Poradnik Pracownika

Pomysł na innowacyjny biznes, który przyciągnie duże zyski!

Z pewnością wielu z nas zastanawia się od czasu do czasu, jak by to było, gdybyśmy porzucili pracę na etacie i założyli własną działalność gospodarczą. Pracowanie na cudzy rachunek nierzadko nas frustruje i marzymy o tym, by robić coś tylko swojego. Jednocześnie zastanawiamy się, skąd wziąć pomysł na innowacyjny biznes, który przyciągnie do nas klientów. Jak się inspirować? Co robić, by zacząć w końcu działać? Podpowiadamy w niniejszym artykule, który rozpoczyna cykl o prowadzeniu działalności gospodarczej.

Skąd wziąć pomysł na innowacyjny biznes?

Nie zawsze jest tak, że od początku wiemy, co chcemy robić i jesteśmy zdeterminowani, by robić to na własny rachunek. Często szukamy swojej drogi, bo wiemy, że praca na etacie nie jest dla nas, jednak zupełnie nie potrafimy znaleźć czegoś, co sprawiłoby, że przyciągnęlibyśmy do siebie klientów. Pomysł na innowacyjny biznes jest ważny przy planach założenia własnej firmy, jednak skąd go wziąć? Czy sięgać po gotowe rozwiązania?

Nie da się ukryć, że bez innowacyjnego pomysłu nasze plany pracy na własny rachunek mogą się skończyć tylko na marzeniach. Z drugiej strony może się nam wydawać, że na rynku jest już dosłownie wszystko – w czym jest sporo racji. Jednak nie znaczy to, że nie ma żadnej niszy, w którą możemy wejść, że nie możemy wpaść na coś, co nie przyszło do głowy już wcześniej komuś innemu! Warto próbować, inspirować się, przeglądać aktualności z interesujących nas branży i przede wszystkim – nie poddawać się na starcie.

Odnalezienie idealnego pomysłu na biznes może okazać się praco- i czasochłonne. W dodatku pierwszy pomysł nie zawsze wypala, ale jeśli jesteśmy zdeterminowani, warto podejmować kolejne próby. Porażki często przybliżają nas do sukcesu, bo uczymy się na własnych błędach.

Inspiracje i konsultacje

Skąd więc wziąć pomysł na innowacyjny biznes? Konieczne są otwarte szeroko oczy na wszelkie inspiracje, które nas otaczają. Warto dokładnie przyglądać się temu, co dzieje się w internecie, czytać fora, strony branżowe, zerkać na wypowiedzi użytkowników na eksperckich blogach. Musisz znać trendy, nawet jeśli uważasz, że pójdą za nimi miliony, a ty chcesz być wyjątkowy. Mogą one stanowić podstawę do dalszej pracy.

Poza tym dokładnie przyglądaj się także swojej codzienności. Co przydałoby ci się w codziennym życiu? Czy jest dostępne na rynku? Zapytaj bliskich i znajomych, czego potrzebują, co ułatwiłoby im życie. Patrz na rzeczy inaczej, szerzej, szukaj nowych zastosowań, bądź jak najbardziej kreatywny. Zrozumienie ludzkich potrzeb może być dla nas kluczowe. Niczego nie traktujmy jako fanaberii, zastanawiajmy się nad przeznaczeniem wszystkiego, co może nas otaczać.

Myśl o przyszłości

Sam pomysł na innowacyjny biznes może nam się wydawać wyjątkowy… do momentu aż nie zaczniemy zastanawiać się, co dalej. Myślisz o stronie internetowej, która skupi wiele osób? Przemyśl, co stanie się, kiedy użytkownicy już się na niej znajdą. Czy na pewno zapewnisz im tyle rozrywki czy wiedzy, że będą chcieli zaglądać do tego miejsca każdego dnia? Co możesz im zaproponować? Czy tobie podoba się strona, o której myślisz? Czy chcesz z niej korzystać? Nie musisz wybiegać w daleką przyszłość – bezpieczniej wręcz jest tego nie robić. Jednak musisz zawsze zastanawiać się, co będzie dalej, aby nie utknąć w martwym punkcie.

Inspiracja czy kopia pomysłu?

