Uśmiech w biznesie - czy ma duże znaczenie?
Jesteś nowym pracownikiem. Przychodzisz do biura i widzisz swoich współpracowników z zaciętymi minami, niektórzy wyglądają na zdenerwowanych, jeszcze inni na smutnych czy obojętnych. Nagle pojawia się ktoś, kto od progu jest uśmiechnięty i zadowolony. Najpewniej to właśnie ta osoba sprawi, że odetchniesz z ulgą. Jesteś sprzedawcą i razem z kolegą spotykasz się z klientem. Kolega ma kiepski humor, ty czujesz się świetnie. Jak myślisz, z kim chętniej będzie rozmawiał klient i kto szybciej przekona go do korzystania z usług? Widoczne zadowolenie przyciąga i wzbudza sympatię! Uśmiech w biznesie ma duże znaczenie, na wielu polach.
Uśmiech w biznesie jest bardzo ważny!
Podane powyżej przykłady obrazują, jak istotny jest uśmiech w biznesie. Dzięki niemu zyskujemy sympatię, wzbudzamy zaufanie, współpraca z innymi układa się lepiej, jesteśmy postrzegani jako bardziej zaangażowani i nierzadko właśnie tak jest.
Oczywiście nie chodzi o przyklejony, sztuczny uśmiech, który sprawi, że będziemy wyglądać co najmniej dziwnie. Pamiętajmy, że szczere zadowolenie widać również w spojrzeniu. Czy to oznacza, że jeżeli nie mamy ochoty na uśmiech, nie powinniśmy go wymuszać? Są pewne sposoby, by uśmiechać się i być zadowolonym!
Zadowolenie na zawołanie?
Mówi się, że uśmiechamy się, gdy jesteśmy szczęśliwi. Jednak warto wiedzieć, że gdy się uśmiechamy, możemy stać się szczęśliwi. Kiedy do naszego mózgu dociera, że mięśnie twarzy układają się w uśmiech, od razu zachowuje się tak, jakbyśmy byli szczęśliwi. To dlatego tak wiele mówi się o uzdrawiającej mocy uśmiechu. Oczywiście nie zawsze i nie w każdej sytuacji, ale to właśnie uśmiech może nas wprowadzić w dobry nastrój, a nie tylko być jego odzwierciedleniem.
Udowodniono jeszcze, że na lepszy humor wpływa również czytanie takich zdań jak np.: Jestem szczęśliwy, Cieszę się, Mam świetny humor. Spróbujmy więc zawsze w zasięgu ręki mieć karteczkę, która poprawi nasze samopoczucie. To tak niewiele, a naprawdę może pomóc, warto więc spróbować.
Uśmiech w biznesie już od pierwszego spotkania
Pracodawca czy rekruter najprawdopodobniej mając do wyboru dwóch kandydatów o zbliżonych czy takich samych umiejętnościach, wybiorą tego, który częściej się uśmiecha, wygląda na bardziej zadowolonego. Przede wszystkim tacy ludzie zazwyczaj od razu wzbudzają sympatię, robią lepsze wrażenie, wzbudzają zaufanie i pokazują, że mają pozytywne nastawienie. Pozytywne nastawienie jest już całkiem dobrym początkiem do zaangażowania pracownika w życie firmy i wykonywane zadania, a jak wiadomo, jest to bardzo ważne. Kiedy bowiem firma kogoś zatrudnia, chce by został w niej jak najdłużej i identyfikował się z tym miejscem.
Warto więc już od rozmowy kwalifikacyjnej pokazać, że jesteśmy pozytywnie nastawieni i radośni. Nie chodzi o wybuchy śmiechu i szeroki uśmiech przez całą rozmowę, ale o szczere, niewymuszone radosne grymasy. Rekruterzy wiedzą, jak istotny jest uśmiech w biznesie i doceniają go.
Oczywiście nierzadko przed rozmową jesteśmy bardzo zestresowani i trudno nam “wejść” w dobry nastrój. Postarajmy się poprawić sobie humor przed rozmową - obejrzeć jakiś zabawny filmik, zdjęcie słodkiego kota, zadzwonić do kogoś bliskiego. Może się to wydawać banalne, ale naprawdę może pomóc w budowaniu szczerego uśmiechu. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i nierzadko już wtedy wydajemy opinię o człowieku.
Współpracownicy a uśmiech w biznesie
Wielokrotnie mówi się o tym, jak ważna jest atmosfera w pracy. Niestety wielu z nas skupia się przede wszystkim na narzekaniu, byciu niezadowolonym, szukaniem negatywów. Atmosfera robi się więc napięta, nie czujemy się dobrze, a marudzenie się udziela, można powiedzieć, że jest wręcz zaraźliwe.
Promieniem słońca jest więc osoba, która w takim miejscu będzie chciała zarażać uśmiechem. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku, ale jeśli pokażemy, że wszystko ma dobre strony, znajdziemy pozytywy, zaangażujemy się w wykonywanie swoich obowiązków i uśmiech niemal na stałe zagości na naszej twarzy, całkiem prawdopodobne jest, że nasi współpracownicy spróbują zrobić to samo.
Uśmiech w biznesie i klienci
Uśmiech w biznesie jest również bardzo ważny w relacji z klientem. Mówi o tym Dan Hill w książce “About Face”, która traktuje o tym, jak emocje wpływają na decyzje zakupowe klientów. Hill przeprowadził na ten temat wiele badań, które pokazywały, że jeśli ktoś uśmiecha się nieszczerze, nie ma rewelacyjnych wyników sprzedaży, nie sprawia, że klient jest bardziej zadowolony, kupuje chętniej i więcej. Dlatego tak bardzo podkreśla się rolę szczerego uśmiechu i prawdziwego zadowolenia.
W związku z tym rekruterzy poszukujący kandydatów na stanowiska związane z handlem, pracą z klientem, sprzedażą, zwracają baczną uwagę na to, czy kandydat się uśmiecha i w jaki sposób to robi. Tak jak już wspominaliśmy na początku - kiedy klient ma do czynienia z kimś prawdziwie zadowolonym, będzie z nim chętniej rozmawiał, bliżej zapozna się z jego ofertą. Osoby, które się uśmiechają, wzbudzają sympatię i zaufanie, które są niezwykle ważne w tego rodzaju zawodach.
Niektórzy mają wyraz twarzy, który sprawia, że ciągle wyglądają na zadowolonych - to może wiele ułatwić. Jeśli jednak uśmiech nie przychodzi nam z taką łatwością, a jak tylko przestaniemy się uśmiechać, wyglądamy co najmniej groźnie - pomóżmy sobie, to możliwe! Uśmiech w biznesie ma wielką moc, warto to zauważyć i docenić!