Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Własna strona internetowa - alternatywa dla CV?

W dzisiejszych czasach chcemy pokazać się rekruterom i potencjalnemu pracodawcy z jak najlepszej strony. Zależy nam na tym, aby być widocznym w zalewie dokumentów aplikacyjnych. Dlatego też coraz częściej decydujemy się na kreatywne CV w różnej postaci. Jedną z nich jest własna strona internetowa, która może być połączeniem naszego życiorysu i portfolio. Dzięki temu, że rekruter dostanie link do naszej strony, pokażemy mu, że interesuje nas technologia, chcemy iść z duchem czasu i wykorzystywać wiele dostępnych nam możliwości. Czy własna strona internetowa powinna zastąpić CV? Jak ją zbudować, by zawierała wszystkie najważniejsze wiadomości?

Własna strona internetowa zamiast CV?

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że przygotowanie własnej strony internetowej zamiast CV może nie  być dobrym posunięciem. Strona sprawdza się bowiem doskonale jako uzupełnienie dokumentów aplikacyjnych i nie zawsze może być ich zastępstwem. Jeśli więc w ogłoszeniu jasno napisane jest, że kandydatów prosi się o wysłanie CV czy listu motywacyjnego, zróbmy to w tradycyjnej formie, jednak nie zapomnijmy o umieszczeniu linku do swojej strony na dokumentach. Jeśli rekrutera zainteresuje nasze CV, z pewnością będzie chciał poszerzyć swoją wiedzę o nas i wjedzie na naszą stronę.

Jeśli jednak prześlemy rekruterowi link do strony, kiedy prosił o wysłanie dokumentów, może po prostu nie wziąć nas pod uwagę, zapraszając kandydatów do kolejnego etapu rekrutacji, ponieważ nie spełniliśmy wymagań.

Własna strona internetowa - jak powinna wyglądać?

Jeżeli już zdecydujemy się za założenie własnej strony internetowej, która ma pełnić funkcję naszego CV, musimy dokładnie ją przygotować i sprawić, by wyglądała jak najbardziej profesjonalnie. O czym musimy pamiętać?

Nie musisz tworzyć strony sam

Jeśli nie potrafisz tworzyć stron WWW, poproś o pomoc ekspertów. Założenie bloga na darmowej platformie i niedopasowanie go do rodzaju wizytówki, którą chcemy stworzyć, może sprawić, że strona będzie nieintuicyjna, a rekruter szybko zrezygnuje z przeglądania jej. Warto pamiętać o panujących trendach, ale przede wszystkim postawić na przejrzystość i minimalizm - pamiętajmy, że co za dużo, to niezdrowo!

Jeśli zajmujesz się tworzeniem stron, witryna powinna być twoją najlepszą wizytówką. Koniecznie zaznacz, że została wykonana samodzielnie i jest częścią twojego portfolio. Jeśli będzie funkcjonalna i przemyślana, z pewnością zaplusujesz u potencjalnego pracodawcy.

Przygotuj teksty

Własna strona internetowa może być formą storytellingowego CV, dzięki któremu uzupełnisz te informacje, które skrótowo zawarte zostały w dokumencie z życiorysem. Możesz opisać swój cel zawodowy, najważniejsze osiągnięcia, przykłady, które potwierdzają twoje umiejętności. Dodatkowo tekst o tobie przybliży cię potencjalnemu pracodawcy, pokaże, czym się interesujesz, jak to wpływa na twoją pracę.

Pamiętaj jednak, że strona nie może być ścianą tekstu - możesz w niej zawrzeć więcej niż w CV, jednak ściana tekstu nie jest dobrym pomysłem. Pamiętaj, że rekruter codziennie czyta mnóstwo życiorysów innych kandydatów i nie ma czasu na to, by poświęcać go zbyt wiele na jednego z nich.

Teksty powinny być zwięzłe, ale napisane ciekawym językiem i przyciągające odbiorcę. Pamiętaj również o tym, jak istotna jest poprawność językowa. Błędy ortograficzne, literówki czy przecinki w przypadkowych miejscach mogą pokazać, że nie podchodzisz do sprawy profesjonalnie. Poproś kogoś o przeczytanie tekstów i wprowadzenie ewentualnych poprawek.

Podział jest istotny

Własna strona internetowa powinna posiadać zakładki, tak aby rekruter od razu mógł przejść do interesującej go części. Dzięki temu zaoszczędzimy czas oraz sprawimy, że wszystko będzie jeszcze bardziej czytelne. O jakich zakładkach warto pomyśleć?

  • O mnie,
  • Doświadczenie zawodowe,
  • Umiejętności,
  • Zainteresowania,
  • Kontakt,
  • Portfolio.

Oczywiście nie muszą się nazywać dokładnie w ten sposób, twoja kreatywność również jest ważna, pamiętaj jednak, że wszystko musi być zrozumiałe dla odbiorcy.

CV i portfolio w jednym

Własna strona internetowa może być jednocześnie naszym życiorysem zawodowym i portfolio. Dzięki umieszczeniu wszystkiego w jednym miejscu, rekruter będzie miał pełny obraz naszego doświadczenia. Jeżeli więc naszą pracę możemy przedstawić za pomocą własnej witryny - koniecznie to zróbmy!

Takie CV i portfolio jednocześnie sprawdzą się doskonale w przypadku grafika, fotografa, ilustratora, copywritera, programisty itp.

Aktualizacja

Na koniec warto zapamiętać istotną rzecz - twoja strona musi być na bieżąco aktualizowana. Jeśli rekruter zobaczy miejsce, w którym opisujesz swoje doświadczenie do 2015 roku, a w umiejętnościach masz obsługę systemu Windows, natomiast twoje portfolio w dużej mierze będzie składało się z plików, których nie można otworzyć, wyjdzie ze strony, myśląc, że niczego się z niej nie dowie. Każdą zmianę z zawodowym życiu zapisz w witrynie i kontroluj stale jej jakość.