Zdarza się także, że zauważamy coś na rynku zagranicznym i planujemy szybko skopiować to na rynek polski. Niestety, w ogromnej ilości przypadków to się po prostu nie sprawdza. Kopia po pierwsze nie jest zbyt dobrze widziana przez użytkowników, po drugie czerpanie z cudzych pomysłów to swego rodzaju pójście na łatwiznę i kiedy w końcu musimy dodać coś od siebie, okazuje się, że nie potrafimy.

Sukces? Tylko w niszy!

Bardzo dużo mówi się o tym, że przyszli przedsiębiorcy muszą odnaleźć niszę, którą zapełnią. Jednak pamiętajmy o jednym – to nie znaczy, że musimy być jedyną firmą na tym małym, odnalezionym przez nas rynku.

Nisza zmieści w sobie więcej przedsiębiorstw i każde z nich może sobie doskonale poradzić. Z części stworzą dobrą całość – pod warunkiem, że naprawdę dobrze dopracują swój projekt.

Najważniejsze jest działanie!

Pomysł na innowacyjny biznes może zakiełkować w naszej głowie bardzo szybko. Wydaje nam się jednak, że musimy go maksymalnie dopracować, by w ogóle zacząć myśleć o własnej działalności. Perfekcjonizm może okazać się naszym największym wrogiem.

Po pierwsze musimy pamiętać, że perfekcjoniści nigdy nie będą do końca zadowoleni z tego, co robią. Dlatego też ciągle będą uważać, że to jeszcze nie jest odpowiedni czas, przedłużać moment wejścia na rynek, co nie jest dobrą praktyką. Dlaczego?

W tym czasie może okazać się, że na rynek z takim samym pomysłem wejdzie ktoś, kto wcale nie realizuje go idealnie, ale działa i dzięki temu ma nad nami przewagę. Najważniejsze jest bowiem to, żeby działać. Oczywiście, zanim zaczniemy, konieczne jest przygotowanie, jednak jeśli wpadniemy w sidła perfekcjonizmu, żaden czas nie będzie nam się wydawał odpowiedni do tego, by pokazać nasze produkty czy usługi światu.

Konsultujmy nasze prace nad pomysłem, słuchajmy, co mówią nam inni. Oni mogą podpowiedzieć nam, że oto właśnie przyszedł czas, w którym ze spokojem możemy wejść na rynek i zacząć swoje działania. Praca na „żywym organizmie” również ma wiele plusów.

Pomysł na innowacyjny biznes to za mało

Mamy pomysł na innowacyjny biznes! To świetnie, ponieważ część pracy jest już za nami. Ale to tylko mała część, bo przed nami wiele innych zadań, których nie możemy pominąć, jeśli chcemy osiągnąć sukces!

Przede wszystkim niezbędne jest zbadanie, czy to, co wymyśliliśmy, naprawdę jest potrzebne i znajdzie swoich odbiorców. Może nam się wydawać, że każdy chciałby to mieć, a koniec końców okaże się, że oprócz nas, nikt nie widzi takiej potrzeby.

Dlatego też pytajmy – róbmy ankiety w mediach społecznościowych, rozmawiajmy ze znajomymi i rodziną. Pamiętajmy, by postarać się o to, by odpowiedzi były jak najbardziej szczere – w końcu od tego zależy w dużej mierze, czy nasza działalność nie będzie porażką.

Ludzie nie lubią zmian – często dlatego, że się ich po prostu boją. W związku z tym naszym zadaniem jest również przekonanie ich do tego, co chcemy zrobić, pokazanie, że z naszą usługą czy produktem życie rzeczywiście zmieni się na lepsze. Postarajmy się ich przekonać, że zmiany są dobre i im potrzebne.

Jeśli naszym pomysłem jest ulepszenie czegoś, co na rynku już jest, pamiętajmy o jednym – musi być to zmiana, która będzie jak najbardziej widoczna. Tak, żeby odbiorcy rzeczywiście poczuli, że działamy na ich korzyść, naprawiliśmy coś, co u innych działa gorzej czy mniej intuicyjnie

Takie działania sprawią, że już na starcie dowiemy się, czy nasz pomysł na innowacyjny biznes jest sensowny i znajdzie swoich odbiorców, co jest bardzo ważne w początkowej fazie zakładania działalności. Jeśli okaże się, że pomysł nie wypalił – próbujmy dalej. Dzięki błędom w trakcie procesu wymyślania idei, nasz projekt będzie ulepszany już na starcie!