przytłoczony i zagubiony - na przykład przez nadmiar kolorów, odnośników itp. Czasami warto postawić na minimalizm.

W przypadku strony internetowej, musimy przyciągnąć do siebie potencjalnego pracodawcę już na samym początku. Warto zawrzeć swoje prace w widocznym miejscu na stronie głównej, tak aby od razu po wejściu dana osoba wiedziała, czego jeszcze może się spodziewać.

Aktualizujmy stronę! Jeśli ktoś wejdzie na naszą witrynę i zobaczy, że ostatnio dodaliśmy jakąś pracę 3 lata temu, może pomyśleć, że zawiesiliśmy działalność albo przestaliśmy się rozwijać w tym zakresie.

Same prace to za mało, warto więc w portfolio napisać kilka słów o sobie - pamiętajmy jednak, że powinien być to zwięzły opis - choć prawda jest brutalna, nikogo nie interesuje jak wyglądały nasze lekcje w szkole podstawowej lub kto był naszą ulubioną piosenkarką w 3 klasie. Stawiajmy na najważniejsze informacje dotyczące tego, czym się zajmujemy.

Pamiętaj również o pozostawieniu danych do kontaktu. Jeśli ktoś ogląda twoje CV, chce z tobą współpracować, ale nigdzie nie znajdzie możliwości dotarcia do ciebie, będzie zmuszony zrezygnować.

Portfolio może nam pomóc w znalezieniu wymarzonej pracy, dlatego warto przyłożyć się do jego tworzenia i sprawić, by nie straciło na aktualności!